Eigenlijk is deze waarschuwing overbodig, want een privacy-eerbiedigende recruiter is natuurlijk een pleonasme. En zo’n recruiter is op de hoogte van alle relevante privacy ontwikkelingen. Maar voor alle zekerheid toch maar even:
Instagram- en Facebookgebruikers die niet willen dat moederbedrijf Meta hun posts gebruikt om kunstmatige intelligentie (AI) mee te trainen, moeten daar nu bezwaar tegen maken. Doen ze dat niet vóór 27 mei, dan gebruikt Meta automatisch hun gegevens voor het trainen van Meta AI. Meta heeft aangegeven de gegevens van iedereen die bezwaar aantekent, niet te gebruiken voor het trainen van AI.
Deze waarschuwing is afkomstig van de Autoriteit Persoonsgegevens, onze pricacy-waakhond, hoewel de AP beter als privacy-slaaphond kan worden gekarakteriseerd, gezien de grote mate van indolentie die de AP bij het verbaliseren van privacy-overtredingen.
Interessant is de positie van WhatsApp in dit verhaal:
Het is voor sommige Nederlandse WhatsApp-gebruikers al mogelijk om één op één met Meta AI te chatten, of Meta AI te betrekken bij een chat met iemand anders. Die berichten worden ook gebruikt om Meta AI te trainen. Bezwaar maken hiertegen lijkt niet mogelijk te zijn. Chats tussen mensen in WhatsApp worden niet gebruikt om Meta AI te trainen, zolang Meta AI niet in het gesprek wordt betrokken, aldus Meta.
Hier is de vraag wat precies wordt verstaan onder Meta AI al dan niet in een gesprek te betrekken. Het lijkt me dan ook het beste om ervan uit te gaan dat Meta AI betrokken is bij een gesprek. Zoals we weten uit de VS is Signal een uitstekend alternatief…
De AP weet ook nog dit te melden:
Het is nog geen uitgemaakte zaak of Meta mag doen wat het bedrijf van plan is. Het is onder andere de vraag of het opt-outmodel van Meta (‘wie zwijgt, stemt toe’) voldoet aan de voorwaarden die daarvoor gelden. De AP en de andere Europese toezichthouders staan hierover in nauw overleg met de Ierse toezichthouder.
Geruststellend is dat AP en haar Europese toezichthouders in nauw overleg staan met de Ierse toezichthouder. Gerustellender zou zijn als de Europese DPA’s ondertussen zouden hebben vastgesteld of Meta’s opt-out model voldoet aan gestelde voorwaarden. Maar dat zou voortvarendheid veronderstellen.
Het viel me overigens op dat het logo van de Autoriteit Persoonsgegevens een make-over heeft gekregen. Daar hebben ze dan wel weer tijd voor weten vrij te maken…