Het begon met een wild idee van een challenge voor onze nieuwste vacature. Niet zomaar een vacature, maar iets bijzonders − iets waar een challenge bij past. De vacature is een baan bij MKB Servicedesk en De Zaak met de opdracht om namens ons mee te gaan op Crowd Expedition met Martijn Aretz, die onderzoek gaat doen naar de collaborative economy. Daar willen wij alles van weten en daar hebben wij de perfecte nieuwe collega voor nodig.
Laten we iets tofs doen!
Nu heb ik zeven jaar bij Randstad gewerkt en ben ik dus niet onbekend met de gemiddelde werving- en selectiecampagne. Ik had dan ook vrij eenvoudig iemand bij die vacature kunnen vinden door mijn vaardigheden uit het verleden toe te passen. Maar in mijn huidige functie heb ik alle ruimte voor iets innovatievers, dus ik besloot die ruimte te benutten en iets heel nieuws te gaan doen.
Het team
Samen met de mannen van Crowd Expedition en onze hoofdredacteur hebben wij het idee voor de challenge ontwikkeld. Het werd pas helemaal compleet toen ik de mannen van Escape Artists erop aanhaakte. Ik kwam ze tegen op Start-up Weekend Utrecht en was direct onder de indruk. Deze mannen kunnen heel mooie puzzels, raadsels verzinnen en die in een verhaal passen waardoor iedereen mee gaat doen. Na twee maanden voorbereiden en het echt concreet maken van de selectiestappen was het dan eindelijk tijd voor deel 1 van onze campagne: online lawaai maken!
Online lawaai maken
Twitteren met prikkelende stellingen over journalistiek, en dan volgen, volgen en nog eens volgen. Voor dat volgen besloot ik geen programma te gebruiken maar het gewoon handmatig aan te pakken zodat je echt de juiste mensen gaat vinden. Opiniemaker, studenten in de mediahoek en de journalistiek en natuurlijk de vakspecialisten zelf. En dan komt die buzz vanzelf. Omdat wij niet gelijk prijs wilden geven wie er achter het initiatief zat, werd er extra gespeculeerd over wie er achter het initiatief zat. We zijn uiteindelijk na een week pas ontmaskerd. Mede doordat wij de DNS van de website goed hadden afgeschermd met fictief personage John Doe hebben wij het zo “lang” volgehouden.
Challenge
In de nacht van 31 januari op 1 februari is deze nu nog unieke manier van personeelswerving gestart via een WhatsApp met een link naar een filmpje. In dit filmpje trad een anonieme klokkenluider op die om een journalist vroeg om hem te helpen misstanden aan de kaak te stellen. Dit via een morsecode die opriep de broncode van een bepaalde website te checken. In deze broncode stond een e-mailadres waarmee de deelnemers in contact konden treden met de klokkenluider. In de nacht dat we de whatsApp verstuurden, ontplofte het al direct. De hele nacht door hebben mensen gewerkt aan het oplossen van de raadsels.
De eerste opdrachten die de in totaal 250 deelnemers van de klokkenluider kregen, waren erop gericht hun betrouwbaarheid te checken. Zo moesten zij onder meer een artikel schrijven over de collaborative economy. Eenmaal het vertrouwen van de ´klokkenluider´ gewonnen, ontvingen de deelnemers een aantal documenten die de zogenaamde klokkenluider op de printer van zijn werkgever had gevonden. Daaruit bleek dat het management van de organisatie sommige medewerkers onder druk zette om sabotage te plegen bij een concurrent. Ook bleek een medewerkster te zijn ontvoerd en in een loods gevangen te worden gehouden. De deelnemers moesten in die context hun bronnen checken, bewijzen duiden, zich als gedreven journalisten door communicatieafdelingen heen vechten, woordvoerders omzeilen en nieuwe feiten opduikelen.
Medewerkers van MKB Servicedesk, Escape Artists en Crowd Expedition traden als facilitator op. Zij namen de telefoon op, chatten met de deelnemers, twitterden, beantwoordden e-mails en bemensten alle andere mogelijke kanalen zodat de deelnemers de simulatie als de werkelijkheid ervoeren. Dit deden wij zeven dagen in de week; in shifts gedurende de hele dag en soms ook de nacht door. Het was prachtig!
Spannende finale
Maar de vraag is natuurlijk: wil deze klokkenluider echt misstanden aan de kaak stellen, of is het een gewiekste afperser die journalisten wil gebruiken om bepaalde mensen onder druk te zetten? Ook dat zette de deelnemers aan het puzzelen. Zij moesten nieuwe sporen volgen, ontdekken, ontmaskeren en natuurlijk ook journalistiek werk afleveren in de vorm van producties als verslagen, nieuwsberichten en features.
De finale was zaterdag 22 februari. Hieraan deden zeventien kandidaten mee, veertien van hen waren erin geslaagd het hele spel uit te spelen en de rest kreeg een wildcard. De finalisten kregen opdracht zich om half elf te verzamelen op een afgelegen locatie waar zij door de bus van MKB Servicedesk werden opgehaald en naar het hoofdkantoor van Crowd Expedition werden gebracht. Daar aangekomen doorliepen zij een programma bestaande uit presentaties, interviews en ook moesten zij nog een laatste opdracht tot een goed einde brengen. De Collaborative Economy stond ook in deze finale centraal, Dit alles telt mee in de beoordeling van de deelnemers. Claartje Vogel, afgestudeerd aan de School voor Journalistiek en onder meer werkzaam geweest bij Elsveier, was de overtuigende winnaar.
Interne impact
Op kantoor heeft deze campagne een hoop los gemaakt en ervoor gezorgd dat iedereen de bewuste zaterdag of aanwezig was om daar een taak te vervullen of via social media en onze bedrijfs WhatsApp groep de collega’s het event mee te laten beleven. Mijn mooiste opdracht tot nu toe, maar wie weet wat er nog allemaal komt!
Videoverslag online
Tot slot ons videoverslag van de dag.
Dit gastblog is geschreven door Tessa Witte, Social Media en Communicatie Manager bij MKB Servicedesk.
Tessa Witte
says:Hi Reza,
Ik ben het met je eens dat zeker niet iedere vacature zich hiervoor leent. Barteren is onze grootste redding geweest, wij hebben geen mega budgetten om te besteden. Onze out of pocket kosten in totaal zijn rond de 3000 euro. hiervan Ik laat hierbij onze uren even buiten dit kosten plaatje.
Gr Tessa
Reza
says:Niet elke vacature leent zich hiervoor, maar een mooi voorbeeld hoe het ook anders kan. Mooi bijeffect is de betrokkenheid van iedereen, en praktische stap om een echte Social Enterprise te worden met je organisatie.
@Tessa: nog iets over de kosten van campagne met ons delen?