Jawel, de Apply with LinkedIn knop is officieel gelanceerd. Gisteren publiceerde LinkedIn een blog posting met daarin de volgende uitleg over de waarde van de Apply with LinkedIn functie:
Starting today, we’re taking our vision of the professional web to the next level by helping our members utilize the power of their LinkedIn membership when they need it most — when applying for a job.
Wat LinkedIn vergeet te melden dat het bedrijf hiermee beoogt ook een wereldwijde database van sollicitaties te worden. En daarmee een wel heel vergaand inzicht verwerft in het gedrag van haar ‘members’. Doodeng en levensgevaarlijk.
Enige bespiegelingen over Apply with LinkedIn
Het gevaar zal overigens weinig werkgevers of intermediairs ervan weerhouden om deze doodenge knop bij elke vacature te laten verschijnen. Want gemak wint het vanzelfsprekend van ethiek. Waarmee LinkedIn een vrijbrief krijgt om een ongekende schat aan zeer private informatie te vergaren. En daar vervolgens bijzonder veel commercieel voordeel mee te behalen. Of dacht er iemand dat LinkedIn deze knop uit medemenselijkheid had verzonnen? Hahaha!
Hoe dan ook, LinkedIn heeft haar uiterste best gedaan om de integratie van de Apply with LinkedIn knop zo eenvoudig mogelijk te maken. Ondertussen hebben de nodige ATS leveranciers een integratie met de Apply with LinkedIn knop gerealiseerd. Bullhorn, Jobvite, Peoplefluent, Jobscience en Smartrecruiters zijn de eersten; Taleo, Lumesse en Kenexa schijnen op korte termijn te volgen. Op dit moment is onbekend of, en zo ja wanneer de Nederlandse ATS leveranciers met deze uitbreiding gaan komen. Maar ik reken er op dat het op korte termijn zal gebeuren. Maar ook zonder ATS koppeling kan de Apply with LinkedIn knop op een wervings- of vacaturesite worden geplaatst.
Overigens is het realiseren van een zo eenvoudig mogelijk sollicitatieproces natuurlijk een goede zaak. En vanuit dat perspectief voldoet de Apply with LinkedIn knop volledig. De werkzoeker (met een LinkedIn profiel) wordt het bijzonder eenvoudig gemaakt om te solliciteren, en daarnaast is de verwerking voor de ontvanger van de sollicitatie ook bijzonder eenvoudig geworden. Daarmee is deze nieuwe functionaliteit een vrijwel gegarandeerd succes. Als werkgever wil je tenslotte niet achterblijven bij je concurrent. En tussen intermediairs zal de strijd nog iets heviger zijn. Geen Apply with LinkedIn knop wordt straks een dissatisfier van de eerste orde.
De werking
De werking vanuit het perspectief van de werkzoeker is zeer simpel. Dit is de knop die een werkzoeker te zien krijgt, in een licht aangepaste vorm:
Als je daar op klikt krijg je onderstaande informatie te zien; wat je de mogelijkheid geeft om je eigen profiel nog aan te passen aan de vacature:
Klik ik eenmaal op de Submit Application knop dan heb ik gesolliciteerd. Zo simpel is het dus! Overigens kunnen werkgevers/intermediairs deze stap nog iets complexer maken door tot maximaal drie vragen toe te voegen en om een motivatie(brief) te vragen.
Overigens krijg ik na het verzenden van mijn sollicitatie nog het volgende te zien:
Jawel, referrals, referrals, referrals. Alleen is dit natuurlijk geen referral maar een recht-op-en-neer sollicitatie, maar dit terzijde. LinkedIn maakt het me bijzonder makkelijk om eventueel een bij het bedrijf werkende persoon binnen mijn netwerk te benaderen in verband met mijn sollicitatie. Het was echter logischer geweest als ik deze optie voor mijn sollicitatie zou kunnen zien, of op zijn minst de kans krijg binnen deze flow om daarvoor te kiezen. Maar er wordt natuurlijk ingezet op een zo hoog mogelijke conversie richting sollicitaties, dus laat je die eventueel interessante contacten op het verkeerde moment zien. Afijn…
Ben je eenmaal klaar dan krijg je vervolgens onderstaande knop te zien:
Inderdaad, het kan bijna niet eenvoudiger. En je bent tegelijkertijd opgenomen in een hele grote en pijlsnel groeiende database vol sollicitaties. En daar kan LinkedIn binnen afzienbare tijd toch mooie dingen mee doen. Nou maar hopen dat ze nooit een werving & selectiebureau worden. Net zoals ze geen vacaturesite zijn geworden. Brrr…
Voor een eerdere discussie over deze bijzonder enge knop, zie Apply with LinkedIn plugin lijkt frictie te vergroten
Rolf
says:Knop lijkt mij een handige toevoeging voor de sollicitatie ervaring van de kandidaat. En ja ik realiseer mij dat ook wij linkedin hiermee mooie info verschaffen. Zeker als iedereen die CTA-button van linkedin gaat gebruiken. Maar voorlopig zie ik meer voordelen dan nadelen.
Wesley Hendriks
says:Ha Marc,
Zal vast aan mij liggen. Maar voor wie is de knop nou volgens jou levensgevaarlijk? Voor andere W&S bureau’s? Voor de kandidaten die solliciteren? Voor de bedrijven die de button aanbieden? Ik bedoel het niet verkeerd maar ik begrijp het alleen niet zo…
Ik wil deze knop ook op onze nieuwe site. Ben al in overleg met Connexys of zij dit kunnen aanbieden. Bij het maken van de site proberen wij continu aan het gebruikersgemak te denken van de doelgroep. Zoals je zelf omschrijft is dit prima.
Maar in mijn beweegredenen om hem wel of niet te plaatsen…Waar moet ik nu precies bang voor zijn dan? Alvast bedankt!
Gr,
Wesley
Marc Drees
says:In de eerste plaats voor de sollicitant. Tenzij je het een fijn idee vindt dat een bedrijf als LinkedIn (denk aan de social ads…) jouw sollicitatiegedrag in haar database heeft. En wat LinkedIn daar allemaal mee kan doen.
In de tweede plaats, en zeker niet minder belangrijk, voor elke intermediair die deze knop op haar site plaatst. Want daarmee wordt het databeest van LinkedIn gevoed met informatie die over enkele jaren LinkedIn de positie van diezelfde intermediairs kan laten ‘overnemen’.
De Apply with LinkedIn knop biedt gebruiksgemak; daar is geen twijfel aan. Maar de risico’s die aan deze knop verbonden zitten voor zowel gebruiker als aanbieder zijn in mijn optiek groot. En gezien het volstrekt amorele gedrag van LinkedIn kan je er zeker van zijn dat deze data maximaal door LinkedIn zal worden uitgebuit.
Relevant is verder in hoeverre Tempo-Team een doelgroep verzorgt die ook op LinkedIn aanwezig is. Ik kan me vergissen maar ik neem aan dat het gebruik van LinkedIn binnen jullie doelgroep beperkt is. In dat geval zou ik het gebruik van de Apply with LinkedIn knop zeker niet overwegen.
Rogier
says:We hebben de button sinds vrijdag bij alle vacatures staan. (tijdelijk)
Enerzijds een test met echte gebruikers, anderzijds om te peilen bij onze klanten hoeveel behoefte hiervoor is.
Voorlopig lijken de cijfers “voor” te spreken. Werkzoekenden gebruiken de button massaal , werkgevers lopen er absoluut warm voor.
Het zal een “premium” dienst worden bij Banenmatch, maar het lijkt een succesvolle zet van Linkedin en wie weet daarmee ook voor Banenmatch….:)
Zodra we wat echt cijfermateriaal hebben zal ik het delen
Marc Drees
says:En een laatste toevoeging; de Apply with LinkedIn knop is ongetwijfeld ook bedoeld om inactieve LinkedIn ‘members’ te verleiden tot het updaten van hun profiel. Dat is slim…
Marc Drees
says:Interessante aanvulling van Andy Headworth; de Apply with LinkedIn knop kan weleens de killer app voor mobile recruitment zijn. Lees zijn hele blog posting hier: https://blog.sironaconsulting.com/sironasays/2011/07/get-a-grip-the-new-apply-with-linkedin-function-is-not-going-to-kill-the-cv-anytime-soon-.html