Meta krijgt rechtszaak aan haar broek in Spanje

Logo MetaKennen we deze nog, of is dat ondertussen alweer weggezakt in de grijze mist van een beperkt geheugen? Laat ik dat geheugen dan even opfrissen met een blog posting uit de vrij recente doos: Meta komt uit de kast: GDPR in haar huidige vorm moet verdwijnen. Dat was medio september 2024. En nu is er dit:

Meta to Face €550 Million Lawsuit in Spain Over Targeted Advertising:

Meta allegedly built its advertising empire by unlawfully collecting and using European users’ personal data without their explicit consent between May 2018 and July 2023, violating the General Data Protection Regulation. According to Regulation (EU) 2016/679, user consent must be granted before processing their personal data for advertising purposes, but Meta has ignored this.

De rechtszaak is aangespannen door de Association of Information Media (AMI), zij vertegenwoordigd 90 Spaanse media bedrijven. De verzamelwoede van persoonsgegevens door Meta heeft blijkbaar 5 jaar lang geduurd.

AMI contends that 100% of Meta’s revenue from targeted advertising was earned with data obtained through “systemic and massive non-compliance.” This gave it an illegitimate advantage when selling digital advertising space, jeopardising smaller media outlets in Spain. The sum being demanded is compensation for their lost revenue.

De EUR 550 miljoen is dus compensatie voor de 90 Spaanse media bedrijven. Ervan uitgaande dat deze praktijken zich niet hebben beperkt tot Spanje is het interessant om te weten of het ook in andere Europese landen, al dan niet EU-breed, tot rechtszaken zullen overgaan. Ik weet niet of toezichthouders zoals Autoriteit Persoonsgegevens, de tijd en de energie hebben om zelf actie te ondernemen nu ze het vooral erg druk hebben met zichzelf te verantwoorden.

Hoe dan ook, het is een positieve ontwikkeling voor het (Europese) grondrecht dat privacy heet. Als is het winnen van de rechtszaak wel een eerste vereiste hiervoor. En laten we evenmin vergeten dat AMI zich uitsluitend bekommert om de omzetderving, niet om de privacy van Spaanse burgers.

Geef een reactie