Gisteren zijn de 10 nominaties voor de Gouden Cursor bekend gemaakt, de prijs die Intelligence Group jaarlijks uitrijkt aan de beste recruitmentsite van Nederland. De nominaties zijn gebaseerd op een onderzoek van meer dan 400 wervingssites.
Ik weet oprecht niet wat ik met die 10 nominaties aanmoet. Want de wijze waarop de selectie tot stand is gekomen heeft geen enkele relatie met de essentie van een wervingssite.
Allereerst maar even de nominaties:
1. Amerpoort
2. DHL
3. Dienst Justitiële Inrichtingen
4. Ikea
5. Koninklijke Landmacht
6. Koninklijke Luchtmacht
7. Koninklijke Marine
8. Luchtverkeersleiding
9. Nauta Dutilh
10. Van Oord
Oke, het zal. Maar belangrijker is hoe deze nominaties tot stand zijn gekomen. Het proces kent een tweetal fases.
Fase 1: Beoordeling wervingssites
Intelligence Group onderzoekt wervingssites (meer dan 400) op de volgende punten:
- Clicks naar recruitmentsite
- Algemene indruk en consistentie
- Bedrijfsinformatie (incl. cultuurwaarden)
- Sfeerimpressie
- Arbeidsvoorwaarden (incl. salaris)
- Online solliciteren
- Contactmogelijkheden
Fase 2: Opstellen shortlist
De Jury krijgt een overzicht van de best scorende en meest opvallende sites op basis van punt 1 en 2. Op basis hiervan worden de 10 nominaties vastgesteld.
Fase 3: volledige verbijstering
Tenminste, dat is de toestand waar ik op dit moment in verkeer. Want hoe kan je nu op basis van deze 2 punten nominaties vaststellen? Voor mij is het te vergelijken met de verkiezing van de snelste auto waarbij je alleen in de stoel hebt gezeten en tegen de banden hebt geschopt.
Fase 4: De helderzienden
Ik snap er oprecht geen kloot van. Die jury moet wel helderziend zijn om de juiste wervingssites te selecteren. En wie is die jury eigenlijk? Nou:
- Harald Roelofs (Hoofdredacteur IntermediairPW en voorzitter Jury)
- Marion de Vries (Eigenaar Reputationals)
- Marieke Por (Recruitment Marketing Communications Manager van Philips)
- Corné Wielemaker (Creative Director Online van Maximum)
- Thomas Waldman (Owner/Director van 21vijf)
Fase 5: De verantwoording
Ik nodig ze bij deze allemaal uit om een gastblog over dit proces op RecruitmentMatters te schrijven. Waarin ik vooral wil weten hoe de juryleden in staat zijn geweest de gepresenteerde sites te beoordelen op waarde voor de enige doelgroep: de werkzoeker. En hoe die werkzoeker in staat is informatie over bedrijf en werk te vinden; vacatures te zoeken en eventueel te solliciteren.
Want op basis van het proces zoals hierboven omschreven zie ik met geen mogelijkheid hoe dat element in de beoordeling is meegenomen.
Fase 6: Opluchting of wanhoop
Deze fase moet nog komen, en de uitkomst is afhankelijk van de reactie van de juryleden.
Bas van de Haterd
says:@Mark: nee, nu haal je Digitaal-Werven en Succesvol Werven door elkaar. Digitaal-Werven bekijkt ook het sollicitatie-proces en solliciteert (anoniem) bij elke organisatie. Succesvol Werven heeft dat één keer gedaan, twee jaar geleden, maar vorig jaar hoorde dat niet bij het gewone proces meer.
Geert-Jan Waasdorp
says:@Marc. Ik snap je punt… Gelukkig is dit ook niet de lijst voor de Gouden Cursor, maar voor de Publiekscursor voor Meest aantrekkelijke recruitmentsite. Hier zit de (lees)erwarring.
fase 2 en 3 zitten ook anders in elkaar. Als basis moet je aan de minimale eisen voldoen en eruit sprinten (1) en tevens is het mogelijk dat je wordt aangedragen. Dat is voor ruim 40 recruitmentsites gebeurt.
Ik denk dat je nu al opgelucht bent ;-). Overigens worden de nominaties voor de Gouden Cursor media maart verwacht en uiteraard bekend gemaakt op http://www.succesvolwerven.nl
Mark
says:Het gaat er bij dergelijke verkiezingen meestal niet om wat de uitkomst is (bijv. werver van het jaar). Het is weer een moment om jezelf te laten zien als organisatie.
Voor zover ik het kan herinneren, is er bij voorgaande edities ook gekeken naar de effectiviteit van het recruitmentproces (reactietijd, verloop sollicitatieprocedure via site, etc.). Is dit inhoudelijke kwaliteitsaspect verdwenen?