WerkenbijHanos.nl volgens de kritische werkzoeker

imageVan een zakelijke relatie kreeg ik de melding door dat groothandel Hanos een nieuwe werken bij site hade gelanceerd. Daarom heb ik direct de kritische werkzoeker op pad gestuurd. Full disclosure: ik ben de kritische werkzoeker. Nu dit feit uit de weg is kan ik me focussen op de candidate journey die ik heb ervaren toen ik bij WerkenbijHanos heb gedaan alsof ik een echte werkzoeker was. Ik heb dat zowel via mobiel als via laptop gedaan, met uitzondering van het sollicitatieproces, dat heb ik alleen via laptop gedaan. In deze blog posting laat ik alleen de journey via laptop zien, de flow is op beide formats hetzelfde.


Homepage Werken bij Hanos
Dit is de homepage van de Werken bij Hanos site:

Homepage werkenbijHanos

Homepage werkenbijHanos

Kijk eens aan, een chatfunctie bovenop de homepage. Die chatfunctie is geen AI dingetje maar gewoon een scripted chat, waarbij de gang naar vacatures een stuk langer duurt dan direct via de site. En als ik die chatfunctie uitklik (waarom niet ook via een klik buiten de chat pop-up?) dan kan ik tenminste ook dat cookie gordijn wegklikken.

Overigens lijkt deze chatfunctie er met de haren bijgesleept. Als ik de functie wegklik kan ik deze niet meer terugvinden. Het dient eigenlijk geen doel maar ziet er uit als een gimmick waarbij je bezoeker een omweg biedt (want langer) naar vacatures, als bezoeker daarvoor komen.

Homepage werkenbijHanos, zonder chat en cookiegordijn

Homepage werkenbijHanos, zonder chat en cookiegordijn

Het meest opvallende aan de homepage is wat er niet op staat: een snelzoekfunctie naar vacatures. Tenminste, die functie is er wel maar staat below the fold:

Homepage werkenbijHanos, snelzoekfunctie
Homepage werkenbijHanos, snelzoekfunctie

Waarom die snelzoekfunctie niet gewoon above the fold geplaatst? Dan weet je als bezoeker meteen dat je hier naar vacatures kan zoeken. En pas dan meteen die knoptekst aan van Bekijk vacatures naar Zoek. In de hele wereld wordt gezocht naar vacatures dus waarom zou je een bekend patroon doorbreken met een verwarrende tekst? Gewoon niet doen. Ook niet als de marketing afdeling het zegt…

De zoekfunctie zelf geeft na twee ingevoerde letters suggesties bij zowel het Wat? veld als het Waar? veld (en dat is prettig).

Vacaturezoekresultaatpagina
Als ik in de hoofdnavigatie op de optie Alle vacatures klik krijg ik dit te zien:

Vacaturezoekresultaatpagina werkenbijHanos
Vacaturezoekresultaatpagina werkenbijHanos

Inderdaad, ik zie geen enkele vacature. Wel een tekst in koeienletters dat hier Alle vacatures van Hanos te zien zijn. En dat klopt ook, als ik tenminste naar beneden scroll. Want dat vacatures staan onder die koeienlettertekst en de twee daaronder staande, veel te grote, kaders. Ik hoop voor Hanos maar dat alle interactie via Whatsapp gaat want anders staat het een beetje dom om zoveel ruimte op je pagina te reserveren voor een trickle feed.

Als ik verder naar beneden scroll, zie ik dit

Vacaturezoekresultaatpagina werkenbijHanos, 2
Vacaturezoekresultaatpagina werkenbijHanos, 2

Kijk eens wat mooi! De snelzoekfunctie, filters, een vermelding van het aantal gevonden vacatures en de vacatures zelf natuurlijk. Functietitel en kenmerken worden getoond en vervolgens een veel te lange lap tekst waardoor je in het scherm maar twee vacatures tegelijkertijd kan bekijken. Dat had  wel wat compacter gekund. En nog erger, de call to action (Bekijk vacature) staat below the fold. Je zal er maar naar op zoek zijn…

Vacaturedetailpagina
Maar gelukkig kan overal op een vacature klikken om naar de details van de vacature te gaan:

Vacaturedetailpagina werkenbijHanos
Vacaturedetailpagina werkenbijHanos

En wederom gebruikt Hanos een overdaad aan ruimte om zo min mogelijk relevante informatie aan een geïnteresseerde bezoeker te tonen. Er is een leuk account op internet genaamd How can I make it about me. Daar zie je hilarische/schokkende voorbeeld van een zelfzuchtigheid die Hanos hier ook ten toon spreidt. De doelgroep hoeft geen kolossaal hoofd te zien met tekst in koeienletters. De doelgroep wil de details van de vacature lezen en wat er verder van belang is. Of is er soms een focusgroep geweest die van bovenstaande prioriteitsstelling een warm en fuzzy gevoel kreeg?

En waarom zou ik willen solliciteren als ik nog niet eens weet wat de vacature behelst? Dus waarom dan een Solliciteer direct knop above the fold? Evenals een rijtje bedelbuttons van Hanos. Hanos vind het bedelen om clicks blijkbaar belangrijker voor een potentiële sollicitant dan de inhoud van de vacature. Prioriteiten…

En nu ik het toch over de Solliciteer direct knop heb, waarom de toevoeging direct? Wil Hanos soms suggereren dat ik er ook een Solliciteer later knop is?

Of is dit een suggestie van één of andere retailmarketeer die denkt dat recruitment hetzelfde is? Laten we hopen dat een sollicitatie geen impuls’aankoop’ is maar een weloverwogen actie. En wil je impulsaankopen stimuleren door woord direct achter Solliciteer te plakken? Nee toch? Dus waarom niet gewoon simpel en rechtoe-rechtaan Solliciteer op de knop zetten?

Als ik op de knop Solliciteer direct klik, komt er een sollicitatieformulier het scherm binnen:

Vacaturedetailpagina werkenbijHanos met sollicitatieformulier
Vacaturedetailpagina werkenbijHanos met sollicitatieformulier

Leuk detail is mijn beschikbaarheid in dagdelen, zoals iedereen weet is dat een cruciaal onderdeel van een ICT functie van 40 uur.

Verder is redelijk bizar dat ik twee keer een bestand kan uploaden, maar Hanos zegt niet om welke bestanden het gaat. De sollicitant moet maar raden of hiermee een cv en een motivatie worden bedoeld.

Overigens heeft het sollicitatieformulier onder de knop Verstuur nog een keer de Hanos bedelbuttons staan…

Bedanktpagina

Als ik binnen het sollicitatieformulier op de knop Verstuur klik komt de bedanktpagina in beeld:

Bedanktpagina werkenbijHanos
Bedanktpagina werkenbijHanos

Dit is eigenlijk helemaal geen bedanktpagina. Er staat alleen dat ik bedankt word voor mijn sollicitatie. En in kleine lettertjes dat er spoedig (wat is spoedig, wees concreet!) contact met mij word opgenomen. Maar verder is het niet meer dan een dead-end. Ik kan niet verder…

Ter lering ende vermaak, hieronder heb ik een deel van de tekst uit een blog posting op Kiqit overgenomen waar de bedanktpagina in detail wordt beschreven, waardoor de bezoeker uit meerdere relevante opties kan kiezen er geen dead-end ontstaat.

Indien de bezoeker heeft gesolliciteerd en die sollicitatie is binnen de eigen site uitgevoerd dan kan een bedanktpagina worden gepresenteerd. De bedanktpagina is voor sites een belangrijk instrument om de bezoeker vast te houden en eventueel te interesseren voor andere potentieel interessante vacatures, terug te gaan naar de vacature waarop is gesolliciteerd en meer over deze vacature, en het vervolg van het sollicitatieproces, te weten te komen, terug te gaan naar het zoekresultaat en andere vacatures te bekijken, andere activiteiten uit te voeren of te vertrekken. Met uitzondering van de laatste optie is het dus van belang dat via de bedankpagina de gebruiker wordt ondersteund/gestimuleerd om één of meer van deze opties te kiezen.

  • Allereerst is de bedankpagina een pagina waarin de sollicitant wordt bedankt voor de net gecompleteerde sollicitatie op de betreffende vacature. Als de sollicitant voornaam en/of achternaam (en geslacht) heeft achtergelaten, bedank hem/haar/x dan met gebruikmaking van deze data. Is een geboortedatum achtergelaten en die geboortedatum is gelijk aan de huidige datum, feliciteer de persoon dan met zijn/haar/x verjaardag.
  • Geef aan sollicitant aan dat er ook nog een e-mail is verstuurd met dezelfde informatie als waar hij/zij/x nu naar kijkt. Dit kan een geruststelling zijn om op één of meerdere links in deze pagina te klikken waardoor mogelijk de andere informatie verloren gaat.
  • Geef de bezoeker de kans om de vacature waarop is gesolliciteerd weer te bezoeken (link) en eventuele (indien beschikbaar) link(s) over het vervolg van het sollicitatieproces. Dit kunnen ook externe link(s) zijn, zoals naar de site van de vacaturehouder.
  • Geef een overzicht van vergelijkbare vacatures (met de vacature waarop net is gesolliciteerd). Toon hierbij de vacaturekenmerken en een link van de eerste twee vacatures en een link toon meer (aantal vacatures) als er meer dan twee vergelijkbare vacatures zijn. Als de bezoeker op de link van één van de eerste twee vacatures klikt, wordt de combinatiepagina of vacaturedetailpagina met deze vacature getoond. Als de toon meer link wordt geklikt dan wordt combinatiepagina of vacature zoekresultaatpagina getoond voor alle
  • Geef een link naar het oorspronkelijke zoekresultaat waarmee de bezoeker terug kan gaan naar de pagina waar hij/zij was gebleven voordat het tot een sollicitatie kwam
  • Geef de standaard zoekvelden plus de zoek-knop om een geheel nieuwe zoekactie uit te voeren.

Nadat ik het sollicitatieformulier heb verstuurd, ontvang ik snel een e-mail bevestiging van mijn sollicitatie:

image
Automatische e-mail reactie op online sollicitatie Hanos

Hier haperen wat zaken zoals een onvolledige titel (ik mis de functietitel), ik heb geen ‘interesse’ in functie maar ik heb gesolliciteerd op een functie, en niet-concrete termijnen in het vervolg van het sollicitatieproces. En omdat deze e-mail eigenlijk een kopie van een bedanktpagina zou kunnen zijn, mis ik ook alle hierboven genoemde punten. Desondanks is deze e-mail eigenlijk de beste ervaring die ik tijdens de candidate journey van Hanos heb gehad.

Slotopmerking
Voor een nagelnieuwe werken-bij site vind ik de Hanos site een teleurstellende ervaring vanuit het perspectief van een geïnteresseerde werkzoeker. Er zitten een aantal haperingen in die ik als nagelnieuwe rafeltjes kan wegredeneren, maar er lijkt bijzonder weinig vanuit het perspectief van de bezoeker te zijn gedacht en vooral vanuit het perspectief van de werkgever. Kans gemist zou ik zeggen. Maar een beetje scrummen kan wonderen doen.

Geef een reactie

1 Comment
  • Patrick Boonstra
    says:

    Mooie walkthrough van de nieuwe werkenbijHanos Marc.

    Hanos heeft mi een prima slag gemaakt met een frisse huisstijl en redelijke functionaliteit, maar zoals je hierboven laat zien; the devil is in the details. Ik hoop dat Hanos deze lifegang ziet als een belangrijke eerste stap en e.e.a. nog weet mee te nemen en functioneel weet te optimaliseren. Je adviezen geven een goede richting.

    Waar Hanos wat mij betreft volledig de plank in misslaat is in hun site-copy, zeker in de vacatureteksten. In complexe en (voor de doelgroep) onbegrijpelijke taal (met lastige woorden, lange zinnen, rare opbouw) worden de werkelijke taken en de essentie van die vacature compleet ondergesneeuwd. Hebben jullie je eigen vacatureteksten wel eens laten lezen door mensen die die rollen nu vervullen? Snapt een bezoeker wat deze rol echt inhoudt en wat hij/zij dagelijks gaat doen?