Generatie Y is toch een bijzondere generatie. Zo bezoeken ze bijvoorbeeld over nauwelijks jobboards. Maar recentelijk ben ik me steeds meer gaan verdiepen in deze generatie en er komen bijzondere zaken naar boven. Vooral met dank aan Universum, dat uitgebreid onderzoek doet naar deze mensen. Als je met die baggage dan ineens met mensen praat, zie je dingen in een heel ander licht.
Zo blijkt dat in een aantal gevallen ouders al mee op sollicitatiegesprek komen bij hun generatie Y kinderen. Let wel, dit zijn de jongeren die nu de arbeidsmarkt betreden of nog studeren. Is dit gemeengoed? Nee, zeker nog niet. Maar ouders hebben een grote invloed blijkt. Een studentenuitzendbureau vertelde me laatst: ‘wij juichen nog niet als de student ja zegt en vervolgens, maar ik overleg het nog even met mijn ouders. De kans is nog 50% dat het dan alsnog mis gaat’.
Een bekende en grote Amerikaanse investment bank kwam tot de ontdekking dat meer dan de helft van de contractaanbiedingen die men deed niet resulteerde in een baan. Op basis van het inzicht dat ouders zo’n belangrijke rol speelde heeft men een ‘ouderdag’ georganiseerd. Men nodigde de sollicitanten samen met hun ouders uit om mee te kijken hoe een trader op de beurs echt te werk ging. Bijna alle contracten kwamen daarna meteen ondertekend terug.
Als je verder spreekt met mensen in je omgeving zie je het ook. Zo vertelde Marc me dat hij met zijn andere (niet Floor) dochter ook naar de open dagen van hogescholen en universiteiten. Ik kan me niet indenken dat ik mijn ouders meenam en veel ouders zag je daar ook niet toen ik, iets meer dan 10 jaar geleden, mijn studie moest kiezen. Hooguit omdat ze een auto hadden en je vervoer nodig had.
Afgelopen week gaf ik een workshop op Avans Hogeschool in Breda. De docenten vertelde me dat ze voor het eerst in vele, vele jaren weer ‘ouderdagen’ hadden ingevoerd. Jawel, net als op de basis- en middelbareschool. Ouders mogen langskomen op een avond en met de docenten spreken over hun kroost. Op een HBO instelling.
Ouders spelen, bij keuze voor een baan of een grote aankoop, tegenwoordig een veel grotere rol dan bij bijvoorbeeld generatie X, die zich juist afzette tegen hun ouders. Veel gehoorde opmerkingen zijn: ‘mijn ouders hebben toch veel meer ervaring en levenswijsheid, ik zou wel gek zijn daar geen gebruik van te maken’ en ‘ik bepaal het uiteindelijk zelf, maar vraag wel altijd om advies bij bijvoorbeeld de keuze van een baan en als mijn vader echt zegt: niet doen, dan ga ik wel heel erg twijfelen’.
Marketing van grote aankopen en beslissingen, inclusief arbeidsmarktcommunicatie, aan generatie Y moet zich ook richten op de ouders. En ja, het verbaasde mij ook toen ik het voor het eerst hoorde. Want generatie Y is toch verwaand, vroeg volwassen, arrogant, veeleisend? Ja, dat zijn ze misschien ook wel. Maar ze zoeken ook die zekerheid bij een mentor, veelal hun ouders. En als je mij niet geloofd (want ik geloofde mijn bronnen eerst ook niet), controleer het maar in je omgeving. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar het heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven.
1 Comment