Steeds meer sites lijken door het opplakken van een Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn icoon te denken dat ze deel kunnen uitmaken van de ‘social media’. Ook al hebben die iconen voor de bezoeker geen enkele functie of relevantie. Want waarom zou ik deel uit willen maken van een bedrijfshyve, ‘connecten’ met het bedrijf op Facebook of LinkedIn of de twitterdiarree van een bedrijf over me heen uitgestort willen krijgen? Ik heb geen idee.
Ik vraag me af hoelang het gaat duren voordat deze ‘social buttons’ zo omnipresent zijn dat ze door bezoekers automatisch genegeerd gaan worden. Visuele spam, net als alle andere reclame-uitingen.
aap
says:en wie zie je als fan bij die facebookpagina’s van bedrijven? juist alle medewerkers zelf! om te kotsen, mag ik een tijltje…..
Dim Bauer
says:Ik begrijp de gedachtegang, maar ben het er niet mee eens. De Social-buttons hebben een daadwerkelijke functie. Deze gebruik als user als je in contact wilt blijven met het bedrijf vanuit je eigen vertrouwde omgeving, dus niet meer apart een website bezoeken, of als je het simpelweg een toevoeging vindt voor je eigen Social-pagina, of anderzijds ermee gelinkt wilt worden. Ben het wel met je eens dat het allemaal heel cool staat maar dat het leeuwendeel van de bedrijven geen flauw idee hebben hoe Social succesvol in te zetten. Een Hyves of Facebook pagina wat als een leegstaand huis weg slijt, een twitteraccount wat enkel geldt voor commerciële uitingen en niet openstaat voor interactie. Doodzonde, want Social is een blijvertje en toegepast op de goede manier een hele mooie manier om een solide fan-base te creëren. En om een beetje de smaak van je blog te behouden. Voor Monsterboard werkt het prima, maar als een recruitmentonderdeel van een middelgrote werkgever veel minder. Hetgeen niet betekent dat Social niet effectief ingezet kan worden (kijk maar naar Linkedin). Alleen een structureel Social-platform mwah..
Hoe groter de merkbeleving bij de doelgroep en de (potentiële) markt zelf, des te groter de toegevoegde waarde is van een Social thuisbasis kan zijn. Plus natuurlijk de wil om pro-actief te communiceren met je doelgroep (communitymanagement). Hier een lijst met bedrijven die hier koning in zijn: https://bit.ly/aGhx9y
Dus omnipresent tot het genegeerd wordt, dat zal niet gebeuren. Tenzij je zelf niet heel erg actief bent in Social. Het zal altijd worden overwogen of er gebruik van gemaakt wordt. Net als een telefoonnummer op een website. Dat bel je…of niet.
Abdel
says:Ik ben het ten gedeelte eens over je stelling. Inderdaad sommige sites hebben social media buttons op hun site, maar als je hierop klikt zie je vervolgens een rampzalige pagina, zonder enige opmaak, content, interessante zaken (filmpjes, events, kennis etc..) hierop. Dit is gelijk een domper voor de bezoeker en de beeldvorming van de organisatie. Maar als je juist wel een social pagina hebt op deze , dan kan dit de beeldvorming van je bezoeker (opdrachtgever, kandidaat) positief beïnvloeden om bij je te solliciteren of een opdracht uit te zette. Dus mijn tip is: zorg er voor dat je social pagina top is en investeer hier ook in als je van plan bent om zo een button te plaatsen.
Viggo Hop
says:Het is juist een prima buffer om het niet te laagdrempelig te maken.
Wanneer het al niet de moeite is om een extra tab te openen, dan is de boodschap waarschijnlijk ook niet interessant genoeg.
En laat dit nu net het probleem van al die social media zijn; een dumpload aan info waar niemand op zit te wachten. Waardoor het gemak ten onder gaat aan zijn succes en het vinden van de juiste info alsnog veel moeite kost.
Wouter
says:Dat vindt jij als social media gebruiker en volger van de bezoeker van een website. Echter de beheerder van de website heeft hele andere belangen. Die wilt zijn boodschap zoveel mogelijk verspreid hebben en wilt daarom graag de tools aanleveren om dat eenvoudiger te maken.
Wouter
says:Ik kan er gedeeltelijk wel in meegaan. Echter, deze buttons hebben natuurlijk wel een sterk drempel verlagende functie als een bezoeker van de website dit wel graag wilt tweeten of wat meer info wilt over het bedrijf via LinkedIn.
Ik kijk maar naar mezelf: sommige dingen wil ik graag tweeten maar niet als ik daar een aparte programma of tab voor moet openen (dat is teveel moeite). Een mooi “tweet this” of “share this” button bied dan de uitkomst.
Martijn Betgem
says:Goed punt, om maar niet te reppen over de talloze sm buttons voor buitenlandse sites..of die zitten te wachten NL content. Ik denk dat het gebrek aan inzicht is.