Het werd de hoogste tijd, en hopelijk worden de zoekresultaten van vertical search engines met deze update van Google’s zoekalgoritme eindelijk in het zwarte verdwijngat gedumpt:
This update is designed to reduce rankings for low-quality sites—sites which are low-value add for users, copy content from other websites or sites that are just not very useful. At the same time, it will provide better rankings for high-quality sites—sites with original content and information such as research, in-depth reports, thoughtful analysis and so on
Zien is geloven, maar deze wijziging zou volgens Google 11,8% van hun zoekresultaten beinvloeden.
Het duurt mogelijk nog wel even voordat werkzoekers er in ons land de vruchten van kunnen plukken:
To start with, we’re launching this change in the U.S. only; we plan to roll it out elsewhere over time. We’ll keep you posted as we roll this and other changes out […]
Maar als je weet dat iets er aan zit te komen is het wachten misschien iets minder pijnlijk (tenzij je op de nieuwe Lexus zit te wachten…). De vraag is natuurlijk of hiermee de reign of terror van vertical search engines eindigt. Ik heb vooralsnog mijn twijfels maar tegelijkertijd goede hoop dat het in ieder geval een blijvende negatieve impact op deze frontrunners gaat hebben.
Wat bedrijven en intermediairs niet ontslaat van aanzienlijk meer inspanningen om hun vacatures zo goed mogelijk vindbaar te maken voor werkzoekers. Ongeacht of dit op een eigen wervingssite of op andere online hangplekken gebeurt. Want op dit moment is dat veelal schaamtevol slecht geregeld. En da’s knap dom.
Maar hopelijk is deze wijziging van Google een (grote) stap in de goede richting bij de eliminatie van het kankergezwel dat vertical search engines heet. Werkzoekers zullen onbewust blij worden van deze verbetering door direct echte vacatures van werkgevers en intermediairs te vinden in plaats van via allerlei kopiesites.
De wijziging van Google heeft ook invloed op de welbekende PageRank:
We can’t make a major improvement without affecting rankings for many sites. It has to be that some sites will go up and some will go down. Google depends on the high-quality content created by wonderful websites around the world, and we do have a responsibility to encourage a healthy web ecosystem. Therefore, it is important for high-quality sites to be rewarded, and that’s exactly what this change does.
En dat wordt ook een interessante manier om te zien of de vertical search engines worden gestraft voor hun ongebreidelde kopieer- en frontrunningdrang. Want als het goed is zullen deze sites een daling van hun PageRank te zien gaan geven. Dat wordt een zeer duidelijke indicatie dat de aanpassingen van Google het gewenste effect hebben. Dus snel even de PageRanks van de ‘populaire’ vertical search engines noteren.
Tanja Bax
says:Hoi Marc,
Fantastisch nieuws. Komen die waardeloze blog-items (waaronder regelmatig die van jou) gelukkig ook niet meer zo hoog te staan in Google’s resultatenlijst (uitgaande van het criterium “low-quality sites—sites which are low-value add for users, copy content from other websites or sites that are just not very useful”).
Groetjes,
Marc Drees
says:Hahaha, wat ben je toch een ongekende zuurpruim. Maar laten we daar eens een goede fles champagne op zetten. En waar kan ik die komen afhalen?
Ruben @ Poolz
says:Ik voorzie een aantal problemen
1/ het aantal verwijzende sites is voor google een belangrijke indicatie of een website ‘goed’ is. Vertical search engines kopen dit soort links in. Vraag me af hoe ze dit geen corrigeren in hun algoritme.
Bijvoorbeeld voor indeed zijn dit binnen google alleen al 11,800 inbound links.
2/ Werkgever gebruiken overal dezelfde vacature teksten, dus welke content is gejat en welke echt? Bijvoorbeeld Monsterboard, daar zet jezelf je content online. Google claimt al jaren echt van nep te kunnen onderscheiden, maar je hebt zelf ook ervaren dat ‘gejatte’ content van RM soms boven het orgineel staat.
3/ Het is en blijft een algoritme, verticals zullen zich aanpassen aan het nieuwe systeem en wegen vinden om weer bovenaan te staan.
Kortom….ik heb er een heel hard hoofd in. Het is hoog tijd voor een pure ‘sociale’ zoekmachine.
Marc Drees
says:Ik ben een groot gelover in de kracht van sociale media, maar ik ben er ook van overtuigd dat er massaal pogingen gedaan gaan worden om puur social zoeken te ‘gamen’. Dat wordt nog een hele uitdaging! De hybride vorm waar Google mee bezig is (algoritme + social) is mogelijk een goede tussenvorm (al dan niet tijdelijk).
En verder heeft er volgens mij nog nooit gekopieerde content van RM boven de originele content gestaan. Als dat wel zo is ga ik nu mijn SS-20’s oppoetsen!
Ruben @ Poolz
says:Er heeft wel degelijk gekopieerde content van RM boven het orgineel gestaan. Dat was in de tijd dat de vrienden van OTYS bij hun klanten jouw volledige RSS feed naar binnen trokken. Gelukkig is dat netjes hersteld.
Sociale search is moeilijk te ‘gamen’ als de resultaten bepaald worden door mijn ‘vrienden’. Ik gooi vrienden die vals spelen gewoon uit de lijst.
Een tussen variant is inderdaad een mooie …. maar zie je ook de mogelijkheid om google omver te gooien …. het idee alleen al … ik kan er niet van slapen 😉
Marc Drees
says:Hmmm… ik ga er vanuit dat je door die slapeloosheid al bijna klaar bent met het bouwen van de oplossing om Google omver te gooien. Ik ga hem in ieder geval gebruiken hoor!
Michel Rijnders
says:Volgens mij is het een ander probleem. Google houdt van ‘vergelijkingssites’ (contentaggregatoren) in het algemeen. Zie de vergelijkingssites voor opleidingen, producten, etc. In de visie van Google Search bieden deze relevantie aan de werkzoekende. Dat klopt vanuit het oogpunt dat de werkzoekende vanaf 1 plek binnen alle vacatures de meest voor hem/haar relevante vacatures wil vinden. Verticals bieden voor Google Search meer relevantie dan websites (vacaturesites en werkgeverssites) omdat zij meer aanbod hebben.
Met een nieuw algoritme kan Google de verticals wel in 1 keer killen. Maar dat zal moeten komen vanuit de vraag of Google wel zoekresultaten van andere zoekmachines wil indexeren en weergeven. Dat is natuurlijk algemeen een rare situatie. Dat zou net zoiets zijn als in de google index / resultaten de zoekresultaten van Bing en Yahoo terugkomen. Dat voorkomen ze ook al bij een hoop verschillende zoekmachines. En dat zullen ze op lange of korte termijn ook moeten willen voorkomen bij jobsearch engines. Deze bieden immers zelf geen content.
Trouwens de receptensearch van Google al gezien? Vertaal dat eens naar vacatures 🙂