Banen.nl kan aanzienlijk beter

Logotype Banen.nl Voor Nederland is Banen.nl natuurlijk een fantastische domeinnaam. Als je wat binnen online recruitment wil betekenen tenminste.

En dat wil VNU Media, de eigenaar van deze URL. Sinds enkele dagen is Banen.nl de vertical search engine van VNU Media. Met op dit moment zo’n 47.000 vacatures; gespiderd van de sites van werkgevers, intermediairs en vacaturesites.

Opvallend, aangezien de site op dinsdag nog op 73.000 vacatures stond. Oftewel 24.000 vacatures meer. Dat is buitengewoon merkwaardig! En hopelijk geen teken van een verdere reductie. Want een vertical met minder banen dan de grootste vacaturesite is natuurlijk een overbodige vertical…

De homepage
Dit is de geheel vernieuwde homepage van Banen.nl:

Banen.nl | Homepage 
De homepage is lekker wit en overzichtelijk, en naar huidig gebruik met een enorme ‘footer’ vooral bedoeld voor de spiders van zoekmachines. Maar die kaart van Nederland… die heb ik eerder gezien:

image

Dit is hem! Dit is namelijk het kaartje op Nationale Vacaturebank. Voor werkgevers wel te verstaan.

Het kaartje op Banen.nl werkt op dezelfde manier. Het heeft slechts een ander kleurtje.

En toegegeven, het is een fraai kaartje. Dat niet zou misstaan op Nationale Vacaturebank. Maar dan voor werkzoekers…

Maar goed, de homepage ziet er prima uit. De belangrijkste functie (zoeken) is dominant aanwezig op de manier zoals alle andere vertical search engines dit ook aanbieden. Goed voor de herkenbaarheid. En dus goed voor de werkzoeker

Het enige waar VNU blijkbaar mee heeft geworsteld waar ze informatie voor vacature aanbieders moest laten. Dat staat nu nogal onhandig in de recther benedenhoek van het kader Zoek vacatures per categorie:

image
Het hoort hier niet thuis, en het valt onvoldoende op. En dat is natuurlijk zonde, tenslotte wil je als vertical search engine zoveel mogelijk aanbieders van vacatures in jouw site verzamelen.

Vacatures zoeken
Maar laat ik eens banen gaan zoeken in Zuid-Holland:

Banen.nl | Zoekresultaat

Nou, de helft van het scherm wordt ingenomen door informatie die niet het resultaat is van mijn zoekactie. Met als gevolg dat ik slechts 2 vacatures volledig above the fold in mijn zoekresultaat zie…

Door logo en zoekbox even groot te houden als op de homepage en ook nog eens veel te veel verticale ruimte te verspillen aan niet cruciale informatie is het doel van deze pagina (vacatures tonen) ondergeschikt gemaakt aan het design.

Sterker nog, er is geen navigatie aan de bovenzijde van het zoekresultaat. Dat is toch wel een beginnersfout.

Verder is de hoeveelheid informatie per vacature zeer beperkt waardoor de werkzoeker naar de vacature moet om relevante kenmerken van de baan te zien (opleiding, aantal uur, contracttype, etc.). En dat is wel heel erg onhandig.

En dan zijn er nog de Google Ads aan de rechterzijde. Dat is een wel heel ordinair business model voor Banen.nl.

Maar nog veel erger; al de tweede vacature in dit zoekresultaat levert dit op:

Banen.nl | Foutmelding

Eén van de redenen waarom ik zo’n gruwelijke hekel heb aan vertical search engines… Terwijl dit toch kan worden voorkomen door minimaal dagelijks updates te maken voor alle sites. Maar goed, waarom zou je de werkzoeker een dienst bewijzen? Het is tenslotte toch gratis…

De linkerzijde is ingenomen door een uitgebreide serie facets, en dat is natuurlijk weer wel prettig. Waarbij een paar zaken opvallen:

Banen.nl | Facets

Helaas heeft Nederland veel te weinig een vermelding van het salaris in de vacature staan. Dat wordt wel duidelijk als van de 48.000 vacatures er blijkbaar niet eens 1.000 een salarisvermelding hebben… En die vrijwel uitsluitend van Gemeentebanen.nl lijken te komen.

Prettig zijn natuurlijk Brontype en Werkgevertype voor de werkzoeker. Deze facets zouden wat mij betreft wel eens wat hoger mogen staan…


Conclusie
De site is fraai en rustig vorm gegeven. Maar daar is het wel zo’n beetje mee gezegd. Er kan (en moet) het nodige verbeteren om de werkzoeker een goed ervaring te bieden. Gelukkig heeft VNU Media aangegeven hiervoor in te zijn en de tijd te willen nemen.

We gaan dus even achterover zitten om te zien waar ze in een volgende release mee komen. En of er concurrenten zijn die zich met VNU wensen te meten. Door bijvoorbeeld met hun eigen vertical search engine te komen. Monster? Totaljobs? Stepstone? JobTrack? Iemand??

Geef een reactie

10 Comments
  • Ruben @ Freep
    says:

    @joep je hebt gelijk dat ik het probleem iets gemakkelijker afdoe dan dat het is, neemt niet weg dat ook voor de door jou genoemde problemen oplossingen te bedenken zijn.
    Als ik nu de oplossingen aandraag, kom jij vast weer met een nieuw probleem dat ik nog niet had gezien 😉

    Maar nogmaals, volgens mij zit de echte oplossing in een fundamenteel andere manier van data structurering/updaten.

  • Joep van Abeelen
    says:

    @Ruben: Wat mij betreft geen dooddoener maar een teken dat je niet het hele probleem overziet. Het probleem waar je tegen aan loopt is dat de links niet werkelijk ‘dood’ zijn. De vacaturesites geven een mooie pagina waarop staat dat de vacature verlopen is met daarbij veel ‘nuttige’ andere content. Het is een hele uitdaging om met javascript (of heb je het nu ineens over java) te determineren of die pagina verlopen is omdat die pagina’s niet eenvormig zijn.
    Maakt het uit of de melding dat de vacature verlopen is op jouw site of de vacature bronsite gegeven wordt? Lijkt mij dat je het probleem alleen verplaatst.
    Daarnaast werkt je oplossing niet als de vacaturesite down is (werk.nl is bijvoorbeeld erg vaak down), vacatures die tijdelijk niet toegankelijk zijn worden in jouw oplossing als verlopen gemarkeerd.

  • Ruben @ Freep
    says:

    @Joep ik ben niet op zoek naar een baan …anders had ik er bij deze één gehad .. kan niet ligt op het kerkhof 😉

    Er zijn meerdere oplossingen mogelijk.
    Om te beginnen door je data checks op een slimmere manier te structureren.

    Maar een simpele oplossing kan ook…
    Als je een java check doet na de klik van de gebruiker en bij een dode link een meldingen geeft “vacature helaas niet meer beschikbaar” kost je dat 2 seconde. Direct daarna ook de vacature uit je db gooien. Dat is al een stuk gebruiksvriendelijker dan een dode pagina te tonen.

    “Vraag je eens af waarom geen enkele grote vertical dat doet” … vind ik persoonlijk een dooddoener.

  • Joep van Abeelen
    says:

    @Ruben: Dat werkt natuurlijk niet op een manier die voor de zoeker acceptabel is. Ofwel de zoeker moet lang wachten na een klik op een link omdat er eerst een ajax request gedaan moet worden OF je moet alle links die je toont checken en dan alleen de valide links tonen. (Dat duurt te lang als je 25 links wil checken en is trouwens ook funest voor je paginatie)
    Je hebt trouwens ook erg veel code nodig (meer dan 3 regels) om vast te stellen of de pagina daadwerkelijk verlopen is. Ook dat kost tijd.
    Vraag je eens af waarom geen enkele grote vertical dat doet…
    Als je het verlopen vacature probleem realtime en dus snel kunt oplossen voor me heb ik een mooie baan voor je in de aanbieding 😉

  • Dirk Goossens
    says:

    @Marc:
    Terwijl dit toch kan worden voorkomen door minimaal dagelijks updates te maken voor alle sites.
    Zelfs als je viermaaldaags updatet behoud je 5% dode links. Je klacht is terecht, je oplossing niet.
    Overigens zij opgemerkt dat veel dode links veroorzaakt worden door fopvacatures van trollen met teveel slots.
    In dergelijke gevallen is het bereiken van een verlopen pagina nog altijd beter dan het terechtkomen bij een nog niet verwijderde fuik.
    Liever een hit op de backbutton dan een Sollicitatie bij een bedrijf zonder echte vacatures.