Vandaag dan eindelijk de tweede aflevering van een serie van drie waarbij de 13 vacatures gedetailleerd worden onderzocht op hun kwaliteiten bij het zoeken naar vacatures, het beoordelen van en solliciteren op een vacature en uiteindelijk het ontvangen van een automatische response op een online sollicitatie.
Deze keer de resultaten van het beoordelen van en solliciteren op een vacature, aan de hand van een vragenlijst met 17 vragen. Dit keer, met uitzondering van Werk.nl, geen cijfers onder de nulgrens. Daarbij moet tegelijkertijd wel worden aangetekend dat een aantal sites geen score hebben gekregen omdat er geen eigen vacatures beschikbaar waren. Jammer, maar waar…
Vragenlijst: Beoordelen van en solliciteren op een vacature
Deze vragenlijst beoordeelt de kwaliteit van de mogelijkheden om online te solliciteren op een vacature, de vragenlijst bestaat uit 17 vragen:
- Kan de gebruiker online solliciteren?
- Is een online sollicitatieformulier aanwezig?
- Bestaat het sollicitatieformulier uit meerdere pagina’s?
- Worden meerdere online vervolgacties geboden?
- Zijn online vervolgacties continu zichtbaar
- Wordt alle relevante vacature-informatie geboden?
- Wordt relevante vacature-informatie in een logische volgorde gepresenteerd?
- Worden alle kerngegevens van de functie getoond?
- Wordt relevante informatie over de functie getoond?
- Wordt relevante informatie over het bedrijf getoond?
- Wordt relevante contactinformatie getoond?
- Is de gebruiker verplicht zich te registreren tijdens het sollicitatieproces?
- Krijgt de gebruiker een bevestiging dat de sollicitatie is ontvangen?
- Wordt het privacy- en beveiligingsbeleid getoond tijdens het sollicitatieproces?
- Is de vacaturetekst goed leesbaar?
- Maken formattering en lay-out het eenvoudig om de vacaturetekst snel door te nemen?
- Wordt de gebruiker bedankt voor de sollicitatie?
De oorspronkelijke vraag 4 (Zijn actieknoppen altijd zichtbaar?) is gesplitst in twee vragen: Worden meerdere online vervolgacties geboden? en Zijn online vervolgacties continu zichtbaar?. Hiermee wordt zowel het aantal vervolgacties als de zichtbaarheid (en visuele dominantie) van vervolgacties beter beoordeeld.
Een aantal sites hadden geen eigen vacature (of een vacature van de moederorganisatie). Als een gevolg daarvan zijn deze sites niet beoordeeld. Het gaat om de sites ITJobboard, Jobnews, Bijbanen.nl en JobTrack (de laatste had wel Wegener vacatures, maar deze leiden naar de Wegener site in plaats van naar een sollicitatieformulier). Het gevolg van het ontbreken van een resultaat op dit onderdeel betekent ook dat bovengenoemde sites geen score hebben bij de beoordeling van het derde onderdeel; de automatische response op een online sollicitatie.
De puntentelling
Elke vraag bestaat uit een viertal elkaar uitsluitende antwoorden. De antwoorden varieren van een worst practice (-2 punten) tot een best practice (+2). De twee tussenliggende antwoorden scoren –1 en +1.
De totaalscore ligt dus tussen de –34 tot +34. Een score van +17 (een gemiddelde van +1 voor ieder antwoord) biedt de gebruiker een voldoende goede ervaring.
Het resultaat
De totaalscore voor de 9 resterende vacaturesites is 3,2, iets beter dan de score van -0,5 bij de vragenlijst voor het zoeken naar vacatures. Maar ja, wat zegt dit eigenlijk? Helemaal niets natuurlijk. Echt interessant wordt het als we de score per vacaturesite bekijken:
Resultaten vacaturesites voor de vragenlijst: Beoordelen van en solliciteren op een vacature
En we hebben een afgetekende winnaar: Careerbuilder. De eerste site die een score haalt die als goed mag worden beoordeeld! Dat is zonder meer iets om trots op te zijn. Maar ook Vacaturekrant en NUwerk.nl laten fatsoenlijke scores optekenen. Nationale Vacaturebank en Monsterboard scoren vrij slecht; maar het slechtste jongentje in de klas is met afstand Werk.nl. Een gruwelijk slechte score die voor een deel door de ‘kwaliteit’ van de vacaturetekst en voor een deel door het ontbreken van een online sollicitatieformulier.
Ook interessant om te zien is hoe de 9 vacaturesites gemiddeld per vraag hebben gescoord. Per vraag kan dus maximaal +2 punten worden gescoord en minimaal –2. En dat ziet er zo uit:
Met andere woorden; de volledigheid van de vacature-informatie laat ernstig te wensen over; evenals de logische structuur waarin deze informatie wordt aangeboden. Verder schieten vrijwel alle sites tekort in het tonen van het privacybeleid in context en het op een gepaste manier bedanken van de bezoeker voor de sollicitatie. Het fatsoen is dus ver te zoeken bij de vacaturesites.
Tussenstand
Na twee van de drie vragenlijsten gaat Nationale Vacaturebank aan kop (met 13 van de maximaal 68 punten), op korte afstand gevolgd door Vacaturekrant en Monsterboard (elk 11 punten). NUwerk is vierde (met 10 punten) en Careerbuilder volgt alweer op forse afstand met 7 punten.
4 Comments