Na eindeloos aandringen van Marc, toch een review van de iPad. Mijn conclusie: een fantastisch apparaat dat voor 99,99% van de bedrijven niet interessant is voor recruitment.
Als ex-DELL medewerker sta/stond ik bijzonder kritisch t.o.v het gesloten eco-systeem van Apple. Met de iPad kwam daar voor een gedeelte verandering in. Ik heb nu zelf kunnen ondervinden hoe makkelijk het is als iets ‘gewoon werkt’ t.o.v. zelf moeten pielen. Omdat iets kan of ‘gewoon werkt’ betekent het nog niet dat je het moet doen. Tegelijkertijd verbaas ik mezelf over hoe gemakkelijk ik de iPad overal gebruik. Ik twijfel zelfs of ik de iPad op wereldreis moet meenemen!
En recruitment? Volgens mij zijn de huidige gebruikers van de iPad veelal hoog opgeleid, hebben een hoge welstandsklasse en werken in creatieve of technische beroepen in de randstad. Ondanks de fantastische verkoopresultaten van Apple zijn er in Nederland nog maar weinig iPad gebruikers. En nog minder gebruikers die de iPad gebruiken om actief/passief een andere job te vinden. Dit betekent dat de effectieve reach van de iPad maximaal zo’n 1000 gebruikers is (mijn schatting). En dat is voor alle bovengenoemde categorien. Dit maakt de iPad vanuit het perspectief van effectiviteit/conversie een volledig ongeschikt instrument (behalve als je iPad verkopers zoekt).
De iPad is natuurlijk een mobiel device (net zoals een laptop overigens), en persoonlijk gebruik ik de iPad nog het meest ‘thuis op de bank’ of in het openbaar vervoer. Een gebruiker heeft overigens zijn/haar CV niet op de iPad beschikbaar, noch is het geschikt voor een goed doordachte sollicitatiebrief. Ik verwacht daarom dat de iPad door kandidaten ingezet zal worden voor het browsen, opslaan en doorsturen van vacatures. Heb je daar een iPad app voor nodig? Volgens mij niet echt. Een goed werkende recruitment site op de iPad is al ruim voldoende. En als je site niet goed werkt op een iPad? Mijn tip is je dan te focussen op het optimaliseren van de response van de 99% van jouw andere kandidaten.
Er kunnen echter goede redenen zijn om de iPad wel in te zetten voor recruitment. Naast het leren van mobiele development technieken door jouw IT afdeling of buro is de belangrijkste reden positieve PR. Het beste voorbeeld van het effect van positieve PR is natuurlijk Deloitte (hebben geen iPad app overigens), maar als je in Nederland iets als eerste lanceert gaat “men” er over schrijven en any publicity is good publicity. Echter de positieve PR is vaak alleen voor de ‘first mover(s)’. Anders gezegd, als PWC de site van Deloitte zou imiteren zou niemand er over schrijven. Daarnaast loop je als ‘first mover’ook nog eens het risico om afgefikt te worden. Ik ben daarom van mening dat de voordelen (1000 mensen bereiken in NL, misschien positieve PR) niet opwegen tegen de nadelen (defocus van prioriteiten, (IT) ontwikkelingskosten, PR risico, etc.).
Dit was allemaal mijn mening, ik lees graag wat jij ervan denkt.