Randstad kwam donderdagochtend voorbeurs met haar resultaat over het derde kwartaal van 2015. Het persbericht heeft als titel Solid priftable growth. En daar lijkt gezien de resultaten geen woord Spaans bij te zitten. Jacques van den Broek (CEO Randstad) zegt hier zelf het volgende over:
We have seen stable growth in most regions, while the focus on perm and HR services continued to pay off. The recent RiseSmart acquisition complements our offering, as technology is playing a more prominent role in the future of our company.
RiseSmart is een outplacement bureau dat Randstad eind september heeft overgenomen. En blijkbaar is Van den Broek er zo blij mee dat het apart vermeld moest worden.
De ontwikkeling van omzet en brutomarge voor Randstad in de afgelopen jaren ziet er zo uit:
Randstad omzet (in EUR miljoen, kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q3 2015
De bruto marge maakt nogal grillige sprongen en daarom is het goed om de trendlijn even apart te tonen:
Randstad, voortschrijdend jaargemiddelde bruto marge, Q1 2007 – Q3 2015
Kijk, zo is de gestage groei van de brutomarge wat beter te zien. En meer dan een gestage groei kan er niet van gemaakt worden, de brutomarge is nog altijd ver verwijderd van het niveau van vóór de financiële crisis.
Europa: alleen maar groei
Als we naar de gepubliceerde cijfers voor Europa kijken is het nieuws zonder uitzondering positief:
- Frankrijk, omzetstijging van 3% (ten opzichte van Q3 2014), Manpower +2%
- Nederland, omzetstijging van 10% (-2%)
- België & Luxemburg, omzetstijging van 1% (-3% (alleen België))
- Duitsland, omzetstijging van 2% (+8% (organic basis))
En daarmee doet Randstad het een stuk beter dan Manpower, met uitzondering van Duitsland natuurlijk. Het verschil in Nederland is overigens uitzonderlijk groot.
Vooruitzichten
Randstad geeft geen omzetvooruitzicht voor Q4 2015, slechts de volgende indicatie:
Revenue grew by 5.4% in Q3. In September, revenue grew by 5.7%. Volumes in October so far indicate a continuation of the trend.
Dus daaruit moet de lezer blijkbaar de indruk krijgen dat het met het vierde kwartaal ook wel goed zit. Of zoiets.