Nieuwe strategie Adecco Frankrijk kost EUR 350 miljoen

Adecco lijkt de controle over zijn grootste markt kwijt. In Frankrijk ziet de door de Belg Patrick de Maeseneire geleide wereldmarktleider in uitzenden zijn omzet dubbelcijferig krimpen. En dat onder het oog van Adecco’s verantwoordelijk manager voor zijn grootste markt,de Belg Alain Dehaze. Die werd vorig jaar verantwoordelijk voor de internationale merkenstrategie van Adecco, en voerde die in zijn markt Frankrijk als eerst uit. Hij lanceerde IT-merk Modis en het Britse recruitmentmerk Badenoch & Clark.

Toch lijkt Dehaze zijn hand te overspelen. Als onderdeel van zijn mandaat kondigde hij begin dit jaar het eind aan van uitzendmerk Adia – een Frans overblijfsel, zestien jaar na de fusie van Adia en Ecco tot Adecco. Adia moet opgaan in Adecco, onder meer met als doel het ‘verder verstevigen van de positie van de Groep in Frankrijk’. De kosten voor het vertrek van 500 fte’s: EUR 45 miljoen. Dehaze hoopte zo ‘een betere propositie voor klanten, kandidaten en collega’s te bieden.’

In werkelijkheid lopen de klanten weg. Wat de kandidaten doen, weten we niet, maar van de collega’s horen we sindsdien vrij veel. Die staken namelijk.

Het gevolg? Tel bij de EUR 45 miljoen aan reorganisatiekosten gerust een omzetverdamping van EUR 300 miljoen op. Adecco kampt er met een dubbelcijferige krimp. En een omzetdaling die fors uit de pas loopt met die van de twee aartsconcurrenten. Dat blijkt uit onderstaande grafiek.

Omzetontwikkeling (in %) in Frankrijk van Adecco, Manpower en Randstad, Q1 2008 – Q2 2012

Omzetontwikkeling (in %) in Frankrijk van Adecco, Manpower en Randstad, Q1 2008 – Q2 2012

Malaise bij Adecco
Frankrijk is de grootste Europese markt voor flexibele arbeid. Vanouds verdelen Adecco en Manpower deze sterk industriële markt, maar sinds Randstad vier jaar geleden Vedior schaakte, is de consolidatie compleet. Doordat Randstad bij de integratie in 2009 en 2010 flink marktaandeel verloor, is het bedrijf inmiddels geen bedreiging meer voor zijn twee grootste concurrenten. De top van de markt ligt sindsdien vast, met een niet meer te overtreffen top 3:

Marktaandelen Franse uitzenders

Marktaandelen Franse uitzenders

Die top drie ontwikkelt zich sinds 2010 opvallend harmonieus: de omzetten van Adecco, Manpower en Randstad groeien met percentages die opvallend dicht bij elkaar liggen. Dat was althans de situatie tot de eurocrisis zomer 2011 in alle hevigheid terugkwam. Sindsdien laat vooral Adecco het afweten. De marktleider verliest elk kwartaal grote happen marktaandeel en onderpresteert al een jaar fors.

Omzetontwikkeling (in %) in Frankrijk van Adecco, Manpower en Randstad, Q1 2011 – Q2 2012

Omzetontwikkeling (in %) in Frankrijk van Adecco, Manpower en Randstad, Q1 2011 – Q2 2012

Dubbelcijferig drama
Frankrijk is goed voor bijna eenderde van Adecco’s totale omzet. Terwijl Randstad Frankrijk in het tweede kwartaal van dit jaar 5% kromp en Manpower Frankrijk slechts 3%, is de krimp in Adecco’s grootste markt al een halfjaar dubbelcijferig: het laatste kwartaal zelfs 13%. Grote bleeders zijn het industriële segment, de mensenhandel in professionals en de medische flexsector.

De reden? Adecco beperkt zich in zijn halfjaarrapportage tot de opmerking dat ‘onze focus op winstgevendheid en de optimalisatie van de Franse dochter […] de omzetgroei beïnvloedde.’ Geen woord over de staking. Kunnen de werkweigerende Franse Adecco-intercedenten het equilibre in de Franse flexmarkt ontwrichten?

Belgisch drama?
Voor een aardverschuiving zouden er anderhalf miljard Franse euro’s moeten verdampen en dat ligt niet voor de hand. Adecco is te groot om zijn overwicht in zijn grootste markt te verliezen.

Pijnlijker is het drama voor de bestuurstop. De twee Belgen aan de top voeren hun merkenoperatie ook in andere markten door. Als Adecco daar dezelfde kapitaalvernietiging te wachten staat, is het de vraag hoe lang hun mandaat nog zal duren…

Geef een reactie

11 Comments