Verandering van perspectief, verandering van website

Logotype KiqitIk schrijf ondertussen alweer zo’n 16 (!) jaar op RecruitmentMatters over ux en usability issues maar het aantal zichtbare verbeteringen van websites binnen de arbeidsmarkt is nog altijd verwaarloosbaar. Dat moet ik vooral mezelf aanrekenen, maar ik werp ook een boze blik richting de makers van al die duizenden websites waar bezoekers onnodig worden gemangeld. Volstrekt vermijdbaar als prioriteiten anders zouden zijn gesteld en er op zijn minst een minimum aan interesse zou zijn geweest voor dat grote goed: bezoekers! Maar nee, bezoekers zijn een afterthought al wordt dat natuurlijk nooit hardop gezegd.

Omdat er nog altijd bizar weinig aandacht is voor ux en usability heb ik besloten om een andere benadering te kiezen. Ik schrijf niet langer op wat verkeerd is en hoe je dat zou kunnen verbeteren. Nee, ik schrijf alleen maar op hoe het ook goed kan.

Dit frisse perspectief kan misschien beter gedijen in een nieuwe omgeving. En daarom heb ik met de bovenbazen van Kiqit afgesproken dat ik deze serie op hun site zal gaan publiceren. Want een serie gaat het wel worden, ook al is de functionaliteit voor de werkzoeker kant van een recruitment site niet eens zo groot. Toch kan er onvermoed veel misgaan en dus is het hopelijk waardevol om in detail te beschrijven wat (veel) beter kan en hoe dat dan moet. En geen angst, meestal zijn verbeteringen geen budgetzuigers.

De eerste blog posting staat ondertussen alweer enige tijd op Kiqit: Maak gebruikers slimmer of interfaces gebruiksvriendelijker.

De eerstvolgende blog posting gaat over de global navigation, inclusief heel veel voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. De publicatie komt altijd voorbij in mijn Twitter stream, maar ik zal ook op RecruitmentMatters melding ervan maken.

Ik hoop dat deze serie veel waardevolle (en actionable) tips geeft om de eigen site te verbeteren. Succes!


Geef een reactie