Voor een achtergrondartikel in de papieren nrc.next is Ernst-Jan Pfauth op zoek naar oud-bloggers. “Mensen die een tijd (redelijk succesvol) geblogd hebben, maar uiteindelijk zijn gestopt.”
Want: “volgens blogzoekmachine Technorati waren er in 2008 wereldwijd 133 miljoen blogs. Een indrukwekkend aantal, zo op het eerste gezicht. Maar als je dieper in het blogjaarverslag duikt, lees je dat van die miljoenen blogs slechts 1,1 procent in de laatste week van het onderzoek bijgewerkt was.”
Blogmoe?
Jeroen Mirck heeft het op Mindz.com ook al over blogmoeheid. “Iedere blogger kent het gevoel vast wel: even geen zin om te bloggen. Soms duurt dat ‘even’ zowaar best lang of stopt iemand er zelfs helemaal mee.”
Wat nu als je gewoon even geen puf voelt om iets te schrijven? Dat is de ware blogmoeheid, volgens Jeroen. “Wellicht ben je een beetje door je onderwerpen heen, of mis je originele invalshoeken waarmee je mensen kunt verrassen. Stel jezelf dan de vraag: zou ik weer onbekommerd willen bloggen of is het klaar? In dat laatste geval is stoppen een optie, maar een langere, aangekondigde pauze (zonder einddatum!) kan ook. Dan is er nog een weg terug.” Goddank. “Blogmoeheid overwinnen begint bij jezelf, maar om er echt uit te geraken moet je gewoon weer aan de slag.”
So 2004
Geeky roddelblogger Paul Boutin blogde (!) ‘Twitter, Flickr, Facebook make blogs look so 2004‘.
“Thinking about launching your own blog? Here’s some friendly advice: Don’t. And if you’ve already got one, pull the plug. (…)The time it takes to craft sharp, witty blog prose is better spent expressing yourself on Flickr, Facebook, or Twitter.”
Feit is dat je op sociale netwerken doorgaans meer respons krijgt dan op de blogs waarin je meer tijd steekt dan in een tweet. Veel bloggers geven het door de schaarste aan reacties op. Douglas Quenqua van The New York Times schreef er in juni een stuk over met de veelzeggende kop ‘Blogs Falling in an Empty Forrest – When the Thrill of Blogging is Gone‘.
“(…)many people start blogs with lofty aspirations — to build an audience and leave their day job, to land a book deal, or simply to share their genius with the world. Getting started is easy, since all it takes to maintain a blog is a little time and inspiration.”
Meneer Jalichandra van Technorati (zelf blogger) vertelt op nytimes.com dat een aantal ‘gepensioneerde’ bloggers nieuwe platformen hebben gevonden. Facebook bijvoorbeeld. Of MySpace. En vooral Twitter. Anderen hoeven hun verhalen niet meer zo nodig kwijt…
Twitter als alternatief?
Jeroen Mirck stelt in ‘Blogmoe 2’ het volgende: “vroeger was je cool als je een website had, later moest dat een weblog zijn. (…)De afgelopen twee jaar werd het ineens essentieel om een profiel op een social network te hebben – en natuurlijk een Twitter-account. Je zou kunnen stellen dat er drie alternatieven voor weblogs zijn.”
Ik denk dat het allemaal zo’n storm niet zal lopen. Ik bedoel, die oude media moeten eerst nog verdwijnen. De dag dat de laatste blogger zijn weblog wegdoet, is de dag dat Twitter uitgestorven is. Immers, wat moet ons aller Marc nu nog met Twitter, als hij zijn blogposts er niet meer mee kan pluggen?
Floor Drees
says:Hahaha, ik weet het ook niet meer Marco. Zullen wij gewoon lekker doorbloggen?
Marco Hendrikse
says:@Floor, je loopt hopeloos achter 🙂
Afgelopen week waren er, met name in de VS, juist discussies over de terugkeer van het bloggen. Dit wordt dan overigens weer bestreden: bloggen is nooit weggeweest. Zie ook deze post: https://thefuturebuzz.com/2009/07/19/blogging-never-went-away/
Chris Stapper
says:Wat we voor het gemak lijken te vergeten is dat een blog veel inhoudelijker kan zijn dan een tweet of een facebook update. En dat facebook en twitter allebei kunnen linken naar dat meer inhoudelijke blog.
We doen graag fundamentele uitspraken als ‘bloggen is dood’, omdat dat zwaarder klinkt, veel interessanter dan ‘bloggen is minder populair’. Maar het tweede is veel realistischer. Het ‘nieuwe’ van bloggen is er af, er zijn alternatieven voor ‘snelle communicatie’ en dus wordt de aandacht en input verspreid over verschillende media.
Maar tot nu toe heb ik nog niets gezien dat blogs qua praktische/inhoudelijkheid kan toppen. Het is makkelijk, snel. En bovendien heel leuk.
Hoewel ik soms ook blogmoeheid heb. Dat hoort er nu eenmaal bij.