Vandaag het achtste artikel in de reeks over het primaire proces voor werkzoekers op een vacaturesite.
Dit keer gaat het over de sollicitatiefunctionaliteit waarmee als het goed is drempelloos en rimpelloos een bezoeker tot sollicitant kan worden gepromoveerd:
Als de werkzoeker ervoor kiest om te solliciteren dan is het natuurlijk van belang dat een sollicitatieknop beschikbaar en zichtbaar is. En minstens zo belangrijk is het dat, naast een compact sollicitatieformulier, er ook een uitleg is van de volgende stappen in het sollicitatieproces en de duur ervan. Tenslotte stapt de werkzoeker nu over van de virtuele naar de fysieke wereld en dat is dus weer een heel nieuwe ervaring. Daar mag best wel even tijd en aandacht aan worden gegeven.
En dan nu mijn ervaring met de 5 vacaturesites (Werk.nl, Nationale Vacaturebank, Monsterboard, Jobbird, Indeed):
Werk.nl
Werk.nl is niet zoals andere vacaturesites. Oplettende lezertjes weten dat al sinds de start van RecruitmentMatters en zelfs van daarvoor, toen er nog dinosaurussen rondwandelden in onze sector. En Werk.nl was/is zo’n dinosaurus. Met een draaicirkel van enkele kilometers en een inverse veranderpotentie. Inderdaad, ik zit hier een beetje te ranten, maar dat komt door de ‘sollicitatiefunctie’ die door Werk.nl wordt geboden. Die zorgt allereerst voor een diepgevoeld medelijden voor de arme werkzoeker die tot hier is gekomen en op de knop Solliciteren bij een vacature heeft geklikt. Een fopknop wel te verstaan:
Want als ik op de knop Solliciteren klik, schiet ik naar de onderzijde van de vacature waar ik opnieuw word geconfronteerd met de knop Solliciteren. Waar ik opnieuw moet klikken…? Nee, dat heeft geen zin. Want hoewel de knop actief lijkt te zijn, is dat niet het geval. Ik moet eerst selecteren hoe ik wil reageren (? ik ging toch solliciteren? Waarom is dat door UWV gedegradeerd tot reageren?). Don’t make me think!
Ik moet dus een selectie maken uit optie(s) die Werk.nl mij aanbied om te reageren.
Ach, ontroerend! ik stap 10 jaar terug in de tijd om te kunnen reageren via e-mail of via de telefoon. Er bestaan ook nog de opties: via de post of via een online sollicitatieformulier. Briljant… maar dit terzijde. Bij elk van deze opties krijg ik informatie om hierop te kunnen acteren. Soms met een bizarre inhoud.
Want wat krijg ik aan informatie aangeboden als ik voor de e-mail optie kies:
U kunt alleen via e-mail op een vacature reageren als u bent ingelogd in uw Werkmap en een actief cv heeft.
Hahahaha! Transparantie is duidelijk geen doel bij UWV. Je kan naar onze vacatures kijken maar je mag er niet op solliciteren! Als je tenminste per e-mail wilt reageren. Want met de andere opties kan dat wel! Het is tranentrekkend als het niet zou passen in een lange, lange reeks van tranentrekkers bij Werk.nl. Nu geeft het meer een aha erlebnis, droef maar herkenbaar.
Ik hoop van harte dat deze ervaring het absolute dieptepunt vormt van deze vergelijking van de sollicitatiefunctionaliteit bij de vijf sites. Want anders kan ik beter met pensioen gaan en mijn verlies ruiterlijk toegeven.
Nationale Vacaturebank
De tweede poging is met Nationale Vacaturebank. Een commerciele site dus daar moet het wel goed voor elkaar zijn. Toch? Tenslotte zijn ze ook overgegaan op de combinatiepagina, dus dan zal het met de sollicitatiefunctie wel goed zitten. Toch? Met trillende vingers klik ik op de sollicitatieknop:
Ah gadver. NatVac heeft een aftroggelpagina. Je hoeft niet te registreren (solliciteren zonder account), maar dan moet je wel even goed opletten. Want anders denk je dat dat wel moet dan en dan zit je ongewild (en onnodig) aan het maken van een profiel vast. Een heel goedkope truc van NatVac die een nare smaak in de mond achterlaat.
Ook onhandig overigens, ik zie de titel van de vacature nergens meer staan. Het lijkt me toch echt prettig om die bevestiging te hebben als ik blijkbaar in een meerstappenplan op weg ben naar een sollicitatie.
Overigens, solliciteren zonder account lijkt niet veel beter dan inloggen/registreren bij NatVac:
Of je door de hond of door de kat gebeten wordt. Beide opties betekenen een serieuze hoeveelheid werk. Maar dat niet alleeen, In beide gevallen heeft NatVac een shitload aan informatie van mij, die zij overigens uitsluitend beloofd te gebruiken voor analysedoeleinden. Er is overigens geen enkele reden voor NatVac om hierom te vragen, en daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit is toegestaan. Maar ik ben geen privacygoeroe dus ik moet dit maar eens in de groep gooien.
Vanuit de combinatiepagina is het ook nog mogelijk om direct naar de site van de werkgever/opdrachtgever te gaan. Dit is het geval indien er in plaats van een sollicitatie knop een knop sollicitatie op website werkgever staat. Helaas is dit geen filtercriterium in de zoekfunctie van NatVac.
Monsterboard
Door naar Monsterboard, die een tweetal smaken heeft als het om solliciteren gaat:
Ik krijg een beetje een NatVac gevoel, maar laten we eerst maar eens even onderzoeken. We hebben een knop Snel solliciteren, met een bliksemschicht! En we hebben een knop Solliciteren, met een pijltje in een rondje. Beide iconen zijn volstrekt overbodig, de site wordt er rustiger van als deze overbodige visuele cue’s worden geelimineerd.
Snel solliciteren doet niet wat het beloofd; ik ga naar een andere pagina:
Hoewel het scherm Mijn sollicitatie heet is dat volledig niet het geval. Het is een inlog/registratie pagina. Net als bij NatVac probeert Monsterboard de gegevens van nietsvermoedende bezoekers af te troggelen.
Verder mis ik de titel van de vacature.
Solliciteren is aan de andere kant verrassend snel:
Ik ga meteen naar de site van de werkgever/opdrachtgever! Daar kian wel een bliksemschicht bij. Helemaal als voorkomen kan worden dat ik ook nog eens die effing cookies moet accepteren. Onderbreken van de flow is nooit een goed idee.
Jobbird
Het is altijd weer een beetje schrikken als ik bij Jobbird aankom:
Ik weet dat ik zeker niet tot de doelgroep behoor, maar desondanks krijg ik toch altijd weer de koude rillingen als ik de site van Jobbird onder ogen krijg. En nee dat is niet als gevolg van de oorspronkelijke oprichter van de site. Zwart heeft een tijd en een plaats en hoort mijns inziens niet bij een vacaturesite. Maar laat ik over mijn prive-bedenkingen heenstappen en focussen op de functionaliteit.
Jobbird heeft een duidelijke knop met de tekst Nu solliciteren. Hier is een marketeer aan het werk geweest, die waarschijnlijk vol vuur heeft betoogd dat het woord Nu x% meer conversie tot gevolg heeft (los van dingetjes zoals kwaliteit van de conversie). Wat bij ecommerce werkt, hoeft niet bij vacatures te werken. Een lamp van rendergewei kopen is wat anders dan solliciteren op een baan als product adviseur. En waarom niet all the way gaan en er Nu solliciteren!!! van maken. En is alles binnen de online wereld niet automatisch nu? Nu registreren, nu inloggen, nu verwijderen, enz. En als laatste, doe een bake off waarbij ook de quality en duration of hire worden meegenomen, niet alleen de primaire reactie.
Overigens komt de knop Nu solliciteren in twee smaken voor. Er is er eentje die naar een formulier leidt (zie hieronder) en eentje die naar de site van de werkgever/opdrachtgever doorlinkt.
Ik weet niet precies wat ik hiervan moet denken. Het meeste aan dit formulier is netjes en duidelijk, maar er is 1 dingetje dat mij in twijfel achterlaat. En dat is de checkbox in combinatie met deze zin: Ik ga ermee akkoord dat mijn sollicitatie wordt verstuurd naar PSfm B.V. en wordt verwerkt volgens de voorwaarden van Jobbird. Wat betekent dit allemaal? Kan dit even op een korte en duidelijke manier worden uitgelegd? En waarom moeten mijn gegevens volgens de voorwaarden van Jobbird worden verwerkt? Voor de goede orde, de voorwaarden van Jobbird zijn een boek die je ook op een lange winteravond niet kan uitlezen. Jobbird, doe mij een lol en geef een samenvatting van de belangrijkste punten.
Indeed
Indeed heeft een keuze uit de volgende typen Sollicitatie:
- Snelsollicitatie
- Solliciteer op website werkgever
Ik vermoedde ook nog een derde type maar dat heb ik niet kunnen vinden. Dus moeten we het hier mee doen.
Met allereerst de Snelsollicitatie:
Daar staat ’ie dan, de Snelsollicitatie, een niet te missen knop. In de linkerzijde van het scherm heb je de lijst met het vacature zoekresultaat en daar is de tekst Eenvoudig solliciteren het label voor het hebben van de knop Snelsollicitatie in de vacaturedetails. Als ik dan op deze knop klik, krijg ik dit te zien:
Hier word ik bijzonder droevig van. Let wel, dit is wereldwijd een van de grootste websites in onze sector. En toch presteren ze dit… schokkend. Allereerst is deze pagina niet ‘gepersonaliseerd’ terwijl Indeed met een minimum aan moeite op zijn minst de functietitel kan tonen zodat er tenminste nog enige herkenning met de vorige pagina is. En weten we nog wat ik heb gedaan? Inderdaad, ik heb op de knop Snelsollicitatie geklikt. Waarmee ik verwacht snel te kunnen solliciteren. Maar bovenstaande pagina heeft het helemaal niet over solliciteren. Wel staat dit er allemaal
Wanneer je een account aanmaakt of je aanmeldt, begrijp je en ga je akkoord met de Algemene voorwaarden van Indeed. Je erkent ook ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Je zult marketingberichten van Indeed ontvangen en je kunt je op elk moment voor deze berichten afmelden door op de link ‘Afmelden’ in onze berichten te klikken of door de instructies in onze voorwaarden te volgen.
Indeed heeft het over een account aanmaken, maar ik ben snel aan het solliciteren! Wat heeft dat nou met een account aanmaken van doen? En als ik dat dan alsnog doe, dan ga ik met van alles en nog wat akkoord: Algemene voorwaarden, Cookiebeleid en Privacybeleid. Ik hoef mijn keuze niet te bevestigen( Active opt-in), het word mij terloops verteld dat dat het geval is. Helemaal niet netjes en waarschijnlijk ook laakbaar.
Gelukkig maar dat niemand leest, wat niet weet, niet deert, tenzij je eindigt als onderdeel van de human centipad van South Park…
De optie Solliciteer op website werkgever is minder transparant dan wat je mag verwachten van een grote partij zoals Indeed. Want dit staat er boven de knop om te solliciteren:
Er word niet verteld waarom je een Indeed-account zou moeten aanmaken en dat is ongetwijfeld omdat er geen enkele reden voor is. Anders dan de cv-database van Indeed (en de omzet daaruit) verder te laten groeien. De werkzoeker als product, nu ook via misleiding. En kwalificeert dit eigenlijk als phishing?
Overigens, als ik op de knop Solliciteer op website werkgever klik, krijg ik exact hetzelfde scherm te zien als na het klikken op de knop Snelsollicitatie
En kan niet voorbij dit scherm komen zonder mijn e-mail adres achter te laten. Hoe platvloers kan je het krijgen?
Ik heb als gevolg van sterk opkomendebraakneigingen het sollicitatieproces niet kunnen completeren. Ik heb ook geen enkele intentie om dit in de nabije toekomst alsnog te doen.
Slotopmerkingen
Dit is de achtste aflevering van een reeks waarbij ik in het nodige detail de interactie en usability van het primaire proces voor werkzoekers probeer te analyseren bij grote vacaturesites, staffing sites, recruitment sites, werken bij sites, en eventueel andere sites. Met als doel om op basis van werkelijke voorbeelden de do’s en don’ts te belichten evenals interessante oplossingen voor bestaande problemen. Met als achterliggend doel om de site owners te stimuleren hun sites te verbeteren. En daarmee een (veel) betere ervaring aan hun doelgroep te bieden. Een mooiere wereld. En dat in deze tijd…
In deze serie worden de volgende onderdelen behandeld:
- Introductie
- I De snelzoekfunctie.
- II Het vacature zoekresultaat.
- III Filteren en sorteren.
- IV Vacature alert.
- V E-mails obv. vacature alert.
- VI Vacature detailpagina.
- VII Solliciteren.
- VIII Bedankt pagina
In het volgende artikel behandel ik de Bedankt pagina. Want laten we eerlijk zijn, er mag wel een bedankje af als iemand de moeite neemt om te solliciteren. En al helemaal in deze tijd!