Het lijkt erop dat Monster nog heel erg in de 1.0 wereld leeft. Waarbij ronkende marketing uitspraken belangrijker zijn dan daadwerkelijke prestaties. Want wat moet ik anders denken bij de volgende uitspraak van Sal Iannuzzi, CEO van Monster:
At Monster, we don’t just sell better jobs, we help promote better lives – we’re in the life improvement business.
Wie verzint toch dit soort teksten? Zou hij dat zelf doen? En waarschuwt niemand hem voor de gevolgen van dit soort onzin?
Monster zit niet in de life improvement business. Het zal ze een worst wezen of je er beter of slechter van wordt als je via Monster een baan vindt. En daar is overigens niets verkeerds aan.
Want als je een groot electronisch prikbord met aanbiedingen bent, wees daar dan trots op. En als je dat zo goed mogelijk doet, nog trotser.
Maar ga niet lopen raaskallen dat jouw doel het verbeteren van het leven van jouw bezoekers is. Want dat is een flagrante leugen. Of getuigt van megalomanie. Wat zo mogelijk nog enger is.
Monster heeft aandeelhouders. Aandeelhouders willen geld verdienen. Monster wil geld verdienen. Aan vacatures, aan CV’s. Zoveel mogelijk geld. Om de aandeelhouders tevreden te houden. En daarmee de koers.
En als dat betekent dat het onvermijdelijk is geworden dat er nieuwe technologieen moeten worden ingezet dan worden deze gekocht. Voor krankzinnige bedragen. Maar alleen als het echt niet anders kan.
En zeg dat dan gewoon. We moeten mee, want anders raken we te ver achter. We doen het met pijn in ons hart, want het kost een hoop geld. Maar zullen wel moeten. En daarom doen we het.
Floor Drees
says:Gebruikers van Monster hebben zelf ook wel door dat ze binnen no time ontelbaar veel vacatures binnen krijgen. Ze worden wat zelfverzekerder en gaan voor die droombaan die, opleiding- of ervaringtechnisch, boven hun straatje ligt. Ze doen dus zelf aan life improvement. Monster hoeft daar niets voor te doen.