Carrieretijger.nl is een site die vol is geplakt met van die kleine, irritante Google advertenties. Het bevuilen van je site met reclame is sowieso niet in het belang van de bezoeker; maar om dat ook nog eens te doen met rubrieksadvertenties is wel zo’n beetje de meest armoedige vorm van bevuiling die ik me kan voorstellen.
En sinds kort voeren ze hun liefde voor de Google aalmoezen zelfs zo ver dat ze Google Custom Search hebben geimplementeerd. Met als grote voordelen:
- Lever snelle en relevante zoekresultaten
- Genereer inkomsten met AdSense voor zoeken
Dat is althans wat Google zegt. En als Google het zegt zal het wel waar zijn. Toch?
Nou, het gaat Carrieretijger natuurlijk niet om de snelle en relevante zoekresultaten; anders hadden ze wel wat meer moeite gedaan. Snel is Google natuurlijk wel; maar relevant is een ander ding.
We weten tenslotte dat Google zaken voor de eeuwigheid opslaat; en dat betekent in vacatureland dus de nodige dead ends. Of, in normale online recruitment taal, vervallen vacatures:
En van dit soort vacatures kan je er heel veel vinden via Google Custom Search. Best wel fijn voor een werkzoeker die over Carrieretijger is gestruikeld…
Maar gelukkig is daar nog voordeel 2: Genereer inkomsten met AdSense voor zoeken. Relevante advertenties naast de lijst verlopen vacatures:
En in dit geval zijn de advertenties via AdSense voor zoeken heel wat waardevoller dan de zoekresultaten. Want deze advertenties zijn natuurlijk wel actueel!
Die Carrieretijger toch… die is over het ultieme verdienmodel van Google aalmoezen gestruikeld: Zorg voor irrelevante zoekresultaten maar koppel die aan relevante reclames! Kassa!
Marc Drees
says:@Rene:
Goed om te horen dat de zoekfunctie is verwijderd; er zijn inderdaad betere alternatieven beschikbaar.
En verschil van mening over advertenties zullen we wel houden. Zoals je kunt zien is RecruitmentMatters maagdelijk schoon op dat gebied. Ondanks de duizenden informatieve artikelen… Daarmee boor ik mijzelf omzet door de neus. Maar het gaat volgens mij om de bezoeker. En diens ervaring is niet geholpen met Google ads.
René Pijlman (uitgever van Carrièretijger)
says:Beste Marc,
Deze vacaturezoeker met Google Custom Search is een experiment dat we eind 2006 zijn gestart (dus niet sinds kort, zoals je schrijft). Er zijn nooit noemenswaardige positieve reacties op geweest, het ding werd nauwelijks gebruikt en we hebben het niet meer doorontwikkeld.
Eerlijkgezegd heb ik gewoon nagelaten om de stekker er een keer uit te trekken. Je kritiek op de vervallen vacatures is terecht. Kritiek van anderen dat deze zoekmachine te weinig relevante zoekcriteria bood, vond ik ook terecht.
Ik heb deze blogpost maar opgepakt als wake-upcall en heb de zoekfunctie van Carrièretijger verwijderd. Gespecialiseerde meta-vacaturezoekers zijn hier gewoon beter in.
Je andere kritiek deel ik niet. Ja, er staan advertenties op Carrièretijger. Daar verdienen we het schrijfwerk aan de honderden informatieve artikelen mee terug. Maar als je het vergelijkt met de doorsnee Nederlandse mediasite dan hebben we maar weinig advertenties en zijn ze zeer sober.
Vriendelijke groet,
René Pijlman (uitgever van Carrièretijger)
jos
says:Ik ben ook maar eens wezen kijken. Ik ben het eens met Simon, het oogt voor mij ook vrij rommelig en ben na een minuut of 3 ook afgehaakt. Ik kwam trouwens helemaal geen google ads tegen. Dat kan echter ook aan mijn google add blocker liggen.
Jolande de Ruyter
says:Ik ben toch benieuwd hoe Marc die vacatureresultaten tevoorschijn heeft gegoocheld…Als ik zoek op ” account manager” krijg ik alleen resultaten van de website…Maar ach, misschien ben ik een beetje duizelig van de sitemap en moet ik even gaan rusten…
Ruben @ Freep
says:Zo maar een forum met bijna 3ooo discussies vind ik wel erg stoer.
Zoeken naar vacatures in ook niet echt waar deze site voor is ingericht. Applinet kennende investeren ze altijd veel tijd en geld in content om vervolgens geld te verdienen met inderdaad google.
Cees
says:@Marc
Je bent wel wat kort door de bocht. Ik weet niet hoe goed ze het hebben opgezet, maar mijn site met dezelfde Customized search is bijvoorbeeld wel ingericht om geen vacatures ouder dan 3 maanden te tonen.
Geen garantie uiteraard, maar wel een kwaliteits verbetering. Verder is er wel een inherent probleem aan dit verdien model.
Je probeert namelijk je zoekresultaten zo gericht mogelijk af te stemmen. Hoe beter dat lukt, hoe minder relevant de Google adds zijn ten opzichte van je content en hoe minder er dus op geklikt wordt.
Simon
says:Toch even een kijkje genomen maar wat een heerlijk chaotische site. Ben na 2 minuten afgehaakt, want wat een waardeloze bende.
Wel werd mijn oog aangetrokken tot een fijne zin op de tab “ik wil iets anders” namelijk: ” Ga af op je vooroordelen”… Niet verder gelezen, maar word altijd blij als ik aangespoord word om niet kritisch na te denken. Misschien is een vooroordeel ook de kern van de site: we zijn zo wanhopig op zoek naar werk dat zelfs de grootste baggerportal aangegegrepen wordt.
Marc Drees
says:Zelfs slappe schijven houden me niet al te lang horizontaal; bloed kruipt nou eenmaal waar het niet gaan kan… En alle beterschapswensen hebben me ook heel veel goed gedaan! Dank daarvoor.