Persberichten zijn prachtige, hapklare brokjes content die met grote regelmaat onverkort worden overgenomen door de schrijvende pers. Of dat nu in print of digitaal is. Waarmee bedrijven zowel de pers als zichzelf een dienst bewijzen.
Want wat geschreven is, is waar. Toch?
Zo ook het persbericht van Xing, dat andere professionele netwerk. Wiens persbericht de resultaten van het eerste halfjaar van 2008 vergelijkt met dezelfde periode van 2007.
En de cijfers zijn indrukwekkend! De omzetten zijn van EUR 7,9 miljoen in het eerste halfjaar van 2007 gegroeid naar EUr 12,6 miljoen in dezelfde periode in 2008. Chapeau!
En de EBITDA is zelfs meer dan verdubbeld; van 17% naar 36%. En dat is helemaal goed nieuws. Voor investeerders wel te verstaan.
Is het alles goud wat er blinkt?
Dus alleen maar successen te melden? Nou… nee. Want als we kijken naar de bezoekersaantallen, dan lijkt er sprake van stagnatie, en zelfs een daling:
Want in het eerste half jaar van 2008 laat alleen de maand maart een ferme groei zien; vanaf april gaat het downhill.
En dat terwijl Linkedin een vrijwel continue en gestage groei laat zien:
Het rode lijntje onderin is overigens Xing… Wat er zo wel heel erg plat uitziet!
En zelfs in het persbericht kan Xing hier toch niet onder uit. Want waar in het eerste kwartaal het aantal betalende leden nog met 58.000 toenam, is in het tweede kwartaal dit aantal gedaald tot 50.000…
Conclusie
Nee, het getoeter van Xing heeft een reden. Om bepaalde tegenvallende resultaten te maskeren. Want zo goed gaat het nou ook weer niet met Xing.
Marc Drees
says:@Arno:
Ik heb zelf een buitengewoon prettig netwerk, waar ik mijn vragen uitzet. En dat doe ik niet eens met Twitter…
En de antwoorden zijn snel en waardevol. Zonder noodzakelijke filtering!
Arno Bouwens
says:Ben het eens met de recruiter die het licht zal uitdoen.
Maar wat ik wel handig vind in Linkedin is de Q&A faciliteit.
Toen ik een keer een vraag uitzette, kreeg ik van over de hele wereld reactie.
Deze moet je wel schiften in ´snel scoren´, ´ik wil vooral mezelf verkopen´ en ´inhoudelijke feedback met kans op een goede netwerkpartner´. Maar het levert je in ieder geval inzicht en nieuwe contacten op.
Marc Drees
says:@Chris:
Op Linkedin gluur je bij de buren. Dat is alles. Want je hebt er niet veel aan. Maar het is (tijdelijk) leuk wat je contacten aan contacten maken, en bij wat voor groepen zij zich aansluiten. En wie er naar je profiel kijkt. Het is allemaal nogal gluurderig of narcistisch.
En verder is het een jachtgron voor recruiters. Linkedin was niet bedoeld voor recruiters, maar had een business model nodig. En dat business model, of beter gezegd die recruiters, zullen ervoor zorgen dat Linkedin vanzelf steeds minder waard wordt. Voor echte gebruikers wel te verstaan. Want recruiters zullen op een gegeven moment het licht uit kunnen doen.
Chris Stapper
says:En onterecht, want in tegenstelling tot LinkedIn vind ik op xing wél toegevoegde waarde. De mensen die ik via Xing heb leren kennen, daar heb ik ook een beeld bij, een naam, een gezicht én een idee van wie de persoon is. Mijn contacten op LinkedIn zijn de mensen die ik direct ken van mijn werk, mensen die ik via via heb leren kennen en, jawel, mijn Xing contacten.
De fora op xing zijn helaas nagenoeg dood. De groepen op LinkedIn vormen hier desondanks maar een slapaftreksel van. 95% van mijn groepen doet niets, behalve soms een overbodige mail. En die andere 5% is weliswaar erg actief, maar leidde tot nu toe tot een spontane 500 netwerkuitnodigingen waarvan er tot nu toe (200 bekeken) misschien 10 relevant waren. Vanuit een zo breed mogelijk perspectief.
Ik vraag me nu ook af wat al die bezoekers doen op LinkedIn. CV’s zoeken? Pagina’s updaten? Hun huidige activiteit updaten?