Eind maart werden de genomineerden voor de Dutch Interactive Awards bekend gemaakt, en daarbij zaten ook 5 genomineerden in de categorie Best recruitment. En aangezien belofte schuld maakt, vandaag de evaluatie van één van deze genomineerden; USG Capacity. Binnenkort een review van de andere twee genomineerden; Ernst & Young, met 360me.nl en Randstad, met randstadstudent.nl.
De andere twee genomineerden zijn recent al een keer door mij bekeken:
Bij de nominatie staat ook een quote van USG Capacity. En die gaat als volgt:
Tim Lammers, marketeer bij USG Capacity; “in samenwerking met Modern Media zijn we er in geslaagd om een uniek en sterk concept in de recruitment markt te zetten dat zich onderscheidt op het gebied van customer intimacy. Dit wordt gerealiseerd door een toegankelijke, persoonlijke en sociale website waar tevens onze kennispartnership en branding goed naar voren komt. Al met al zijn we erg blij met de nieuwe website en wat het voor ons aan merkbare en meetbare resultaten heeft opgeleverd. Tevens heeft de website er voor gezorgd dat de consultants meer gezicht krijgen en dat het voor de bezoeker duidelijk is dat we middels Het Nieuwe Werken onze landelijke activiteiten verder ondersteunen”.
Goed, ik ga eens kijken of ik die customer intimacy van USG Capacity ga ervaren als ik op zoek ben naar een baan als communicatie, marketing of sales professional. Nog even los van de vraag of ik in deze hoedanigheid eigenlijk wel een boodschap heb aan customer intimacy…
Homepage
Dit is de homepage van USG Capacity
Ziedaar, een uitgebreid smoelenboek. USG Capacity plaatst haar consultants op de voorgrond, en dat is natuurlijk een goede zaak. Waarbij ik overigens wel hoop dat de doorloopsnelheid van de consultants laag is. En als dat niet het geval is dat USG Capacity in ieder geval een CMS heeft waar zij zelf de aanpassingen in kan verrichten. Want anders kan het nog wel eens een dure grap worden…
Een tweede ziedaar is het te ver doorgetrokken smoelenboek. Want de mugshots van de consultants worden ook bij de vacatures getoond. Waardoor ik als bezoeker in eerste instantie denk dat die vacatures eigenlijk personen zijn die deze functie bij USG Capactity uitvoeren. Een moment(je) van verwarring. Een een moment waarop ik mijzelf afvraag of dit iets met customer intimacy, toegankelijkheid, sociaal of persoonlijk te maken heeft. Of dat het wat al te hijgerig is om op deze manier vacatures te tonen.
Het zoekresultaat
Een hijgerigheid die zich ook doorzet in het zoekresultaat:
Wederom die mugshots bij de vacatures, en nu nog een stukje groter. Oke…
Overigens biedt deze pagina een ruime functionaliteit en de nodige informatie per vacature. Helaas ontbreekt opleidingsniveau en salaris bij de informatierubrieken per vacature; toch informatie waar je als werkzoeker heel veel aan zou hebben. Meer dan aan zo’n sociaal, persoonlijk en customer intimacy mugshot…
Verder maakt de verticale afmeting van de vacature dat ik er maar een paar kan zien. Lekker veel klikken is zeker een aspect van customer intimacy…
De vacature pagina
Maar eens doorklikken op een vacature:
Jawel, ook hier weer de nodige mugshots in beeld, dit keer bij de gerelateerde vacatures. En helaas begint de vacaturetekst niet met de kerngegevens van die functie maar met een obligaat zinnetje (inclusief de verboden frase hands-on…). Om daarna zelfs te beginnen met informatie over het bedrijf… Akelige volgorde fouten vanuit het perspectief van de werkzoeker. Die eerst wil weten of de functie voldoende interessant is (lees: kerngegevens en vervolgens de inhoud van en eisen aan de functie) om pas daarna te kijken bij wat voor soort bedrijf deze functie wordt aangeboden.
Helaas is er geen mogelijkheid om door de vacatures uit het zoekresultaat heen te bladeren, waardoor steeds moet worden teruggesprongen naar het zoekresultaat. En ook voor dat terugspringen wordt geen ondersteuning geboden.
Overigens wordt onderaan de vacature een hoop goedgemaakt en wordt ook eindelijk duidelijk waarom dat fotootje van deze vrolijk lachende dame overal bij deze vacature voorkomt. Het is de contactpersoon voor deze functie:
Nou, dat is gelukkig ook duidelijk. En verder is dit natuurlijk een uitstekende manier om werkzoeker uit te nodigen contact op te nemen, hoewel dat ook nog even extra aandacht had kunnen krijgen in een klein stukje tekst. Maar verder is dit eindelijk een best-practice op deze toegankelijke, persoonlijke en sociale website van USG Capacity.
Solliciteren
Eens even gaan solliciteren:
Goed, een tattoo girl in plaats van de contactpersoon. God mag weten waarom dit het geval is, maar de wegen van God en USG Capacity zijn ondoorgrondelijk. Verder is het aantal verplichte velden in het sollicitatieformulier aangenaam kort.
Maar ik krijg een harttcollaps van de blunders die USG Capacity ten aanzien van de knopteksten maakt. In het vorige scherm klikte ik op een knop met de teskt Solliciteren, maar hier solliciteer ik blijkbaar niet maar Verstuur formulier naar USG Capacity? Welke ronkende knoeier heeft deze interactie bedacht? Om nog maar te zwijgen van de tekst bovenaan het formulier: U wilt reageren op de vacature …. Gloeiende godver, ik wil niet reageren, ik heb op de knop Solliciteren geklikt! Wat is dit nu voor onzin.
En dan het privacy statement… Misschien kan USC Capacity een communicatiespecialist inhuren om eens wat aan de toegankelijkheid te doen. Brrr…
Tattoo girl in de rebound. En vreemd genoeg geen persoonlijk bedankje van de contactpersoon. Heel vreemd en ongekend dom. Ik word ook niet persoonlijk bedankt. Wat wederom een gemiste kans is aangezien ik wel mijn persoonsgegevens heb ingevuld. Welk krijg ik duidelijkheid over de termijn van de reactie, wat natuurlijk uitstekend is.
De vervolgacties die worden geboden hebben vreemd genoeg geen betrekking op eventuele andere functies die ik relevant zou kunnen vinden. Nee, ik word gevraagd de site te verlaten om naar Twitter of LinkedIn te gaan. Volstrekt stompzinnig! Hier is op geen enkele manier nagedacht over het perspectief van de bezoeker. Customer intimacy… laat me niet lachen.
De e-mail
De e-mail is het beste deel van het online recruitmentproces van USG Capacity:
Een schoonheidsfoutje is het verschil tussen de afzender in de e-mail en de werkelijke afzender. Maar verder is dit een automatische e-mail response waar heel, heel veel bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen. Chapeau. En dan ook nog als kadootje wat acties die voor de doelgroep ongetwijfeld interessant kunnen zijn. Kijk, dit is nou customer intimacy. Maar dan pas helemaal op het eind van het proces.
Conclusie
Waarom de website van USG Capacity is genomineerd voor de Dutch Interactive Awards is mij een volstrekt raadsel. En in vergelijking met de ‘werken bij’ site van Bol.com zakt deze site volledig door het ijs. Niets bijzonders en het idee dat slechts het tonen van mugshots als sociaal, persoonlijk en getuigend van customer intimacy zou zijn, is natuurlijk een flagrante misvatting. De site van USG Capacity is er eentje van 13 in een dozijn.
O ja, de site is ook nog eens godsgruwelijk traag.
Tim Lammers
says:Super, keep you posted!
Tim Lammers
says:Dag Marc,
Bedankt voor jouw opbouwende kritiek! Ik zie het als een ‘gratis’ adviesrapport en daar zijn wij als Nederlanders natuurlijk altijd blij mee ;-), je hebt absoluut goede punten! Kritiek waar wij zeker wat mee gaan doen.
Ik ben wel benieuwd hoe jij tegenover de vergelijking staat van een ‘werken bij’ site tov een ‘werken voor’ site? In beide gevallen spreken we (bij nominaties) over de categorie recruitment maar is het niet appels met peren vergelijken? Bij een ‘werken voor’ site heb je natuurlijk met veel dynamischere content te maken, terwijl je bij een ‘werken bij’ website echt aan je employer brand kunt werken.
Ik ben benieuwd naar jouw reactie en natuurlijk ook naar de feedback die je op jouw sollicitatie (lees in onze customer satisfaction tool) hebt ingevuld ;-). Dat laatste (=anoniem) zal ik niet achter komen maar ben wel benieuwd hoe je tegenover deze tool staat?
Groet,
Tim Lammers
USG Capacity
Marc Drees
says:De nominaties zijn sowieso sterk verschillend. Er zijn twee ‘werken bij’ sites, twee ‘werken via’ sites en de vreemde Ernst & Young eend, die een totaal andere insteek heeft. Hoe dit te vergelijken is voor mij een raadsel maar er zijn wel merkwaardiger uitverkiezingen geweest.
Ik heb nog geen uitnodiging ontvangen om feedback op mijn sollicitatie te geven. Overigens kreeg ik wel een reactie van een mens van vlees en bloed en die was, zoals te doen gebruikelijk, weer het allerbeste…
Ik ben weer blij dat je blij bent met dat gratis adviesrapport, doe er je voordeel mee. Daar kunnen jullie bezoekers vervolgens hun voordeel weer mee doen en dat betekent als het goed is een hogere conversie. Maar je weet het: meten, meten, meten; dat is de enige manier om de echte meerwaarde van wijzigingen te kunnen bepalen. En werkt het beter? Laat het dan ook even weten!