Het is niet alleen LinkedIn die sociale verantwoordelijkheid fingeert door op de skills-markt te duiken, ook Indeed is hier druk mee bezig. Waar LinkedIn de naam Skills-First heeft verzonnen, komt Indeed met Skill Connect. En Skill Connect is ontworpen om:
“[…] werkzoekenden zonder universitair diploma te helpen bij het promoten van hun vaardigheden en opleidingsprogramma’s aan potentiële werkgevers.
Skill Connect heeft tot doel vaardigheden als basis voor werving te bevorderen en vooroordelen en belemmeringen op de arbeidsmarkt te verminderen.
Nou, dat klinkt allereerst als een kopie van LinkedIn’s Skills-First en verder als een poging de online arbeidsmarkt te vergroten, wederom net als LinkedIn. It’s purely business, ook al wordt het in fraaie woorden verpakt (vooroordelen en belemmeringen … verminderen). En laat er geen misverstand over bestaand, de markt voor skills-matching is in potentie net zo groot als de arbeidsmarkt.
De vraag is overigens gerechtvaardigd of dit een strijd tussen twee giganten gaat worden of dat Google zich nog hiermee gaat bemoeien. Met de geboorte van Google for Jobs bleek het bedrijf ook al een ontologie van functies en vaardigheden te hebben ontwikkeld, wat toch wel een voorwaarde is om je met skills te gaan bemoeien. En ik weet niet hoever Indeed en LinkedIn op dit gebied al zijn. Het kan ook zijn dat Google op dit moment iets anders aan haar hoofd (AI) heeft en deze beker aan zich voorbij laat gaan.
Maar het concept van skills-based matching (misschien is het beter om alleen maar van skills-based search te spreken) is in potentie heel waardevol, onder twee voorwaarden:
- Er is een internationaal overeenkgekomen formele taxonomie/ontologie van vaardigheden en certificaten (liefst gekoppeld aan functies) van voldoende granulariteit om praktische toepasbaar te zijn
- De taxonomie/ontologie is vrij toegankelijk voor werkgevers en werkzoekenden om vanuit beide perspectieven een opsomming van gewenste/geeiste danwel verworven vaardigheden/certificaten te kunnen maken. Hier dient een interactie te worden geboden die het voor werkgevers en werkzoekenden zo eenvoudig mogelijk maakt om tot zo’n opsomming te komen.
Maar genoeg gefilosofeerd, de komende tijd wordt interessant voor de online arbeidsmarkt, en met name het MBO deel ervan. LinkedIn en Indeed moeten met concrete plannen komen die vrij door werkzoekers en werkgevers gebruikt kunnen gaan worden. LinkedIn en Indeed gaan ervoor, zijn er nog andere partijen? Glassdoor? Xing? Google? Stepstone? Randstad? CareerBuilder (geintje)
Wat er ook gebeurt, ik heb de popcorn bij de hand.