Jobandtalent is sinds kort een unicorn

Logotype JobandtalentJobantalent wandelde op 28 juni 2012 mijn leven binnen als een zogenaamd LinkedIn kloontje op Facebook, in navolging van een serie andere kloontjes. Mijn oordeel over Jobandtalent was vriendelijk doch onverbiddelijk:

“Jobandtalent is een inspiratieloos LinkedIn kloontje op Facebook. Zo inspiratieloos dat ze schaamteloos leentjebuur heeft gespeeld bij haar concurrent BranchOut. Jobandtalent voegt helemaal niets toe aan het al bestaande palet aan LinkedIn kloontjes op Facebook en zal ongetwijfeld dezelfde weg op gaan als al die andere kloontjes. Een enkeltje Deathpool natuurlijk.”

Vrijwel al mijn vroegere Deathpool verwijzingen zijn dood en begraven, maar Jobandtalent niet. Jobandtalent is ondertussen zelf een unicorn geworden met een waardering van $ 2,35 miljard en geïnvesteerd vermogen van $1,1 miljard:

Financieringsrondes en –bedragen Jobandtalent

Financieringsrondes en –bedragen Jobandtalent volgens Crunchbase (niet volledig).

Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Het korte antwoord is: pivot, pivot, en pivot again.

In 2013 pivoteerde Jobandtalent van Linked kloontje op Facebook naar een match toepassing:

Too many people stay in jobs they don’t love simply because they lack the time needed to job search. Using our highly accurate matching technology jobandtalent ensures that candidates are aware of all the job opportunities out there for them. When a match between a candidate and job opening is identified a message is automatically sent to the candidate to notify them about the vacancy.

Wie heeft er nou geen tijd om naar een nieuwe baan te zoeken? Als dat een USP van Jobandtalent is dan doemen er nog altijd donderwolken aan de horizon op. Na het testen concludeerde ik daarom andermaal dat Jobandtalent geen toekomst had:

Jobandtalent ziet er fraai uit en voorkomt dat ik eindeloos veel informatie moet invoeren om ‘matchende’ vacatures te zien. Dat is een groot voordeel boven meerdere collega matchingsoplossingen. Maar de inspanning is nog altijd groter dan eenvoudigweg zoeken naar vacatures. En het zoekresultaat op een vacaturesite is zeker niet slechter dan bij Jobandtalent. Wat wel een zeer droevig resultaat is gezien alle poeha rondom matching.

Zolang matching toepassingen een kwaliteit als Jobandtalent (en Opprtunity, en MyRecruiter, en Krow, en Bright, en MyJobMatcher, en Resunate en Choizzes en al die anderen) bieden, hebben vacaturesites nog altijd bijzonder weinig te vrezen. Want los van de tijdelijke aandacht die “nieuwe en innovatieve” recruitment oplossingen krijgen zal de echte meerwaarde door de gebruiker worden bepaald. En die zal ook in het geval van Jobandtalent met zijn voeten stemmen.

In 2015 besloot Jobandtalent dat gewoon overdrijven niet meer voldoende was, er moest in de overtreffende trap overdreven worden:

We have invented the job matching category and we are leading it. Job boards were born in the nineties, Monster was one of the creators of that category and they took the lead, then the aggregators came with Indeed, and finally professional networks arrived, with Linkedin dominating this category. Job matching is the new disruptive category in this sector and jobandtalent will dominate it.

En wederom kwam ik tot de onvermijdelijke conclusie:

Ik wens alle huidige en toekomstige investeerders sterkte met het behalen van enig rendement. Wees niet verbaasd als Jobandtalent uiteindelijk hetzelfde lot beschoren is als haar vroege voorbeeld BranchOut. Veel praatjes maar bijzonder weinig substantie. Maar dat lijkt tegenwoordig een voorwaarde voor het ophalen van geld.

In 2016 kwam voor mij de klapper der klappers, met de volgende uitspraak van CEO Urdiales:

With its new focus, Jobandtalent is now competing directly with recruitment agencies like Adecco. Indeed, the “big aim” is to replace this agency layer entirely — and that’s just for starters.

We see Jobandtalent, in some years, as the major provider of employment. The biggest employment company in the world!.

Hopla, net zo makkelijk pivoteert Jobandtalent zich voor een derde keer (in even zoveel jaar) en is nu een staffing agency??

Dit was het moment waarop ik het niet langer trok en Jobandtalent links liet liggen. Mijn bullshit radar had teveel te verduren gehad en moest rust hebben.

Maar Jobandtalent ging door en is nu dus een unicorn. Het bedrijf is ondertussen de grens van 1.000 medewerkers voorbij en wordt in een recent Techcrunch artikel als volgt omschreven:

a “workforce marketplace” and digital temping agency that uses AI to match workers to casual labor gigs in sectors like warehousing, e-commerce and logistics

Jobandtalent heeft de staffing agencies dus niet overbodig gemaakt (who would have thought?) maar is nu een digital temping agency. Lovenswaardig, maar niets in wat Urdiales als ambitie beschreef.En dus is Urdiales ook niet tevreden en moet er weer opgeschept worden:

“Even with the current pressure in the labor market, we are able to find and match workers with roles at a much higher success rate than others,” Juan Urdiales, co-founder and CEO, said in a statement. “We are excited to accelerate the expansion of our team and grow our presence in both new and existing markets — helping more workers find the jobs they want, and helping businesses fill the roles they need.”

Overigens, het enige wat Jobandtalent volgens Urdiales onderscheidt is de much higher success rate.Los van de vraag of daar iets van klopt is het wel een heel armoedige USP die op elk moment door een andere partij kan worden verbeterd. Waar is de hyperbole van voorgaande jaren gebleven?

Dit keer laat Urdiales daarom ook een andere partij helpen:

Also commenting on the funding in a statement, Natalie Tydeman, senior investment director at Kinnevik, added: “Jobandtalent’s workforce-as-a-service platform is disrupting the modern labor market and placing people back at the center of employment. By offering a personalized service driven by data and proprietary technology, Jobandtalent is simplifying the experience of finding work for thousands of people and transforming it for the better. We’re proud to be working with Juan and the team to accelerate the growth of the business.”

We zullen er maar vanuit gaan dat Tydeman volstrekt objectief ten opzichte van de dienstverlening van Jobandtalent staat…

Randstad, Adecco en Manpower, hebben jullie meegelezen?

Geef een reactie

1 Comment
  • Ronald Kreugel
    says:

    Lijkt wel of ik een déja-vu heb na het lezen van dit artikel. En hoe zei de Duitse filosoof Georg Wilhelm Friedrich Hegel, het zo mooi: “Wir lernen aus der Geschichte, dass wir überhaupt nichts lernen.”
    Begin deze eeuw zei Monster/TMP Worldwide ook zoiets dergelijks, de grote uitzenders zijn er nog steeds en groeien verder en verder.