Een opmerkelijk berichtje in Adformatie onder de titel: Flinke stijging marcom-vacatures. Voor wie niet geheel bekend is met deze incrowd term; marcom staat voor marketing en communicatie. Oftewel, de schrijver van het artikel claimt een sterke vacaturegroei de functiecategorie Marketing en Communicatie. Overigens haalt de schrijver hierbij een onderzoek van USG Capacity aan, dat op de eigen site is gepubliceerd onder de aanzienlijk rustiger titel: Weer stijging te zien in marketing- en communicatievacatures. Waar de uitzender de volgende uitspraken doet:
In het eerste kwartaal van 2010 werd er ondanks fluctuaties een voorzichtig stijgende lijn waarneembaar.
Ook is te zien dat het aanbod marketing- en communicatievacatures op HBO+ niveau in het tweede kwartaal van 2010 met 45,1 procent is gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009. In mei liep het aantal vacatures in vergelijking met april nog even terug, maar in juni was er een aanzienlijke stijging zichtbaar. In deze maand steeg het aantal marketing- en communicatievacatures op HBO+ niveau met maar liefst 62,5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2009.
Maar, waar haalt USG Capacity haar cijfers vandaan?
Helaas wordt dat niet door de uitzender gemeld. En dat is bijzonder bijzonder jammer aangezien de cijfers van JobFeed een duidelijk ander beeld schetsen. Als we eens wat gedetailleerder kijken naar de ontwikkeling van deze categorie vacatures, dan is dit het beeld van begin 2008 tot en met vorige week (week 27) de volgende :
JobFeed: Marketing, communicatie en PR vacatures per week (grijs) en gecorrigeerd voor seizoensinvloeden (rood)
Hoewel ik hoognodig aan een nieuwe bril moet, is het toch overduidelijk dat USG Capacity zich ernstig vergist in de ontwikkeling van deze categorie vacatures. Weliswaar is er in de eerste helft van 2010 een hoger aantal nieuwe vacatures te noteren in vergelijking met de eerste helft van 2009, maar de ontwikelling van het vacature aanbod in 2010 ziet er feitelijk niet bepaald florissant uit. Integendeel.
De trendlijn van het vacatureaanbod buigt zelfs weer naar beneden. Dit beeld is natuurlijk nog veel duidelijker te zien in de aantallen vacatures per week, maar gezien de enorme variabiliteit in het weekvolume moet je daar toch wel zeer voorzichtig mee zijn. De trendlijn laat een voorzichtige daling zien. Oftewel; het aanbod voor deze categorie vacatures is weer aan het krimpen. En dat staat in schrille tegenstelling tot de merkwaardige uitspraak van Joyce Thijssen (algemeen directeur USG Capacity) die het volgende stelt:
De maand mei laat zien dat de markt nog fragiel is. De stijging in juni toont echter aan dat veel organisaties inzien dat dit moment, nu het einde van de crisis nabij lijkt te zijn, dé tijd is om te gaan investeren in marketing en communicatie.
Volgens mij suggereert die trendlijn namelijk dat juist minder organisaties denken aan een investering in marketing en communicatie. Mogelijk hebben die organisaties een wat minder rozig beeld dan Thijssen. Maar die heeft er natuurlijk belang bij om haar merkwaardige wereldbeeld te pushen. Tenslotte is de hoogte van haar bonus afhankelijk van de mate waarin zij marketeers weet weg te zetten. Alleen moet ze dat natuurlijk niet doen op basis van ‘onderzoek’. Want daaruit blijkt iets totaal anders…