Eind vorige week is Jobster live gegaan. Jobster? Jawel, om precies te zijn: de nieuwste incarnatie van Jobster, want de site heeft in de loop van de jaren de nodige incarnaties meegemaakt, inclusief een lange periode van afwezigheid. Jobster maakt nu een comeback, maar liefst 6 jaar nadat Young Capital de naam kocht. Dat moet dan wel iets heel bijzonders zijn, toch?
Het plaatje schreeuwt AI, AI en dat klopt helemaal met het enthousiasme dat Young Capital tentoon spreidt ten aanzien van door AI gegenereerde afbeeldingen. De modellen van vlees en bloed zijn in de marketing uitingen van Young Capital ook al vervangen door digitale viervingerigen. Een tripje naar de Yorkshire Dales had een meer authentieke sfeer opgeleverd, maar waarschijnlijk ben ik één van de weinigen die nog hecht aan authenticiteit. En laat ik eerlijk zijn, het ziet er aantrekkelijk uit; die niet-actieve “werkzoeker” in de mist… Dwalend totdat Jobster op zijn/haar/x pad komt. Want het is uit de tekst meteen duidelijk waar Jobster voor staat: Find the best talent – even before they start looking.
Hierin zit wel meteen de ongemakkelijk premisse dat het beste talent uitsluitend bestaat uit mensen die niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. En dat vind ik ronduit belachelijk. Stel je eens voor, vandaag heb ik het helemaal naar mijn zin in mijn baan en ben ik niet op zoek. Morgen wordt een reorganisatie aangekondigd en wil ik zo snel mogelijk weg. Vandaag ben ik interessant voor Jobster, maar morgen niet meer? Nonsens natuurlijk maar het is zo’n lekkere sound bite dat het ad nauseam wordt herhaald.
Maar goed, passieve werkzoekers dus. Die door Jobster zelfs als unfindable talent gekwalificeerd. Geen zorg, Jobster weet ze wel te vinden, en dan ook nog eens goedkoper dan hoe je dat nu probeert te doen:
Jobster’s kwantitatieve voordelen
De tegenwoordig razend populaire blokjes met vanzelfsprekend indrukwekkende voordelen zijn ook op deze pagina aanwezig, tenslotte moet er door de afnemer een business case worden gemaakt om de extra kosten intern te onderbouwen.
Waar het allemaal om draait (behalve AI natuurlijk) is het publiceren van vacatures op kanalen waar je normaal gesproken niet aan zou denken maar die Jobster beschikbaar heeft en waar jouw vacature(s) tegen een door jou bepaald maximumbedrag kan verschijnen (real-time bidding) als je de hoogste bieder bent.
En volgens Jobster gaat iedereen hiervan profiteren:
De doelgroep die hier niet van gaat profiteren is de werkzoeker, en natuurlijk de niet-werkzoeker. Dus in essentie alle consumenten. Want die gaan tijdens het consumeren van andersoortige content volstrekt willekeurige en dus soms ook passende vacatures zien. Maar goed, we hebben ondertussen al zoveel ruis dat dit er waarschijnlijk nog wel bij kan.
Tegelijkertijd zullen bovenstaande doelgroepen vast blij kunnen worden van Jobster. Hoewel ik dit segment onvoldoende ken, heb ik het gevoel dat er hiermee een concurrent voor VONQ is ontstaan, en concurrentie kan alleen maar goed zijn voor de afnemers.
Dus heet ik Jobster van harte welkom en wens ik haar veel succes samen met de oproep om te stoppen met dat kunstmatige onderscheid in actieve en passieve “werkzoekers”. En ik vraag netjes via jullie aan Hugo de Koning om echte mensen te tonen in de marketing content. Gewoon, omdat het kan!