In een informercial doet LinkedIn bij monde van Rohan Rajiv (Product Lead on Jobseeker, Employer Brand, Skills) kond van een aantal exciting opportunities with new job search tools and preferences. En volgens Rajiv zijn dat er drie, plus een verkooppraatje:
- Discover new opportunities that suit you best with ‘Job Collections’
- Find your ideal job faster with our new preferences page
- Share your interest in companies directly with Recruiters with “I’m Interested”
Het vierde onderdeel is het verkooppraatje en gaat over LinkedIn Premium tools for job seekers. Het is feitelijk een belediging aan de lezers die zo ver hebben doorgelezen. Waarom? Omdat de premium versie helps you better stand out, making it 43% more likely to receive a message back from a Hiring Manager. Oftewel vergeet al die bovenstaande verbeteringen, want die vallen allemaal in het niet bij onze premium versie van zoeken. Wel eens van een klap in je gezicht gehoord? Maar LinkedIn is zo arrogant (lees: Amerikaans) dat ze daarom misschien niet eens bij heeft stilgestaan.
Voor iedereen die nog steeds meeleest (top!) even wat meer detail over elk van de opportunities.
(1) Discover new opportunities that suit you best with ‘Job Collections’
Dit zegt LinkedIn:
To start, visit the Jobs tab on LinkedIn. Look for “Explore with Job Collections” and click on any of the collections that align with your passion and interests, including jobs that offer remote work, good parental leave, or a focus on sustainability.
Dus ga ik netjes naar de Jobs tab:
Na 10 minuten speuren naar iets met Job Collections heb ik het opgegeven. Er is niets te vinden. Dat begint lekker…
(2) Find your ideal job faster with our new preferences page
Dit is hoe een zoekresultaat op Linked in eruit ziet:
Prachtige intelligent reuse van Google for Jobs (hoewel die er tegenwoordig weer heel anders uitziet, maar daarover op een ander moment meer). Met aan de bovenzijde een aantal filters plus een optie All filters. En als ik daarop klik krijg ik dit te zien:
Een dropdown lijst die begint met een ordinaire verkoopactie en als tweede een sort functie toont. Mooie filteropties… Vervolgens krijg je eerste de filteropties te zien die je ook al op het reguliere scherm kan zien. Dat noemt ik nou een fraaie gebruikerservaring…
Als ik dus een redelijk stuk naar beneden ben gescrolled, kijg ik iets zinnigs te zien:
Het type dienstverband. Maar waarom is zo’n relevante optie niet in de direct zichtbare lijst met filteropties? Er is meer dan voldoende ruimte voor. Nu moet je eerst de lijst met filteropties localiseren en vervolgens naar beneden scrollen voordat dit tevoorschijn komt.
En dan is er nog dit:
Dat is mooi! LinkedIn kan garanderen dat er minder dan 10 sollicitanten reageren op een vacature? Via alle kanalen waarlangs die vacature is gepubliceerd?? Dat is knap! In de echte wereld noemen we dit een fopknop. Wat een onzin. En zorgt LinkedIn ook even dat de sollicitatie ongedaan wordt gemaakt als het aantal sollicitanten alsnog hoger dan 10 wordt?
Samengevat, LinkedIn zegt een aantal features te hebben toegevoegd aan de functionaliteit onder de Jobs tab. Dat is niet perse goed nieuws voor gebruikers. Omdat LinkedIn haar best doet om die features te verstoppen en omdat features als Under 10 applicants helemaal niet kunnen worden waargemaakt.
(3) Share your interest in companies directly with Recruiters with “I’m Interested”
En dan zijn we aangeland bij de laatste feature, die ik maar vrij vertaal als de “open sollicitatie”. Die door LinkedIn op de volgende manier wordt verkocht:
It is a tight labor market. Sometimes, you know you’re interested in a company but can’t see the right job yet. You can now take advantage of the new “I’m Interested” button. In addition to being available on an eligible company’s Page (on the Life tab), it is now available on every job posted by the company.
This button allows you to privately express interest in working for a company without having to apply for a specific role, even if there are no open roles at the company. And once you signal that you’re interested, recruiters at the company can view your profile when searching for candidates.
Waarbij ik de gedachte niet van me af kan schudden dat dit voor LinkedIn een bijzonder interessant extra datapoint is voor analyses en ongevraagde marketing acties. Maar ik heb nou eenmaal een veel te rijke verbeelding.