Begin dit jaar lanceerde Facebook een mooie nieuwe feature, Facebook Graph Search. Als de early adopter die ik ben (zo ben ik sinds vorige maand bijvoorbeeld ook fanatiek foursquare gebruiker) meldde ik me direct aan voor de wachtlijst. Tevergeefs zo bleek, Graph Search is alleen beschikbaar voor Engelse accounts, niet voor Nederlandse. Als je geen zin hebt om oeverloos te wachten zoals ik deed, kun je ook gewoon je taalinstellingen aanpassen naar US English. Je kan dan de volgende seconde al helemaal los met Facebook Graph Search.
Graph Search werd meteen in het begin al omschreven als de droom van iedere marketeer, maar wat mij betreft kun je marketeer hier ook rustig vervangen door recruiter.
Facebook luistert, anders dan Linkedin en Google, naar natuurlijke vragen. Geen ingewikkelde Boolean strings dus, maar gewoon vragen als “People who live in Amsterdam”. Ook complexere vragen als “People who work at Tempo-Team and live in Amsterdam” kun je stellen, maar Facebook raakt hier wel snel van in de war, en bovendien heeft ze de neiging zinnen af te maken wat vreemde resultaten oplevert. (Voor ik het wist zat ik resultaten te bekijken van mensen die hebben gewerkt in Nederland in 2011, en die vrienden van vrienden hebben die bij Tempo-Team werken. Totaal niet wat ik wilde zien dus). De oplossing hiervoor vind je later in deze blog.
Maar simpele vragen gaat prima. En aangezien je een vraag op meerdere manieren kan stellen, is het raadzaam ook na te denken over alternatieve vragen, zoals “People who ever worked at …” of “People who used to work at…” “(Former) Employees of…” of zelfs “people who graduated at Commerciele Economie before 2013” – wat leuk is als je op zoek bent naar starters.
De zoektocht naar een Accountmanager die momenteel bij een concurrent werkt, is snel gedaan, maar levert slechts twee resultaten op, waar Linkedin er al snel 99 geeft voor dezelfde zoekopdracht.
Leuk is wel dat ik deze resultaten mocht ik dat willen verder kan verfijnen. Dat biedt wellicht opties als je wilt werken aan diversiteit binnen je organisatie, maar in dit geval lijkt me dat overbodig.
Een nieuwe zoekopdracht levert al iets meer resultaten op, en na een dezelfde vraag op een aantal verschillende manieren te stellen, vind ik toch best nog wat profielen.
Wanneer je op zoek gaat naar mensen die een bepaalde functie bekleden merk je al snel dat mensen niet lid zijn geworden van Facebook vanwege zakelijke redenen, en zoeken op functietitel niet heel veel oplevert. Wel draait alles om pages, likes en interests.
Wanneer ik Accountmanager intik, geeft Facebook aan dat er mensen zijn die accountmanager als interessegebied hebben. Er zijn dus zelfs 1423 mensen die “Account Manager” leuk vinden.
Mooi, dat opent weer nieuwe deuren voor de zoektocht:
En dat zijn er al snel 90. Helaas zijn de afgeleide keywords zoals sales, commercie e.d geen interestgebieden, maar vergeet daar niet naar te kijken.
Ook jammer voor mij is dat Facebook de functietitel “intercedent” niet snapt. Intercedenten zoeken we namelijk vrij vaak bij Tempo-Team. Er echter is wel een page te vinden genaamd “intercedent van het jaar”. Ik kan me voorstellen dat er best mensen zijn die deze pagina leuk vinden en werken als intercedent. Let’s try:
Ja daar zijn ze! Deze zoekopdracht geeft meer dan duizend resultaten. Hier kun je eventueel wel verder filteren, op bijvoorbeeld studierichting, om de zoekresultaten te verfijnen.
Een andere optie is natuurlijk zoeken naar wie onze concurrent leuk vindt, bijvoorbeeld “People who like USG People and who live in …”. Voilà, even door de zoekresultaten heen scrollen levert weer wat ervaren intercedentes op.
En.. hier ligt voor mij deels de kracht van Facebook Graph Search… ik kom nu ook mensen tegen die nog niet op Linkedin te vinden zijn. Ja, ze bestaan dus echt!
Wanneer je zoals eerder gezegd echter meer ingewikkelde zoekopdrachten wilt uitvoeren raakt Facebook al snel de kluts kwijt. Vorige maand schreef Balazs Paroczay de blog “hacking the Graph for better sourcing en recruiting on Facebook” waarin hij uitlegt dat Facebook simpelweg bestaat uit pagina’s. Er is een pagina voor alles. “Intercedent van het jaar” is een pagina, Tempo-Team is een pagina en mijn eigen woonplaats Hoofddorp is ook een pagina. Iedere pagina heeft een eigen ID-nummer, te vinden in de URL. Het ID-nummer van Hoofddorp is zoals hieronder te zien 108181205880966.
Door meerdere van deze codes op te zoeken en met elkaar te combineren (en vergeet je opdracht niet af te sluiten met het commando ‘intersect’!), kun je Facebook langere zoekopdrachten geven.
Ga ik via de zoekbalk op zoek naar mensen die wonen in Hoofddorp, werken bij Tempo-Team en “Intercedent van het jaar” leuk vinden, zegt Facebook doodleuk:
Terwijl FB codes blijkbaar wel prima begrijpt, probeer zelf maar eens, dit is dezelfde zoekopdracht met dan met ID-nummers:
Kortom, met deze codes kun je veel uitgebreider zoeken. Zoek je iemand die Spaans, Frans en Italiaans spreekt? De vraag “People who speak Spanish, French and Italian” levert niets op.
Echter, de opdracht https://www.facebook.com/search/110343528993409/speakers/108106272550772/speakers/113153272032690/speakers/intersect geeft meer dan 1000 profielen!
Omdat ik (theoretisch gezien!) toevallig op zoek ben naar iemand die drietalig is en in Amsterdam woont, ligt de weg nu open om contact met hen te leggen.
Je mag in principe iedereen een bericht sturen, maar wanneer je niet bevriend met deze persoon bent, en ook geen gezamenlijke vrienden hebt, krijg je dit te zien:
Dus, wanneer ik verzuim die 0.94 cent te betalen, is dat prima. Ik word alleen wel nadrukkelijk gewaarschuwd dat mijn bericht dan in de “other inbox” terecht komt. Oja, die inbox die niemand (maar dan ook echt niemand) leest. Sterker nog, waarvan de meeste mensen niet eens weten dat deze bestaat.
Een leuk nieuw verdienmodel voor Facebook dus.
Is het raadzaam te zoeken op Facebook? Ja, in sommige gevallen zeker! Profielen die veel benaderd worden, zijn soms als niet meer te vinden op Linkedin (Java developers, Ruby specialisten ed). Starters en MBO is ook wat minder ruim aanwezig. Bovendien is een benaderpoging via Facebook nog redelijk origineel, de vraag of mensen erop zitten te wachten laat ik nog even voor wat die is. We zullen het zien in de nabije toekomst.
Voor nu eerst een uitgebreide kroegentocht met dank aan de leuke zoekopdracht die Jan Bernard beschreef in de blog over Sourcecon in Seattle:
Dit gastblog is geschreven door Britt van Capelleveen, adviseur e-Recrutiment bij Tempo-Team.
Britt van Capelleveen
says:@Jan… Je hebt gelijk, ik heb blijkbaar echt enorm veel moeite met jouw naam.. Ik beloof bij deze dat ik m volgende keer in een keer goed schrijf 🙂
@Marcel, dit was ook de eerste die 0,94 cent kost ipv 0,76 cent. Ik heb gehoord dat de prijs te maken heeft met de hoeveelheid keren dat iemand benaderd wordt. Deze is dus populair. Weet er t fijne nog niet van verder..
Jan Bernhart
says:Fijn dat je mijn naam op 2 punten verkeerd spelt Britt, ik snap meteen waarom je natural language search prettiger vindt dan Boolean ;-).
Marcel Rietveld
says:@Britt jij moet meer betalen! Als ik een betaald bericht wil sturen kost mij dit € 0,76 ct…
Bas Westland
says:Echt waar meneer Drees?
Bas Westland
says:Vette shit Britt!
Marc Drees
says:Dit is een net blog meneer Westland…
Laurens Tienkamp
says:Ik vind het niet kunnen.