Bent u zich bewust van uw manier van toetsen bij het werven van personeel? Promovenda Lonneke de Meijer heeft onderzoek gedaan naar de invloed van taalvaardigheid op personeelsselectie. Ze onderzocht in welke mate kandidaat, beoordelaar en selectie-instrument bepalend zijn voor de verschillen tussen allochtone en autochtone kandidaten. De verschillen kunnen voor een aanzienlijk deel verklaard worden door taalvaardigheid. De Meijer oppert als alternatieven een gesprek, of een test met meer beeldmateriaal, beide leggen minder nadruk op taalvaardigheid. Verwant aan dit onderzoek zijn er enkele lessen die we kunnen leren.
Taal werkt twee kanten op
Eerst dit punt: taal werkt twee kanten op. Taal beïnvloed werving wanneer u toekomstig personeel test op taal. Maar uw taalgebruik in advertenties beïnvloed ook uw werving.
Pas uw wervings-taalgebruik aan op uw doelgroep
Stap 1 is het aanspreken van werkzoekenden. Zowel op uw website als in advertenties. Dit idee is zo duidelijk dat ik er weinig over durf te zeggen. Slechts één belangrijke kanttekening: de vacaturetekst.
Als blogger en medewerker aan digitaal-werven kom ik op veel bedrijfssites. En de overstap van de site naar de vacaturetekst doet me regelmatig even slikken.
Want terwijl op de hele site gesproken wordt van hechte teams, een goede sfeer, goede arbeidsvoorwaarden, is de vacaturetekst vaak een kaal landschap, met als enige boodschap ‘wij willen’.
En dat is een gemiste kans. Van een warme, interessante omgeving die een werkzoeker heeft gemotiveerd om een vacature te zoeken is hij op een wit formulier beland met een lijst eisen die het bedrijf aan hem wil stellen.
De oplossing: informatie over arbeidsvoorwaarden, teams, het gebouw is vaak al op de website aanwezig. Maak hier gebruik van! Maak een leuk kopje “wij bieden”, maak een link naar de arbeidsvoorwaarden, het team, het kantoor.
Informatie geven is ook taal-gebruik.
Pas uw selectiemethode aan op uw doelgroep
Wees u bewust van uw doelgroep, hun vaardigheden en de vaardigheden die de functie van hen vraagt. Wanneer u een vacature heeft voor een lasser, maak dan geen groot digitaal formulier, maar geef een telefoonnummer of een mailadres.
Heeft u een vacature voor een kantoormedewerker, maak dan gerust gebruik van een online formulier en eventuele testen die gekoppeld zijn aan taalvaardigheid.
Door aan de sluiten op uw doelgroep zet u de eerste stap om binding te krijgen met toekomstig personeel: u benadert hen op hun manier, op hun gebied, dat is een teken van respect en interesse. En dat wordt gewaardeerd.
Gebruik beeldmateriaal
In het artikel wordt beeldmateriaal genoemd als alternatief voor het testen van taalvaardigheid. Maar er zijn veel meer toepassingen. Stelt u zich voor: een grote lap tekst, of korte, duidelijke alinea’s, ondersteund door beeldmateriaal. Wat vindt u aantrekkelijker ogen? Wat bereikt de doelgroep beter?
Vooral in een online context lezen mensen zeer scannend. Een plaatje zegt soms meer dan 1000 woorden. En 1000 woorden is veel online, heel veel.
Wanneer u op uw website werkzoekers voor u probeert te winnen met ‘een indrukwekkend pand’, plaats dan een foto van het pand, wordt uw afdeling neergezet als ‘een gezellig, open team’, plaats dan een foto van dat team. Zo schept u een completer en prettiger beeld van uw organisatie.
En ook dit gaat door tot de vacaturetekst. Maak daar geen kaal landschap van en plaats een plaatje van de collega’s, de afdeling, een bedrijfsuitje. Zo wordt de vacature sprekender en concreter.
Plaatjes én taal?
Raad ik in een post over taal nu plaatjes aan? Ja! Bedenk u dat veel mensen meer visueel ingesteld. Door plaatjes te gebruiken spreekt u ook hen aan.
Taal beïnvloed werving, dus:
Doe wat je zegt, zeg wat je doet
Dit is voor mij primair gekoppeld aan taal. Wees duidelijk in wie u als bedrijf bent. Wees duidelijk in wie u zoekt. Wees duidelijk in wat u hen te bieden hebt. Laat dat overal waar dat logisch en mogelijk is zien. En maak het waar.
Deze post verscheen ook op Expand.nl
Peter Exterkate
says:Sorry, dit moet even:
beïnvloeDT.
Chris Stapper
says:@Martijn
Zeker, een goede vacaturetekst is zeer moeilijk. Bedrijven zouden er misschien zelfs goed aan doen om personeel daar een training in te laten volgen.
Toch is het ook niet heel moeilijk om de vacaturetekst ‘in te passen’ in de site. Voorbeelden:
Je kunt een aparte pagina met arbeidsvoorwaarden maken en daar naar verwijzen vanuit elke vacature. Of een deel kopiëren, zo heb je meer ‘dit kunnen wij jou bieden’.
Vacatureteksten zo scripten dat er altijd een foto van elders op de website in wordt opgenomen. Of een testimonial van elders op de website, gewoon een foto van een werknemer en de zin ‘ik vind x zo leuk aan dit bedrijf’.
Zo voeg je al veel meer kleur toe aan je vacaturetekst.
Maar goed, de beste schippers staan aan wal, ik moet mijn vacaturetekst schrijf kunsten ook oppoetsen.:)
martijn betgem
says:Chris, het zijn inderdaad juist dit soort ‘simpele’ zaken waar men de plank misslaat. Maar het blijft een kunst om een goed lopend verhaal te maken van een vacaturetekst of omschrijving van het bedrijf. Laat staan een ‘indruk achterlatend’ verhaal. Sprekend, bijna als een boek. Ondersteunen met beeld is een goede oplossing. Het moeten dan wel verdraaid goede beelden zijn, want een interpretatie is snel gemaakt. Over kunst gesproken.