De winstgevendheid van Randstad staat onder druk. De wereldwijde nummer drie in de HR-markt zag de omzet in het eerste kwartaal van 2011 met 17% (organische groei) stijgen ten opzichte van vorig jaar. Met dat percentage handhaaft het bedrijf het groeitempo van vorig kwartaal. In de omzetontwikkeling zitten de grootste problemen dan ook niet.
Nee, Randstad lijdt – net als eerder concurrenten USG People en Manpower – pijn onder de streep. De brutomarge kreeg een soort tweede klap te verwerken en daalde tot nabij de 18%. In deze grafiek wordt de vooral in de Nederlandse markt beleefde pijn goed zichtbaar.
Randstad: Netto-omzet (blauw) en brutomarge, Q4 2008 – Q1 2011
Ter vergelijking: ook USG People en Manpower zagen de winstgevendheid flink dalen. Dezelfde grafieken zijn hier en hier te vinden.
Prijsbeukers
Dat de pijn het hevigst is in Nederland, blijkt uit de EBITA-cijfers (inkomsten voor aftrek van rente, belastingen en afschrijving op immateriële activa) die Randstad per regio bekendmaakt. In Nederland bereikte de winstgevendheid een absoluut dieptepunt op 5,6%. In elk van Randstads andere markten is de winstgevendheid van het bedrijf uit het dal aan het klimmen.
Eenzelfde situatie zagen we bij USG People, waar de EBITA-marge van de stabiele 9% à 10% van voor de crisis kelderde naar een schamele 2% à 3%.
Dubbele dip in de delta?
Blijkbaar ondergaan de twee marktleiders in het laatcyclische Nederland een soort dubbele dip. En dan vooral een prijsdip.
De reden? Volgens topman Ben Noteboom lijdt het bedrijf sterk onder de nagenoeg verdwenen inhuurbehoefte van de overheid, waaronder vooral de labels Yacht en Tempo Team lijden:
Growth at Tempo-Team was somewhat behind market. Revenue at Yacht continued to decline at a stable single digit rate. Inhouse gained further momentum with 24% growth. Both Tempo-Team, especially in professionals, and Yacht were affected by their exposure to the public sector.
Noteboom noemde de overheidsmarkt in een interview met CNBC ‘pretty grim’.
Randstad: Omzetgroei YoY, Q4 2008 – Q1 2011
Op 10 mei volgen de cijfers van mondiaal marktleider Adecco.
han mesters
says:@Wilbert
Ik ben ook al enige tijd aan het hameren op het gevaar van lagere bruto marge voor uitzenders in Nederland, onder meer vanwege het toenemende belang van centrale inkoop, MSP oplossingen en ontkoppelen van de werving en selectie functie en payrolling binnen uitzenden.
Op de ABU conferentie krgen we steun van Alain DeHaze die ons herinnerde aan een analisten rapport uit 2000, toen Alain zich ana het inlezen was over de uitzendmarkt. Toen werd al een voorspelling gemaakt dat de Brutomarge voor uitzenders mogelijk beneden de 10% zou uitkomen in mature markets.
“If you think matching services for Independent Contractors are not profitable enough, wait wat happens to your gross margin in staffing services’
Bas Spaapen
says:Randstad heeft alle speciality merken van Vedior weggesaneerd. Daar hadden ze nu hun marge mee op pijl kunnen houden. In een sterk gedifferentieerde arbeidsmarkt kun je met één merk niet alle arbeidsmarktdoelgroepen aanspreken en de fillrate richting klanten op een geloofwaardig peil houden. En met een lage fillrate ben je de sjors bij prijsonderhandelingen.