Indeed heeft zeer recent een forse wijziging in haar pricing model doorgevoerd waarbij ze terug gaat naar het probate pay-per-click model. Er was de afgelopen maanden de nodige onrust ontstaan over de negatieve impact van het nieuwe pay-per-applicant model. Grof gezegd komt het er op neer dat Indeed meer omzet maakte en klanten meer werk hadden maar niet noodzakelijk meer en/of betere kandidaten ontvingen. Niet ideaal als je payoff Pay for Performance is…
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Toch? Natuurlijk, maar Indeed lijkt niet in staat om een fout toe te geven. Een prachtig voorbeeld komt van de de site van Indeed waar een Q&A te vinden is:
Q: Why has Indeed decided to remove user access to pay-per-application pricing?
A: As a leading global matching and hiring platform, we are committed to delivering best in class hiring solutions that meet the needs of all employers, all of the time. We continue to test new features and gather customer feedback along the way. Based on feedback and aligned to our value of pay for performance, we launched the new PPA pricing model earlier this year. While the pricing model has delivered results for many employers, it requires more iterations to maintain high performance for our customers who sponsor on Indeed. We will continue to invest in ways to improve quality, meet our customers’ hiring needs, and listen to feedback as we iterate.
Het antwoord van Indeed is 111 woorden, waarvan er 86 over Indeed gaan en 25 woorden over ‘het probleem’. Maar zegt Indeed eigenlijk wel iets over een probleem? Nee, dat doet Indeed niet.
In een statement dat ik van Indeed Nederland mocht ontvangen staat onder meer dit:
In addition, a core component of our commitment is our ‘Pay for Performance’ value, where employers are charged only when they see meaningful results. To uphold this commitment, we are continually exploring and testing innovative approaches. Pay Per Application (PPA) was one recent test aimed at providing greater value to employers. Over time, we found that this option required additional effort from employers and was not easy enough to support the different needs of employers. Starting December 18, we have decided to no longer offer PPA. Our journey remains focused on delivering exceptional products to help both job seekers and employers.
De ratio is iets beter, 101 woorden in totaal waarvan 35 woorden over ‘het probleem’. Met tenminste een vermoeden van een erkenning (additional effort, not easy enough) van een fout van de kant van Indeed.
Is dit nou de angst om aangeklaagd te worden of is dit het onvermogen om “sorry” te zeggen?