Uber gaat uitzenden of beter gezegd Uber gaat flexkrachten bemiddelen. Dat was het nieuws van de afgelopen week. Volgens Financial Times is Uber gestart met Uber Works en is de recruitment voor deze nieuwe sport van Uber in Chicago begonnen nadat Uber eerst in Los Angels een proef heeft gedaan met het bemiddelen van flexkrachten. Wie interesse heeft, hier kan je solliciteren.
Niemand is bang voor Uber. Randstad zegt bij voorbeeld in het AD “Volgens hem [Jacques van de Broek] komt er bij uitzenden meer kijken dan technologie alleen.” Jacques van de Broek heeft gelijk als hij dit zegt en zegt “Kom maar op”. Randstad is natuurlijk niet de Taxiwereld in New York van een aantal jaar geleden. Ze zijn voorbereid.
Maar een les kunnen we natuurlijk wel leren van Uber en Uber heeft energie en denkkracht. Als taxibedrijf is Uber nu echt niet het nieuwe wereldwonder, terwijl ieder businessexpert die een snabbel heeft ze wel op een voetstuk plaatst als voorbeeld van “growth hacking”. “Growth hacking” is natuurlijk iets waar Uber wel bij past. De eerste vraag om te beantwoorden is dan ook of de markting strategie van Uber iets is waar de huidige Flexmarkt bang voor moet zijn.
De kern in de techniek bij Uber was ook zeker niet de Taxi of auto, maar de app en hoe deze werd uitgerold. Nu zijn er apps in de recruitment en flexwereld, maar er is er toch niet èèn die de wereld heeft veroverd. In Nederland kennen we Temper , wat zeker leuk is en de moeite waard om te bekijken, maar het heeft nog niet Nederland of de wereld veroverd. In de VS is er natuurlijk shiftgig en Upwork en Taskrabbit maar ook die hebben nog zeker niet de wereld veroverd. De tweede vraag om te beantwoorden is of de Uber app beter is en of die sneller zal worden gebruikt dan wat de huidige spelers weten te verzinnen.
Het belangrijkste wat Uber Works kan brengen is een mind-shift zodat ik mijn stokpaardje over de bühne kan krijgen. Begin met de match is mijn stokpaardje. Indien opdrachtgever en flexkracht gematched worden en daar de leverancier wordt bij gezocht hoeft Uber geen uitzendbureau of bemiddelaar te zijn alleen het platvorm in de vorm van een app. De uitzendkracht van de toekomst maakt eerst een deal en zoek er dan een bemiddelaar bij met de Uber app. Met dit idee loop ik wel eens vaker te luren maar kennelijk nooit bij de juiste mensen of het is gewoon een slecht idee. Misschien dat Uber Works het een keertje kan proberen en de vraag beantwoorden of de huidige spelers in de bemiddelingsbranche bang moeten zijn.