In een wereld waarin Donald Trump en Boris Johnson dagelijks de waarheid bruut geweld aandoen, is onderstaande misschien begrijpelijk, een volstrekte normvervaging binnen het toch al normarme vakgebied Marketing. Maar als ontvanger blijft het gruwelijk irritant. Dit is wat ik kreeg:
Deze visual is van Eneco, waar ik een jaar geleden mijn behoefte aan energie had ondergebracht. En nu krijg ik van Eneco een aanbod om te verlengen. Inclusief de leus
Verleng nu en ontvang direct EUR 120 cashback
Maar dat woordje direct moet blijkbaar van een nieuwe definitie worden voorzien. Direct betekent helemaal niet dat vandaag, morgen of op zijn laatst overmorgen de EUR 120 op mijn rekening is bijgeschreven. Nee, direct betekent volgens Eneco een maand na startdatum van mijn nieuwe contract. En dat betekent in mijn geval waarschijnlijk ergens in de loop van april 2020. Direct…
We kunnen vriendelijk zijn en zeggen dat Eneco rekkelijk omgaat met het woord direct. Maar daarmee zouden we per direct (pun intended) het woord direct direct (pun intended) uit het woordenboek moeten schrappen. En dat kan toch niet de bedoeling zijn, dat een leugen van Eneco onze taal verarmt?
Hoewel, we hebben wel een paar alternatieven, zoals: aanstonds, acuut, dadelijk, gauw, gelijk, gezwind, meteen, ogenblikkelijk, onmiddellijk, rechtstreeks, terstond, meteen. Maar die zijn natuurlijk ook besmet, want deze woorden hebben (min of meer) dezelfde betekenis als direct. En daarmee dienen ook deze woorden te verdwijnen, inclusief hun respectievelijke synoniemen. Hoeveel woorden gaan we dan wel niet verliezen? Tientallen, Honderden?
Ik wil het niet groter maken dan het is, maar Eneco heeft met haar leugen een verschraling van de Nederlandse taal in gang gezet die misschien niet meer gestopt kan worden. Hoe het ook zij, de marketing afdeling van Eneco zou nooit meer een wervend bedoelde tekst mogen publiceren. Wat een rampspoed.
Herbert Prins
says:Wat is nu de link met recruitment, HR of iets wat daar in de buurt komt? Misschien de misleiding?
Marc Drees
says:De link met recruitment ligt in het doen van loze beloften. Het gaat om een direct te falsificeren aanbod; iets wat zich overigens niet hoeft te beperken tot marketeers maar zeker ook door andere beroepsgroepen kan worden gedaan. In verantwoordelijkheden, salaris, werksfeer, carrierepad, etc. kan ook behoorlijk gelogen worden en daar komt lang niet altijd een marketeer aan te pas.
Dirk
says:Dit is meer iets voor Tros radar, vind je niet?
Marc Drees
says:Yep, zeker. Maar het kan ook informatie zijn waar de gemiddelde recruiter wat aan zou kunnen hebben.
Dirk
says:Je hebt wel gelijk, vind ik. Ze vergroten door hun woordkeuze bewust de kans dat mensen denken direct geld terug te krijgen.
Marc Drees
says:Wat is dat nou weer voor halfzacht antwoord?
Welk deel van “ontvang direct” staat gelijk aan iets direct ontvangen? Precies, “ontvang direct“! De woordkeus leidt tot de gerechtvaardigde verwachting dat het geld direct ontvangen gaat worden. Niet op een nog nader te bepalen moment in de toekomst, want dat is de werkelijke termijn van Eneco. Ergo: Eneco liegt