Monsterboard heeft twee nieuwe carrière tools; Carrière profielen en Carrière benchmarking. En vandaag ga ik eens op zoek naar een nieuw en interessant beroep.
Want Carrière profielen bied mij volgens de site niet minder dan 2.500 beroepen met allerlei achtergrond informatie. Als ik tussen zo’n aantal beroepen niets kan vinden geef ik het op!
‘Homepage’
Dit is de ‘homepage’ van Carrière profielen:
Aan de bovenkant wordt uitgelegd wat Carrière profielen nou precies is. Daaronder is de basis van Carrière profielen te zien; en dat is deze drietrapsraket:
De drie trappen bestaan uit 1) een vijftal categorieën met 2) per categorie vijf functies en 3) de nodigde details van één van die vijf functies; in dit geval dus helpdesk medewerker. En waar ik kan doorklikken op allerlei kenmerken van de functie; zoals kwalificaties, vaardigheden en taken.
Maar er zit me al iets dwars. Want met vijf categorieën en per categorie vijf functies kom ik op een totaal van 25 functies. En geen 2.500! Hier klopt iets niet…
Weet je wat? Voordat ik dit probleem onderzoek wil ik eigenlijk eerst de tool verkennen. Ik kom later wel terug op het aantal beroepen.
Algemene informatie
Als ik op de functie Helpdeskmedewerker klik, krijg ik het volgende te zien:
Waar te beginnen? Er worden hier wel heel erg veel kaders getoond; waardoor ik een beetje licht in het hoofd wordt. En er zijn rechts onderaan nog meer kaders te zien die ik hier niet eens kan tonen…
De functie
Maar laten we dit gestructureerd aanpakken. Gewoon een kwestie van één voor één al die kaders aflopen. Laat ik beginnen met de omschrijving van het beroep:
Naast een korte omschrijving staan hier een aantal andere functienamen genoemd, hoewel ik klantenondersteuningstechnicus nog nooit heb gehoord. En Google was het met me eens:
Vraag en antwoord
Dan is er een stukje consumer generated content; op basis van een aantal standaard vragen over de functie:
Natuurlijk valt hier nog niets te beleven, maar hopelijk wordt dat in de nabije toekomst anders. Monsterboard probeert in ieder geval de stap naar sociale media te maken met deze component. En dat is sowieso te prijzen.
Kwalificaties, vaardigheden en taken
De eisen en taken van de functie worden in dit onderdeel getoond; en dat ziet er zo uit:
Er zat wel 1 vreemde taak bij: Ontwikkelen van (de infrastructuur van) informatiesystemen. Ik weet niet waar die vandaan komt, maar ik weet wel dat deze taak niet bij een helpdeskmedewerker thuis hoort…
Een hele serie vaardigheden worden getoond als hyperlinks, maar als ik daarop klik moet ik inloggen. Ik ga er maar vanuit dat ik hier op een kleine logische bug gestuit.
En dan zijn er nog de kwalificaties. Die zijn in ieder geval voor onze functie van helpdeskmedewerker wat aan de vage kant. En waarom heeft een helpdeskmedewerker Datacenter ervaring nodig?
Vacatures
Verder worden er een aantal vacatures voor helpdeskmedewerker getoond:
Een goede zaak, tenslotte kan ik op basis van dit profiel wel eens besluiten dat de functie van helpdeskmedewerker mij op het lijf geschreven is. Het nadeel is natuurlijk dat Monsterboard op dit moment niets weet van mijn locatie, en dat is ook te zien in de locaties van de vacatures. Waarom niet op de achtergrond een IP-adres check doen? Of gewoon even vragen om een postcode?
Acties
Als laatste is er een drietal blokjes die links naar vergelijkbare beroepen biedt, het aantal vacatures voor het huidige beroep toont en een aantal acties biedt die je op basis van dit beroep kan uitvoeren:
Evaluatie
Ik wil niet veel zeggen, maar als je in een orientatiefase van je carrière zit kan je met Carrière profielen je lol op! Er valt hier ongelofelijk veel te vinden waarmee je een goede eerste indruk kan krijgen van een functie.
En er zijn meteen vacatures te vinden. Dat laatste is natuurlijk ook van wezenlijk belang voor Monsterboard; tenslotte zijn dit premium placements (met bijbehorend prijskaartje) als Carrière profielen een succes wordt! En voor werkgevers buitengewoon interessant (eveneens onder de voorwaarde dat Carrière profielen een succes wordt).
Zijn er nu 25 of 2.500 beroepen te vinden?
Dat was een vraag die ik had toen ik begon met mijn verkenningstocht van Carrière profielen. En als ik het niet direct kan vinden, ga ik ervan uit dat ik niet de enige ben die verbaasd is.
Er zijn natuurlijk veel meer beroepen te vinden; maar ze zijn goed verborgen:
Onder de functietitel staat een breadcrum. En als ik op de hyperlink IT, automatisering en telecommunicatie klik, krijg ik de volgende serie categorieën te zien:
Dat zijn er al heel wat meer dan 5! En als ik op de sub-categorie IT, internet en automatisering – management klik krijg ik een enorme lijst te zien; onderstaande lijst is maar een deel ervan:
Ik geloof meteen dat er 2.500 beroepen binnen de Carrière profielen te vinden zijn. Zonder ze te hebben nageteld. Maar ze zijn buitengewoon goed verborgen door Monsterboard. En daar moeten ze echt wat aan doen!
Conclusie
Monsterboard heeft ongetwijfeld enorm veel werk moeten verzetten om dit project live te krijgen. En dat verdient bewondering; aangezien Monster hiermee aantoont daadwerkelijk waarde voor de werkzoeker te willen toevoegen.
Maar er is nog veel werk te verrichten om deze tool levend te krijgen. De interactie is niet logisch, de hoeveelheid informatie en de wijze waarop dit wordt gepresenteerd is niet praktisch en last but not least: de meeste beroepen zijn niet zomaar vindbaar!
En dan is er nog dit. Vanuit Carrière profielen kan ik vacatures vinden die passen bij de functie die ik op dat moment bekijk. Maar als ik Monsterboard op de ‘klassieke’ manier gebruik krijg ik geen hint bij een vacature dat er een uitgebreide beschrijving van het beroep beschikbaar is op Monsterboard. Zonde, opgelegde kans gemist om Carrière profielen bij bezoekers op een logische en natuurlijke manier te introduceren.
Carrière profielen biedt een alternatieve manier van zoeken naar vacatures. Eentje die voor bepaalde doelgroepen als heel waardevol kan worden beschouwd. Maar om die waarde ook volledig tot zijn recht te laten komen moet er nog aardig wat gebeuren. De informatie is er. Nu nog de interactie op orde krijgen.
Slotgedachte
Zou Monsterboard overwegen om haar beroepen profielen toegankelijk te maken voor derden? Dus voor elke vacature- of wervingssite? Gewoon, voor niets?
Want in mijn optiek is dat de belangrijkste voorwaarde om van deze enorme taxonomie een succes te maken. Anders zijn het slechts enorme kosten geweest.
Als ik Monsterboard was zou ik ook eens met UWV WERKbedrijf gaan praten…
Dirk Goossens
says:@Marc:
een kleine vergelijking toont aan dat je gelijk hebt (wist je al) maar is toch misschien interessant:
Monsterboard Telemarketeer:
Afsluitingsvaardigheden
Anderen informeren
Communicatieprocessen
Computervaardigheden
De klant begrijpen
Gegevensinvoervaardigheden
Interne communicatie
Klantgerichtheid
Luistervaardigheid
Motivatie voor verkoop
Organisatorische vaardigheden
Overtuigen
Samenwerken
Telefonische verkoop
Telefoonvaardigheden
Telefoonvaardigheden
Telemarketing
Timemanagement
Verbale communicatie
Verkopen voor klantbehoeften
Volhardingsvermogen
Malmberg Callcentermedewerker (outbound):
Adviseren
Adviseren over producten en diensten
Bestellingen noteren, reserveringen boeken
Gebruiken standaard software voor PC
Gegevens verzamelen, registreren, klasseren en beheren
Klantgericht werken
Mondeling en schriftelijk communiceren in het Nederlands
Opstellen schriftelijke rapporten en verslagen opstellen
Telefoneren
Telefonisch enquêteren
telefonisch verkopen van producten/diensten
Uitvoeren orderverwerking
Vaktechnische kennis toepassen van moderne vreemde talen
Verkopen van advertentie-/reclameruimte
voorlichten/informeren
Marc Drees
says:@Dirk:
Dat denk ik niet, dat weet ik.
Dirk Goossens
says:@marc
Waarom denk je dat de onderliggende informatie en functienamen van Monsterboard zijn? Malmberg/LDC maakt gebruik van een (eigen!) taxonomie met 2500 functienamen erin. Werk.nl maakt(e) ook gebruik van deze lijst.
Marc Drees
says:@Jan-Willem:
We gaan rustig afwachten en zien wat er gebeurt. Maar hoe dan ook; Monsterboard laat vernieuwing zien. Niet alleen in de VS, maar nu dus ook in Nederland.
Ten aanzien van de UGC; ik weet het niet. Deze tool is niet voor de snelle banenvinder. Er zit natuurlijk wel een enorm dilemma; want de tool is voor mensen die zich orienteren op een beroep; en zij hebben dus in principe geen bijdrage te leveren.
Maar als ik Monsterboard was zou ik op zijn minst proberen bezoekers te attenderen op de mogelijkheid om hier in te participeren. En dat zijn dus niet primair de bezoekers van de tool. En als Monster de taxonomie openstelt voor iedereen dan is er een veel grotere kans dat er wel vulling komt.
Jan Willem
says:Ik vind dit in beginsel een mooie tool van Monsterboard. Maar je kunt er inderdaad wel snel in verdwalen, dus dat kan beter. Ook vraag ik me af of het UGC-deel ooit goed gevuld gaat worden: daar kom je tenslotte niet voor op een dergelijke site, je komt puur voor jezelf (zeker in deze tijd wil je gewoon snel een baan kunnen vinden) en niet om content voor anderen achter te laten. En daar heb je het al druk genoeg mee gezien de hoeveelheid mogelijkheden die Monsterboard biedt. En bovendien wil je je concurrent op de arbeidsmarkt natuurlijk niet wijzer maken dan is is….Zeker niet in deze (voor werkzoekenden) krappe markt.