Dat moet ene Jeanet Bathoorn blijkbaar hebben gedacht toen ze een blog posting voor Frankwatching aan het schrijven was. Met als titel: De 5 A’s voor werkzoekenden: word een online persoonlijkheid. Want volgens Bathoorn kan je als werkzoekende werkloze niet meer gewoon solliciteren:
Een gewone mail met cv als bijlage voldoet echt niet meer. Je bent dan één van de vele sollicitanten en je valt niet op. Om nu in aanmerking te komen voor een baan zul je op moeten vallen, je breed en zichtbaar moeten maken. Er is geen weg terug meer. Je hebt een online identiteit nodig. Een tweede persoonlijkheid die op het net zichtbaar en vindbaar is.
Na zo’n serie stellige uitspraken verwacht ik natuurlijk een keiharde onderbouwing met cijfers waaruit ondubbelzinnig duidelijk wordt dat werkgevers tegenwoordig uitsluitend nog via actieve werving aan nieuwe medewerkers komen, ongeacht opleidingsniveau, vakgebied en/of werkervaring.
Maar die onderbouwing blijft volledig uit. Niets, nada, noppes. Bathoorn gaat wel via 5 Aatjes volledig uit haar dak om allerhande imaginaire voordelen van social media voor werkloze werkzoekenden te beschrijven. Allemaal afkomstig uit haar ongetwijfeld gigantisch dikke duimen.
Wat te denken van deze schoonheid:
Stel dat een toekomstig werkgever de twinkeling in je oogjes kan zien en je enthousiasme kan horen, zou je dan eerder uitgenodigd worden? Ja! Daar kun je een middel voor inzetten: video. Laat je interviewen of spreek zelf enthousiast een video in. Deel dit via YouTube en dus met de rest van de wereld!
Beste mevrouw Bathoorn, bent u bekend met de wijze waarop werkgevers en intermediairs de overgrote meerderheid aan kandidaten selecteren? Nee? Wilt u dan alstublieft geen blog posting meer schrijven als u overduidelijk een lijntje coke teveel heeft gesnoven?
En waar haalt u deze onzin vandaan?:
Ze moeten voor je in de rij staan! Met slaapzakken voor je deur om jou als eerste in te huren. Staan ze er nog niet? Dan ben je online nog niet aantrekkelijk genoeg.
De boodschap van de bazelende Bathoorn? Beste werkloze werkzoeker, investeer je tijd niet in het zoeken naar banen, investeer je tijd in het jezelf online presenteren. Want dan word je vanzelf gevonden… Ik ben ervan overtuigd dat het UWV met instemming ja zit te knikken.
Bathoorn eindigt haar bizarre oproep met deze hysterische noot:
Alles wat ik hier boven heb gemeld zijn voor mij ongelooflijk open deuren. Het is voor mij onbegrijpelijk dat het nog zo vaak misgaat of dat mensen er helemaal niet aan willen beginnen. Aan social media. Voor mij is het geen luxe, geen hype. Het is aanwezig in deze veranderende wereld. Je hebt sociale media nodig om te bereiken wat je wilt bereiken.
Waarom Bathoorn zo hysterischmakend enthousiast is over de inzet van social media? Ze heeft er een ‘bestseller’ over geschreven. Of wacht, twee bestsellers. Zou ze met deze blog posting misschien proberen de verkoopcijfers van haar bestsellers verder te verbeteren; ongeacht de consequenties voor goedgelovige werkloze werkzoekenden? Nee, zo platvloers zal het toch niet zijn? En daar zou Frankwatching toch ook zijn medewerking niet aan verlenen??
Irene van Leeuwen
says:Ik begrijp iets niet. Als een recruiter ongeveer 6 seconden besteedt aan het doorlezen van een cv en eventueel je brief (niet altijd), waar haalt men dan de tijd vandaan om 3 minuten te besteden aan filmpjes kijken en luisteren? En dat, laten we de helft nemen 300.000 keer. Laat staan als iedereen dit gaat doen. Dan val je toch ook niet meer op. Met twinkelende oogjes een filmpje (laten) maken, lukt mij niet. Op foto’s en filmpjes ben ik niet echt mezelf, zeker niet als ’t moet, vind ik zelf. Het heeft ook nog niet 1 keer een positieve reactie opgeleverd.
Ik ga gewoon door met wat er gevraagd word en houd me aan regels van een vacature, een korte motivatie oké, brief schrijven oké. Wat er toedoet is leeftijd en opleiding. Ervaring telt niet.
Trouwens vacatures bij bv Nationale vacaturekrant of iets dergelijks wordt vaak niet eens de werkgever genoemd, alleen de branche. Je solliciteert dus blind. Het is zelfs nog mogelijk bij je oude werkgever terecht te komen, waar je misschien niet eens leuk bent weggegaan. Ik denk dat iedere werkzoekende zelf moet uitvinden op welke wijze solliciteren het beste is. Hoewel, tegenwoordig moet er wel erg veel, anders doe je niet mee!
Casper
says:Ik sluit me aan bij Jacob Jan (en daarna mag dit blogbericht verwijderd worden):
Kritiek is prima maar alleen maar negatief zijn helpt niemand. Iedereen hoort wat ie horen wil of zou Marc Drees ook na een dag training op Nijenrode en curususleider met de grond gelijk maken? Iedereen ‘pikt eruit’ wat ie toepassen kan en Jeanet Bathoorn weet (als geen ander) hoe je Social Media goed gebruiken kan. Doe ermee wat je wilt: niets meer, niets minder.
Maar misschien is Marc gewoon jaloers: Op Linkedin heeft hij 0 connecties en Jeanet meer dan 1000. Dat schept een band 🙂
I rest my case
Arie van Driel
says:Jullie verwarren kritisch en scherp met negativisme. Ik snap dat wel, als je zelf over te weinig kennis, ervaring en intelligentie beschikt gaat het natuurlijk niet lukken om inhoudelijk op iemand zijn argumenten te reageren. Dan maar blij doen en verder niet te diep nadenken.
Mensen die wel iets te melden hebben kun je een gebrek aan positieve levensinstelling of gebrek aan respect verwijten. Dat hebben jullie natuurlijk wel…respect… en een positieve levenshouding….pffff
Jacob Jan
says:@Arie.
Ik snap je niet. Waar lees jij in het artikel inhoudelijke argumenten dan?
Als dat zo geweest was, had ik niet zo gereageerd, want het is prima als iemand scherp reageert. Dit is niet scherp. Dit is zuur. . Juist omdat die inhoudeljijke argumenten helemaal ontbreken, en en Marc alleen maar denigrerende termen gebruikt voelde ik me aangesproken om daar wat van te zeggen.
Ik vind Marcs artikel juist uitsluitend negatief, en dus helemaal niet kritisch.
Ik kan dat verschil heel goed zien. Marc heeft heeft in dit artikel behalve een hoop vuiligheid namelijk helemaal niets te melden. Misschien heeft hij dat wel, maar het hier niet te lezen.
Ik heb ergens hierboven gevraagd waarom hij deze toon gebruikte. Daar heb ik nog geen antwoord op.
Eduard de Boer
says:Marc, heb je ook een eigen weblog?
Want als je dit schrijftalent en de passie die je erin legt positief zou ombuigen, dan denk ik dat je een fantastisch weblog kunt creëren met in no time een groot aantal trouwe lezers.
Ik zie hier namelijk:
Actie – je bent er maar druk mee met schrijven
Alert – je reageert snel op je lezers (zie de tijden)
Aandacht – je leest de reacties, al zie ik wel ruimte voor wat meer inlevingsvermogen
Ambassadeurs – Marieke Drees is je eerste ambassadeur, zo te zien
Aantrekkelijk – de doelgroep voor negativisme is kleiner dan je denkt en de vraag is of negativisme je aantrekkelijk maakt voor potentiële klanten of opdrachtgevers…
Voor de rest heb je het artikel waar je aan refereert goed begrepen en in de praktijk gebracht…
Ik heb net nog op http://www.mijndomein.nl gekeken en de domeinnaam marcdrees.nl is nog beschikbaar! Get social, go blogging!
Raymond Witvoet
says:Het overmatig gebruik van bijvoegelijke naamwoorden als hysterisch, zinsnedes als ‘ene Bathoorn’ , suggesties over lijntjes cocaine. Ik vraag me dan af hoe het gaat met de schrijver van dit stuk. Schijnbaar is de frustratie en het negatieve sentiment groot en moet het ergens op gericht worden. Respect zie ik in ieder geval nergens en daar komen we volgens mij een stuk verder mee.
Barbara Berkhout
says:Pffffff, wat een negativiteit. Je hebt er toch baat bij om positief te blijven in je zoektocht naar een nieuwe baan? Het is al moeilijk genoeg. En zoek hierbij de methode waarvan jij denkt dat dat het beste past bij jou en de branche waarin je graag werkzaam wil zijn. Doe met de tips wat je wil. Maar wat een verspilde energie om een dergelijk zuur blog te schrijven.
Ik heb heel veel aan de tips van Jeanet (klinkt ook iets vriendelijker dan Bathoorn) en geloof er wel degelijk in dat je je netwerk goed kan gebruiken bij het vinden van een nieuwe baan. En dat kun je natuurlijk op 101 manier doen. Maar een blog waar mijn nekharen van overeind gaan staan, is voor mij zeker niet de manier. Als je het niets vindt, lees het dan lekker niet en besteed je energie aan het vinden van een baan of het maken van een goed cv.
Iedereen veel succes met het vinden van een leuke baan. Doe het met respect….daar heb je echt het meeste aan.
Fijn weekend.
Maarten Wienbelt
says:Het zoeken naar werk op het internet kan vermoeiend zijn. Veel nep vacatures en teveel websites waardoor je niet weet waar je moet zijn. Veel werkzoekenden hebben daar last van. Marc daar schrijf jezelf ook over al die invoer velden etc. Veel bedrijven verzamelen nu enkel cv’s als ware het bigdata.
Het is derhalve leuker gevonden te worden in plaats van te zoeken. Ik ben het met Jeanet eens dat social media daarbij kan helpen. Ik betwijfel overigens of video voor iedereen haalbaar en bruikbaar is. Maar een goede Linkedin account met een goede foto, de vermelding dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en binnen een maand zou kunnen starten kan zeker bijdragen. Er is geen totaal oplossing maar wel tools die je kunt gebruiken om beter gevonden te worden.
Charles
says:Eens met Jacob Jan, zelfs als je het niet eens bent met iets, zijn er andere, respectvollere manieren, om kritiek te uiten. Ook de zuurste stuurlui staan aan wal, zullen we maar zeggen.
Frank Janssen
says:Waar ik moeite mee heb is dat het artikel van Jeanet op Frankwatching hier volledig uit de context wordt gehaald. Zoals je weet Marc, richten we ons op Frankwatching op de online professionals, dat is de doelgroep waarvoor we dag in dag uit schrijven. We willen graag inspireren, nieuwe inzichten delen en handvatten aanreiken. Het klopt dat daar niet altijd cijfers of wetenschappelijke onderbouwingen bij te vinden zijn, dat is nou eenmaal vaak het geval bij relatief nieuwe thema’s.
Een toenemend aantal werkgevers hecht aan een CV steeds minder waarde, ik merk dit ook bij de manier waarop we zelf met vacatures en kandidaten omgaan. Daarmee is het geen algemene wetmatigheid, dat ben ik met je eens. Maar in de omgeving waarin online professionals werken of willen werken, zijn er echt zaken aan het veranderen. Dat is de boodschap die ik lees in het artikel van Jeanet. Een boodschap waarmee ze, zo is onder meer te zien op Twitter, veel mensen geïnspireerd heeft.
Ik ken steeds meer voorbeelden van mensen waarbij dit er echt toe gedaan heeft. Hartstikke soft natuurlijk, geen keiharde onderbouwing met cijfers. Maar voor mij is de ontwikkeling onomkeerbaar.
Gelukkig hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn 😉
Marc Drees
says:Tenzij ik me ernstig vergis is het artikel van Barthoorn niet gericht op online professionals (wat zijn dat eigenlijk?) maar op alle werkloze werkzoekenden. Ze verwijst daartoe naar de meer dan 600.000 werklozen die ons land ondertussen ‘rijk’ is. Dat is de context waartegen ze haar bizarre social media jubelverhaal schrijft. Overduidelijk niet gehinderd door enige kennis van de recruitmentmarkt maar wel met een sterke mening die mogelijk wordt gekleurd door eigen gewin (de ‘bestsellers’).
Fijn dat je zelf merkt dat er aan een cv steeds minder waarde wordt gehecht, maar laten we in godsnaam geen N = 1 verhalen gaan rondstrooien over een verschuiving van passief naar actief werven. Binnen bepaalde beroepsgroepen (meestal met een structurele krapte of op basis van een zeer kleine groep forward thinking recruiters) neemt actief werven in belang toe, maar passieve werving is nog altijd volstrekt dominant als je naar de totale volumes kijkt. En nogmaals, haar verhaal is niet gericht op ‘online professionals’.
Bathoorn doet me met haar artikel denken aan een gebedsgenezeres die een ernstig zieke patiënt probeert te overtuigen van de noodzaak van gebed en het afzweren van levensreddende medicijnen. Dat Frankwatching daaraan meewerkt vind ik onbegrijpelijk. Er is geen sprake van inspiratie of nieuwe inzichten (tenzij het woord stupide in jouw woordenboek dubbelt voor het woord nieuw). Er is wel sprake van valse voorlichting.
Jacob Jan
says:als het je bedoeling is om te waarschuwen dat social media niet zaligmakend is, en dat ‘gewoon solliciteren’ en gebruiken van recruiters nodig blijft, waarom schrijf je dat dan niet gewoon?
Waarom die zure toon gekozen?
waarom niet een informatief (contra) stuk?
ik begrijp dat dus echt niet.
Jessie
says:@Marc Ten eerste heb je jezelf echt niet goed verdiept in de oorsprong van het artikel van Jeanet. Deze was naar aanleiding van een JobEvent van Frankwatching. Dus doelgroep van haar verhaal is hier wel degelijk van toepassing.
Ten tweede vind ik je toon erg neerbuigend en erg zuur, Ik hoop dat je je realiseert dat je je publiek zo juist weg jaagt?
Tip: houd de nuances in de gaten. Prettig weekend.
Marc Drees
says:Ik ken de oorsprong van het artikel maar al te goed. Maar hoe maakt dit het verhaal beter? Het is dan nog eerder te zien als een dubbele documercial, vermomd als een ‘hulpvaardig’ artikel voor werkzoekenden. Niet alleen worden de twee ‘bestsellers’ gepimpt, maar ook nog eens het JobEvent van Frankwatching. Misschien zou het een stuk fatsoenlijker zijn als er boven dit type artikelen in grote letters RECLAME wordt geplaatst. Geeft de lezer in ieder geval meer duiding dan dit soort sluikreclame verhalen voor eigen parochie
Frank Janssen
says:Marc je gebruikt veel grote woorden en vaak de overtreffende trap. Je wekt ook niet echt de indruk open te staan voor wat er hier zoal gezegd wordt. Ieder zijn stijl, maar deze werkwijze stimuleert mij in elk geval niet om “de discussie” hier voort te zetten.
Marc Drees
says:Jammer dat je niet in staat bent om inhoudelijk te reageren op mijn reactie naar aanleiding van jouw commentaar. Dat zou een discussie geven, nu kies je er zelf voor om op een afgeleide te reageren. Ieder zijn stijl.
Jacob Jan
says:Even een aanvulling. Ik vergeet te schrijven, dat ik die frustratie wel helemaal snap. Ik ben ook lang werkeloos geweest. En dan word je soms niet goed van alle jubel advies. Dus ik snap hoe dat blog van Jeanet kan aankomen. Ze schrijft heel erg optimistisch. En natuurlijk heeft ze niet DE oplossing. Maar ik denk ook niet dat ze dat pretendeert.
Jacob Jan
says:Wat een ongelofelijk zurig blog is dit.
Zelfs als je het niet eens bent, is dit een waardeloos blog. Ik zeg dat niet om te schelden. ik bedoel dat heel letterlijk. Dit heeft geen waarde.
Jij maakt je nota bene zelf schuldig aan wat je Jeanet verwijt. Ongefundeerd iets roepen.
maar in plaats van Jeanet, die zich baseert op haar kennis op dit gebied (door die twee boeken heeft ze inmiddels met heel veel mensen gepraat over de impact van social media), baseer jij je geschrijf op persoonlijke frustratie.
Help je daar iemand mee?
Laurens Tienkamp
says:Gechargeerde reactie op een gechargeerd artikel. De nuance kan ik er gelukkig, zelf bij verzinnen.
Lotte
says:Na veel ‘ouderwetse’ sollicitaties verstuurd te hebben waarop ik zelden werd uitgenodigd om mezelf te kunnen voorstellen en te laten zien wat ik kan, ben ik juist heel blij met de tips van Jeannette! Ik heb nu het gevoel dat ik zelf iets nuttigs kan doen dat bijdraagt aan het vinden van een nieuwe baan in plaats van uren te spenderen aan het zoeken naar vacatures, brieven schrijven, cv optimaliseren en vervolgens weer op de mail te wachten met een afwijzing. Ik geef toe dat het vast niet in elke branche zin heeft om je online persoonlijkheid goed neer te zetten, maar voor mij is het heel waardevol. Bovendien lees ik in jouw blogs ook niet hoe je het dan wel aan zou moeten pakken om een baan te vinden in deze tijd! Tips zijn welkom hoor!
Martha
says:Ik ben zelf ook al maanden op zoek naar nieuw werk. Ik onderschrijf wat Lotte hierboven zegt: online gevonden worden is belangrijk. Vaak kijken recruiters naar LinkedIn. Dan kun je maar beter gevonden worden. Zo ben ik ook al een aantal keer gevraagd voor functies via detacheerders.
Wat Jeanet wil zeggen is dat het helpt om vindbaar te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld uitgenodigd worden om te solliciteren en heb je een streepje voor bij een eventueel gesprek.
Jeanets methode is een aanvulling op de ouderwetse manier van solliciteren, social media zijn namelijk niet meer weg te denken uit ons huidige leven.
annabel
says:Hoe gaat het verder met mevrouw Bathoorn na deze uitspatting? Kater?
Jeanet Bathoorn
says:Enne, zou je de foto van dit blog willen verwijderen? Daar heb je geen toestemming voor gevraagd.
Marc Drees
says:Met alle plezier
Jeanet Bathoorn
says:Jeetje Marc, is het nodig om zo respectloos om te gaan met mijn verhaal.
Ja, ik weet hoe recruiters werken en ik weet dat ze heel weinig tijd aan kandidaten besteden. Dat geeft ook niks. Het is mijn bedoeling dat de werkzoekende zonder recruiter ook zichtbaar wordt. De kracht van je netwerk is vele malen groter dan het bereik van die ene recruiter.
Ik schrijf graag positief, ik zet mensen aan tot actie. Ja. Omdat het werkt. En nee, ik hoef mijn boeken niet te promoten, die verkopen zichzelf wel. En online fitties doe ik normaal gesproken niet aan, ik ga graag netjes met mijn netwerk om. En dat betaalt zich terug.
Helaas heb ik niet voor iedereen de oplossing. De grote werkloosheid is er. Maar afwachten tot die ene recruiter één minuut aan je LinkedIn profiel besteedt, dat is mij te min inderdaad. Ik heb in elk geval niet helder wat jij precies voor die grote groep werkzoekenden gaat doen. Daar wachten die 600.00 mensen met smart op.
Marc Drees
says:Het is volstrekt respectloos zoals jij denkt werkloze werkzoekenden aan te moeten spreken. Je wordt niet gevraagd om voor iedereen een oplossing te bieden, je bent blijkbaar van mening dat je voor iedereen een oplossing hebt. Dat is althans de teneur van jouw blog posting. Respectloos naar alle werkzoekende werklozen die dagelijks hun best doen om een nieuwe baan te vinden. En als je niet helder hebt wat ik er voor denk te doen; begin met lezen! En als je eenmaal een beetje geinfomeerd bent, probeer dan nog eens wat te schrijven. Maar dan met respect. En onderbouwd
Rob van Elburg
says:“Ja, ik weet hoe recruiters werken en ik weet dat ze heel weinig tijd aan kandidaten besteden….'”
Lol…Geeft nogmaals aan wat een gebakken lucht dit weer allemaal is. Sprek voor jezelf en laat mij als Recruiter er aub buiten okay?
Bianca Eder
says:@Jeanet Nou ik vind het ook een beetje respectloos om te zeggen IK WEET hoe Recruiters werken en dat Recruiters heel weinig tijd aan kandidaten besteden. That’s an assumption and that makes an ass of you and me. Dat is elke recruiter in een pot gooien. en daar heb ik nou niet zoveel zin in .
Aub denk niet omdat jij misschien in jou tijd als recruiter geen tijd aan kandidaten hebt besteed dat wij dat allemaal doen.
Kandidaten kunnen bijvoorbeeld ook ervoor zorgen om juist een goede relatie op te bouwen met die 1 of 2 Recruiters.
Arie
says:Het artikel is inderdaad tenenkrommend, maar om daar nu een foto van een typetje van Paul Groot naast te plaatsen vind ik wat overdreven.
Toon
says:Los van of je het met Bathoorn eens bent, is het natuurlijk walgelijk dat je als blogger een prominente blog post over de post van een andere blogger op een ander blog. Of begint komkommertijd tegenwoordig in april?
Marieke Drees
says:Dit is echt één van de meest achterlijke artikelen van de laatste tijd. Alsof je als werkloze apothekersassistent online actief moet zijn om een baan te vinden. Of dat apothekersbazen moeten uitvechten wie de privilege krijgt om jouw in te huren als je een filmpje met twinkelende oogjes op YouTube zet. Hi-ha-larisch.
Jacob Jan
says:En als die apothekers niu een gaan googelen op de namen van alle briefschrijvers? Wat kiezen ze dan? Ik ga uit van ongeveer gelijke CV’s , want een brief sturen als je CV niet helemaal klopt bij de vacature is in de deze arbeidsmarkt niet zinvol.
Kiezen ze de facebookpagina vol met zette koppen?
Kiezen ze degene die helemaal niet te vinden is?
Of kiezen ze degene die als persoon past in het profiel (nee, daar hoef je niet alles voor aan te passen. Als het goed is heb je de baan gezocht die helemaal bij je past. Dus veel van wat jij van jezelf laat zien , je interesses, je hobbie’s je manier waarop je daar over praat, dat laat zien. Dat alles zegt iets over jou. En als je het goede beroep gekozen hebt, ziet de werkgever dat ook. Dat bedoeldt Jeanet met de pretoogjes, als je over het apothekersvak praat en en je bent enthousiast is dat te zien aan de nin-verbale communicatie.)
Daar hoef je alleen jezelf voor te zijn, en dat te laten zien op internet. Op twitter, op facebook, op je eigen blog.
Je mag mij googelen, dan zie je dat ik geen loopbaanbegeleider meer ben, omdat ik mezelf daar niet goed genoeg voor vond. je mag dit dus allemaal als onzin wegzetten als je wl.
Maar kijk in dat geval even bij Aaltje Vincent. Die zegt hetzelfde. En die heeft al heel erg veel mensen aan een baan geholpen met haar adviezen. Ze praat heel erg veel met mensen uit het recruitersvak. Die heeft er dus wel veel verstand van.
Marieke Drees
says:Dan begin je dus al met de aanname dat die apothekers überhaupt hun kandidaten googelen. Uiteindelijk gaat het er om dat je het werk goed doet en past binnen een bedrijf, daar hoef je voor de meeste beroepen echt niet online actief voor te zijn. Jeanet Bathoorn laat de lezers van haar blog geloven dat je minder kans maakt om op gesprek te komen als je niet op twitter praat over je hobby / je passie of whatever. Pure onzin natuurlijk.
Jacob Jan
says:Niet zo zwart wit.
Dat googelen gebeurd steeds meer. Het is namelijk een heel erg makkelijke maner om meer te weten te komen van de mensen die je wil uitnodigen.
uiteindelijk gaat het er om dat je je werk goed doet.
Precies. En hoe komt een werkgever daar achter, dan?
Door zo veel mogelijk over jou te weten te komen.
Het zal nog lang niet overal zo gaan, maar ik zou het geen onzin willen noemen. Als je werkt zoekt, heb je dan de luxe om iets onzin te vinden?
Lees er nog eens wat meer over op internet.
Hier bijvoorbeeld.
https://www.aaltjevincent.nl/