In een persbericht van 2 november kondigt Kelly aan te stoppen met haar Europese uitzendactiviteiten:
Kelly […] a leading global specialty talent solutions provider, today announced that it has entered into a definitive agreement to sell its European staffing business to Gi Group Holdings S.P.A. (“Gi”), one of the largest staffing companies in Europe, for cash consideration of up to €130 million.
Kelly behoorde ooit tot de big four uitzenders van de wereld maar heeft al heel lang geleden die strijd opgegeven/verloren. De grote drie zijn Randstad, Adecco en Manpower, in die volgorde. En met de aankondiging van afgelopen donderdag is de world domination ambitie definitief verleden tijd.
En wat gaat Kelly met dat geld doen? Nou, dit:
Enables greater focus on higher margin, higher growth global managed service provider (MSP) solutions, global recruitment process outsourcing (RPO) solutions, and specialty outcome-based and staffing services in North America
Transaction expected to close in the first quarter of 2024; cash consideration of €100 million with additional earnout potential of up to €30 million
Unlocks significant capital to invest in organic and inorganic growth
Blijkbaar had Kelly tot op heden onvoldoende tijd (en geld) om zich op margestijging te richten (toch de nummer 1 taak van elke, zichzelf respecterende, uitzender) of op producten/diensten met een hoge(re) toegevoegde waarde zoals MPS, RPO, etc. En door minimaal EUR 100 miljoen en maximaal EUR 130 miljoen brand je verdomd snel heen als je je nog steeds global wil opereren; en dat wil Kelly volgens dit persbericht.
Under the terms of the agreement, Kelly will transfer its European staffing business within its International operating segment to Gi. Kelly provides staffing services to customers in 14 countries across Europe. The company will retain its managed service provider, recruitment process outsourcing, and functional service provider (FSP) business with customers in the Europe, Middle East, and Africa (EMEA) region.
Er gaat dus een scheiding van wegen in maximaal 14 landen plaatsvinden; een deel van het personeel blijft waarschijnlijk onderdeel van Kelly en een deel gaat over naar Gi Group Holdings. In hoeverre er nog banen verdwijnen als een gevolg van deze overname blijft onvermeld in het persbericht.
In het persbericht ook nog een persoonlijke noot van Peter Quigley (CEO Kelly):
“The sale of Kelly’s European staffing business demonstrates our commitment to taking bold, transformative action to optimize our portfolio and maximize value creation. This transaction unlocks significant capital to pursue organic and inorganic investments in our chosen specialties. Furthermore, it sharpens our focus on our higher margin, higher growth global MSP solutions, global RPO solutions, and specialty outcome-based and staffing services in North America. Together, we expect these outcomes will accelerate Kelly’s progress toward achieving a normalized, adjusted EBITDA margin in the range of 3.3% to 3.5% as we shared in August and drive profitable growth over the long term.”
Krimpen om te groeien dus. En krimpen doet Kelly, want deze verkoop is de laatste in een reeks van krimpacties:
The transaction is the latest in a series of strategic actions Kelly has executed to unlock capital in pursuit of its specialty strategy and further optimize its operating model, which includes monetizing non-core real estate holdings and businesses; unwinding Kelly’s cross-shareholding arrangement with Persol and reducing the company’s ownership interest in PersolKelly, its Asia-Pacific staffing joint venture; selling its operations in Brazil and Russia; and most recently, implementing strategic restructuring actions which enhance organizational efficiency and effectiveness.
Met dat alles hoopt Kelly waarschijnlijk weer levensvatbaar te worden voor de toekomst. Ik hoop het met haar. Wat mij echter opvalt in al deze tekst is dat Kelly niet één keer praat over haar (deels binnenkort ex-) medewerkers en hen bedankt voor alle inspanningen tot heden. Kelly klinkt in dit persbericht meer als een curator dan als een bedrijf met medewerkers. En dat is geen goed signaal voor de toekomst.