Adecco: ook in Q1 2013 is Frankrijk een bleeder

Logotype AdeccoAls laatste van de grote uitzenders kwam Adecco vanochtend voorbeurs met de financiele resultaten over het 1e kwartaal van 2013. Overall moet Adecco een daling van de omzet van 5% ten opzichte van het eerstge kwartaal van 2012 rapporteren. En daarmee blijft het bedrijf voor het vijfde achtereenvolgende kwartaal in krimp (YoY).

En die krimp kan wederom voor een fors deel worden bijgeschreven op de omzetontwikkeling in ‘thuisland’ Frankrijk, waar er maar geen einde lijkt te komen aan de slagaderlijke bloeding. In het afgelopen kwartaal is de omzet met 17% teruggelopen in vergelijking met Q1 2012. Is dit nog altijd het gevolg van de strategiewijziging die Adecco in Frankrijk heeft ingezet?

Ondanks die forse krimp in heeft Adecco haar brutomarge vrijwel gelijk weten te houden:

Adecco omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q1 2013

Adecco: omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q1 2013

De daling van de omzet is ronduit gigantisch te noemen; sinds het eerste kwartaal van 2010 heeft Adecco niet zo’n slecht eerste kwartaal gehad. Het is dan ook ronduit verbluffend om Patrick De Maeseneire (CEO Adecco Group) het volgende te horen zeggen:

Considering the economic headwinds in Europe, weachieved a solid first quarter.

Het enige wat solid kan worden genoemd is de stijging van de brutomarge. Dat betekent dat het wegsnijden van kosten relatief harder is gegaan dan het verlies van omzet. Maar als je op een dergelijke manier omzet verliest komt op een gegeven moment het bot in zicht als je nog verder in je kosten wil snijden.

De ontwikkeling van de brutomarge  voor de afgelopen jaren ziet er zo uit:

Adecco: voortschrijdend jaargemiddelde brutomarge, Q1 2007 – Q1 2013

Adecco: voortschrijdend jaargemiddelde brutomarge, Q1 2007 – Q1 2013

De bandbreedte waarbinnen de brutomarge van Adecco heeft gefluctueerd is aanzienlijk smaller dan dat van haar collega-uitzenders (Manpower, Randstad, USG People) Na een geleidelijke daling tot medio 2011 is er sindsdien sprake van een lichte stijging. Een bijzonder knappe prestatie en waarschijnlijk het resultaat van voortdurende reorganisaties en het afstoten van minder rendabele klanten?

De verdeling van omzet per geografie laat het volgende beeld zien:

image

De resultaten in de Eurolanden zijn vrijwel zonder uitzonderin slecht te noemen; alleen de Britse eilanden scoren geen krimp. In onderstaande opsomming zijn de resultaten van Adecco vergeleken met die van de andere uitzenders (USG People, Randstad en Manpowe)r:

  • Frankrijk, omzetdaling van 17% (ten opzichte van Q1 2012), USG –11%, Randstad –12%, Manpower –12%
  • Benelux, omzetdaling van 9% (Nederland: -8%, -1%, -11%; Belgie & Luxemburg: -13%, -7%, -4% (Belgie))
  • Duitsland en Oostenrijk, omzetdaling van 8% (-18%, -4%, -10%; allen alleen Duitsland)
  • Spanje, omzetdaling van 9% (+12%, -4%, -18%)
  • Italie, omzetdaling van 6% (-8%, -4%, -4%)

Het lijkt er op dat Adecco als de grootste verliezer van het kwartaal kan worden aangewezen. Waarbij vooral het gruwelijk slechte resultaat in Frankrijk, verreweg het grootste land van Adecco op basis van omzet, als boosdoener mag worden aangewezen.

Geef een reactie

1 Comment
  • jeroen
    says:

    jaja Alain Dehaze blijft aan de top met de slechte prestaties …. vraag is nu laat De Maeseneire hem zitten of mag Dehaze niet verder gaan met het afbreken van de Franse resultaten van Adecco….. zo langzamerhand wordt het toch wel genant …..deze resulaten van Dehaze