Als je treinverkeer kunt leiden dan moet je nu wisselen van carrière. Prorail zoekt naarstig naar nieuwe spoordirigenten en de campagne komt nu echt op stoom. Kijk maar naar Google trends. De stippellijn verklapt een stijle stijging die naar mijn idee niet snel gaat dalen. Linksonder in de afbeelding doemt echter direct een bekend probleem op.
Het salaris van treinverkeersleiders overschaduwt de wervingsinspanningen van Prorail alweer meteen. We zien dit ook aan een oud blogje van RecruitmentMatters over dit onderwerp dat plotseling honderden lezers per dag trekt.
De cijfers zijn natuurlijk gekleurd. En ze zijn nog onvoldoende om net zo’n fraai blogje over Google ranking versus Click Thrue rate te schrijven als we met Indeed deden, maar bezoekers van RecruitmentMatters zoeken in ieder geval zelden enkel en alleen op treinverkeersleider. Salaris, salaris, salaris…
Moraal van het verhaal
Het salaris van treinverkeersleiders is niet laag. De overgrote meerderheid van de Nederlanders verdient minder. Maar als je de functie vergelijkt met luchtverkeersleider dan valt het tegen. Met die vergelijking moet je dus voorzichtig zijn. Maar de vraag blijft zich opdringen. Is treinverkeer leiden moeilijk en ligt het salaris laag? Of is het zo makkelijk dat iedereen het eigenlijk wel kan? Moet Prorail de eisen naar beneden bijstellen? Ik heb geen idee.