Nielsen komt vandaag eindelijk met de cijfers over het eerste kwartaal van 2009. En dan heb ik het natuurlijk over het volume aan personeelsadvertenties in dag- en weekbladen en op Internet.
En daar zitten de nodige cijfertjes die de moeite van het vermelden waard zijn. Alsmede cijfertjes die op de juiste waarde moeten worden geschat.
Korte achtergrond
Zoals we weten registreert Nielsen personeelsadvertenties in landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en vacaturesites. Nielsen volgt daarbij print zeer uitgebreid; op Internet worden zo’n 35 – 40 vacaturesites gevolgd, waaronder de grootste sites.
Zowel in print als op vacaturesites wordt door Nielsen niet op doublures gecontroleerd.
Algemeen
Nielsen meldt een daling van 35,1% in het volume aan personeelsadvertenties in het eerste kwartaal van 2009 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008.
Een daling die bijna 2 keer zo hoog ligt als de daling in het aantal nieuwe vacatures op Internet. Cijfers die op basis van de cijfers van JobFeed zijn gevonden (-19,8).
De redenen voor dit enorme verschil zijn zeer eenvoudig aan te wijzen:
- Nielsen ontdubbelt haar tellingen niet en bij een ruimere arbeidsmarkt hoef je als werkgever minder te adverteren. Het aantal media en het aantal titels per medium zullen dus sterker afnemen dan het aantal daadwerkelijke vacatures.
- Bij Nielsen telt het vacaturevolume van de grootste vacaturesites zeer zwaar mee in het totale volume. En een aantal grote vacaturesites hebben ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008 gigantisch aan vacaturevolume verloren.
De cijfers van Nielsen dienen dus zeker niet geïnterpreteerd te worden als indicatie van de teruggang van de economie; maar als een teruggang tot de noodzaak van adverteren. Minder media, minder kanalen.
Ontwikkelingen in print
In het eerste kwartaal van 2009 heeft Nielsen het volume aan personeelsadvertenties zien dalen met 41,8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008. Met andere woorden; een bloedbad!
Maar in vergelijking met de VS valt de ineenstorting nog mee. Want dit is een veel kleinere daling in vergelijking met de cijfers die Gannett recent heeft gepubliceerd. Daar ging het volume in het eerste kwartaal met 62% naar beneden…
Alles is dus relatief; maar de omzetdaling uit personeelsadvertenties zal aanzienlijk groter zijn dan die 42%. Intermediairs spinnen ongetwijfeld garen bij de ellendige positie waar dagbladen zich in bevinden. Voor een dubbeltje op de eerste rang; welke intermediair houdt daar nou niet van?
Ontwikkelingen op Internet
Het zeer beperkte aantal vacaturesites dat door Nielsen wordt gevolgd maakt de informatie die daarover wordt gepubliceerd misschien interessant voor adverteerders maar daar houdt het ook direct mee op.
Om die reden vermeld ik voortaan uitsluitend de getallen, zonder enige verdere interpretatie:
Nielsen registreerde in Q1 2009 228.295 personeelsadvertenties waar 252.284 vacatures in stonden:
- Internet is verantwoordelijk voor 90,4% van het aantal personeelsadvertenties,
- dagbladen nemen 5,4% voor hun rekening,
- vak- en managementbladen 3,1% en
- de overige mediumtypen 1,1%
Bijzonderheden
En dan is er nog de melding dat het aantal personeelsadvertenties in Gezondheidszorg en Welzijn met 34,5% is gestegen. En dat is natuurlijk positief nieuws!
Ter verificatie heb ik de cijfers van JobFeed er even op nageslagen. En daar komt ook een positief beeld uit naar voren, zij het een stuk minder extreem:
Waar januari en februari nog een ferme groei laten zien is die in maart volledig verdwenen. Waardoor het volume weliswaar hoger uitkomt in vergelijking met 2008, maar ‘slechts’ 20% en zeker geen 34,5%.
De reden voor het enorme verschil tussen Nielsen en JobFeed is hier niet voor de hand liggend. Althans niet voor mij… Tenzij de zorg alsnog een groot aantal titels per medium gebruikt om kandidaten te vinden. Of omdat Nielsen een niche vacaturesite met zorgvacatures in haar online tellingen betrekt.
Eerlijk gezegd zijn dit pure speculaties van mijn kant, en daar kan ik me beter niet aan wagen. Maar vreemd is het wel!
Bas van de Haterd
says:@Marc: Jobfeed neemt natuurlijk ook de vacatures op eigen sites mee, dat kan je Nielsen niet kwalijk nemen, die zoeken enkel naar betaalde postings, het gaat hen om media bestedingen. Ik weet dat er grofweg 400 jobboards in Nederland zijn, die ik heb weten te identificeren. Vandaar mijn 10%.
Marc Drees
says:@Bas:
Ik weet niet of de kans al da niet groot is, want dat hangt zeer sterk af of opdrachtgevers van Nielsen geinteresseerd zijn in bepaalde doelgroepen.
En als ik de cijfers van Nielsen met JobFeed vergelijk heeft Nielsen zeker geen 10% van de sites; eerder zo’n 0,5%…
Bas van de Haterd
says:@Marc er zijn in de zorg een paar hele grote niche sites, die daar een behoorlijk marktaandeel hebben. Ook zie je de zorg volgens mij veel meer in locale media en dito sites adverteren. Ik heb geen idee welke sites er precies in die 10% van de sites die Nielsen meet (40 van de 400) zitten, maar de kans is natuurlijk groot dat die grote niche sites niet worden meegenomen.
Marc Drees
says:@Xavier:
Het gaat hier om de daadwerkelijk geplaatste volume aan advertenties, niet om het ingekochte (maar eventueel niet gebruikte) volume
xavier van loon
says:hoe zit het met de volume inkoop van vacatures begin dit jaar voor een bepaalde periode (je hebt bijv klanten die een vacaturevolume van bijv 100 stuks voor een jaar in het begin van het jaar inkopen).
Zijn deze cijfers gebasseerd op daadwerkelijk verkochte advertentieruimten in een betreffende maand, of advertentie ruimten die gebruikt zijn in de betreffende maand.
Marc Drees
says:@Mark:
Dat is onder meer wat ik bedoel met het niet ontdubbelen van het aantal personeelsadvertenties.
En natuurlijk zal er sprake zijn van vacature ‘stuffing’ door intermediairs, maar op het totale volume aan vacatures zal dit toch marginaal zijn. Op dit moment weet iedereen dat er binnen het intermediaire segment heel, heel weinig te doen is. Dus je hoeft als intermediair ook niet net te doen alsof jij nog wel lekker draait. Want dan zit je gewoon een potje te liegen. Tenzij … je in de zorg zit te bemiddelen…
Mark
says:Waardevolle info Marc, maar wat te denken van de vele kosteloze herplaatsingen die contracters nu vaak krijgen, 2 halen 1 betalen acties, ‘gratis’ ruimte uit contracten die nu snel worden ingevuld vanwege minder advertenties (maar W&S en uitendbranche die wel marktaandeel / exposure willen behouden)? Kortom, nòg minder unieke vacatures!