Indeed lijkt op weg naar een pivot in de VS met Indeedflex

Dankzij een tip kon ik over een intrigerende “startup” struikelen: Indeedflex. Inderdaad, van de Indeed die ooit dacht de 1000-pound gorilla inde vacaturemarkt te worden en daarmee Monster en CareerBuilder overbodig te maken. Tot Google for Jobs dat feestje vakkundig in de poep draaide en Indeed met een zware kater en een illusie armer achterliet. Maar Indeed is natuurlijk niet voor één gat te vangen; er zijn andere domeinen binnen de arbeidsmarkt die overwonnen kunnen worden. Zoals de flexmarkt dus.

Alleen lijkt het er op dat Indeed haastig te werk is gegaan en daarmee een belangrijke actor is vergeten: de kandidaat. Nu zal een wanhopige werkzoekende zich aan mijn observaties niets gelegen laten liggen; werk is werk, hoe kronkelig het pad ernaar toe ook moge zijn. Maar er zullen ook werkzoekenden zijn die Indeedflex links laten liggen als gevolg van dat kronkelende pad.

De homepage
Dat ziet er visueel aangenaam uit. Maar wie mist er iets?

Indeedflex - homepage

Inderdaad, er is geen zoekfunctie op de homepage te vinden. Dat is vreemd! En niet alleen vreemd, welke uitzender doet dat tegenwoordig nog? Inderdaad, ik ken ze niet. Maar Indeedflex ken ik nu wel en ik begrijp er niets van.

Om het gemis van een quick search functie te compenseren heeft Indeedflex maar liefst 3 calls-to-action richting vacatures opgenomen; verdeeld over twee knoppen (beiden met de knoptekst Apply for Jobs) en een global navigation item (Find Jobs). Voor de goede orde, de knop Apply for Jobs suggereert dat ik ga solliciteren, al dan niet op meerdere vacatures tegelijkertijd Intrigerend.

Find Jobs
Door op het global navigation item Find Jobs te klikken kom ik (via een submenu) op dit scherm terecht:

image

Wederom een visueel fraai scherm, wederom geen quick search functie en ik zie ook geen lijst met vacatures of een logische vervolgstap. Bij gebrek aan opties klik ik op knop waar ik helemaal niet op wil klikken: Sign up today. Klik:

indeedflex - Zoekresultaat

Dat is een klap in het gezicht! Van een visueel aangenaam scherm naar een scherm dat is ‘ontworpen’ door een blinde backender.

De functionaliteit op deze pagina is net zo karig als het schermontwerp. Ik kan nog steeds niet zoeken, wel zijn er filters voor locatie en positie beschikbaar, Dat is het…

De informatie per vacature is zeer beperkt en laat vooral een hinderlijke herhaling (3x) van de locatie zien. Duur, aantal uren, honorering, opleiding, contracttype zijn velden die opvallend genoeg missen.

Bij gebrek aan opties click op de knop View:

indeedflex - Sollicitatieformulier

Hahahaha!! Ik krijg niet de vacaturedetails te zien, maar een “sollicitatieformulier” van maar liefst vier velden… Waarmee ik zou solliciteren op een vacature waar ik niets van weet en waarmee Indeedflex geen relevante informatie van mij ontvangt. Afgezien van persoons- en contactinformatie.

Apply for Jobs
Door op de knop Apply for Jobs te klikken kom ik terecht op het volgende scherm

indeedflex - Zoekresultaat

Nou, die kennen we al, dus dat is niets nieuws. Maar waarom die knoptekst Apply for Jobs dit is exact hetzelfde scherm als bij Find jobs. Zeer merkwaardig. En zeer teleurstellend.


Slotopmerkingen

De ‘pivot’ van Indeed richting de flexmarkt lijkt zeer overhaast te zijn uitgevoerd en heeft als een gevolg daarvan fundamentele usability issues in het primaire proces voor werkzoekenden. Meestal is dat voldoende voor een enkeltje Deathpool voor de betreffende partij, maar we hebben het hier wel over Indeed (om nog maar te zwijgen over Recruit). Zij hebben de middelen om het nog een keer (en nog een keer) te proberen. Dus het zou me niets verbazen als het nog goed komt.Ik hoop maar dat niet teveel werkzoekenden in de tussentijd worden mishandeld door deze applicatie

Geef een reactie

2 Comments
  • Rogier Van Hamburg
    says:

    Ha Marc, bedankt voor de berichtgeving hierover. Relevante beweging van Indeed. Ik onderschrijf jouw kritiek op de ux ervaring. Echter ik ben voorzichtig met dit overhaast te noemen. Herinner jij je nog de eerste versie van de Indeed website? Dat zag er ook niet uit. En ze zijn toch behoorlijk ver gekomen door steeds te blijven optimaliseren en verbeteren. Idem voor de mobiele app trouwens. Ik herken een patroon. Mijn vermoeden is dat dit een 1e versie is vanuit het principe fail fast, fail often. Snel 1e versie in live data situatie brengen zodat je doorontwikkeling kan plaatsvinden op echte data ipv aannames. Hoe dan ook, jouw bericht geeft stof tot nadenken als je voor een uitzendbureau werkt. Bedankt.
    Groet, Rogier

    • Marc Drees
      says:

      Hallo Rogier,
      Dit is zeker een interessante ontwikkeling die al enkele jaren in the making was. Om precies te zijn sinds Indeed het Britse Syft overnam (https://press.indeed.com/press/indeed-announces-acquisition-of-recruiting-platform-syft/). Bijna 2 jaar later lanceert Indeedflex: Formerly known as Syft, Indeed Flex is a market-leading flexible recruitment platform uniting jobseekers and employers in the hospitality, industry, retail, care, and facilities management sectors, smoothing the recruitment process of part-time and temporary employees. We currently support more than 5,000 employers, and 44,000 jobseekers. (https://www.linkedin.com/company/syftbyindeed/about/)

      Er is dus ruim de tijd genomen om tot deze annoncering te komen, er lijkt alleen geen enkele tijd te zijn gereserveerd om de online diensten enigszins aanvaardbaar te laten werken. Ik kan me een fail fast – fail often benadering prima voorstellen als je een ballenbak aanbiedt en in het geheel niet als je een besturingssysteem voor kernraketten ontwikkelt.
      Indeed Flex zit in mijn optiek dichter bij de kernraket dan bij de ballenbak. Je verpest de ervaring van een werkzoeker niet door een ondoorzichtig en gemankeerd proces aan te bieden. My 2 cents.