Eerste resultaten TimeBox pilot

clip_image002De pilot van TimeBox draait nu een paar weken. Eén van de deelnemende bedrijven moet nog starten, maar toch kunnen we al de eerste bevindingen delen.

Flexwerkers
Ruim 500 flexwerkers maken nu actief gebruik van TimeBox. 80% daarvan heeft z’n beschikbaarheid voor werk ingevuld. Meer dan de helft daarvan (55%) deelt dit met één of meerdere bedrijven.

Van de kandidaten die hun beschikbaarheid met bedrijven deelt, deelt 60% dat met één bedrijf. 20% deelt het met 2 tot 5 bedrijven. Gebruikers die hun beschikbaarheid met 6 of meer bedrijven delen hebben we even buiten de telling gelaten. Omdat de deelnemende bedrijven in 5 verschillende sectoren opereren, achten we de kans klein dat een flexwerker voor alle bedrijven zou willen werken. We gaan er even van uit dat deze groep waarschijnlijk ‘dagjesmensen’ waren, of gelukszoekers 🙂

Wel beschikbaar, maar (nog) niet delen
We dachten dat de app vooral gebruikt zou gaan worden door de kandidaten van de deelnemende bedrijven. Toch valt op dat er een verschil is tussen het aantal mensen dat wél beschikbaarheid voor werk invult, maar dat vervolgens niet met de huidige bedrijven deelt.
Daar zou een aantal verklaringen voor kunnen zijn:

  • Het kan zijn dat de app hierin niet intuïtief genoeg is;
  • Deze gebruikers waren slechts beroepsmatig nieuwsgierig maar hebben geen belang bij het delen van hun beschikbaarheid;
  • Omdat een aantal van de geregistreerden werkt bij een uitzendbureau, een bemiddelaar of een flexsoftwarebedrijf, lijkt het aannemelijk dat ze even kwamen kijken wat voor vlees men in de kuip heeft;
  • Er zitten voor deze gebruikers gewoon nog geen bekende bedrijven tussen.

Flexwerkers kunnen via de app feedback geven, en zij bevestigden onder andere het laatste punt:

“Ik zag ergens de app voorbij komen (ik denk op iCulture) en dacht: ‘het ziet er handig uit voor de toekomst’. Ik sta momenteel niet in een database van één van de genoemde bedrijven” – Jan Willem

Flexbedrijven
De flexbedrijven hebben allemaal een groep flexwerkers benaderd om deel te nemen, en werken met het door ons gerealiseerde dashboard om de beschikbaarheid van kandidaten in te zien.

Dit zijn hun belangrijkste bevindingen tot nu toe:

  • Dagdelen. Voor sommige inleners, en dus de flexbedrijven is inzicht in beschikbare dagdelen onontbeerlijk. In de huidige versie van de app kan een flexkracht zijn beschikbaarheid alleen nog in hele dagen opgeven. Bij aanvang van de pilot wisten we dit al (Minimum Viable Product). Toch bleek dit voor één bedrijf reden om toch maar te wachten op deze functionaliteit.
  • Leads of negeren?. De flexbedrijven gaan verschillend om met de ‘onbekende’ mensen waarvan ze beschikbaarheid ontvangen. De ene ziet ze als leads en wil dus graag wat méér informatie van de kandidaat ontvangen (skills en uitgebreider profiel). Een volgende neemt contact op met iedereen die z’n beschikbaarheid met hen deelt. Eén bedrijf zou ‘onbekenden’ graag uit de lijst willen kunnen verwijderen, want ze hanteren een via-via-aanmeldbeleid.
  • Innovatie. Sommige flexbedrijven zien TimeBox als een kans om mee richting hun eigen klanten te profileren. Maar ook als extra kanaal richting nieuwe kandidaten, vandaar dat ze wat meer over zichzelf willen kunnen vertellen in de app. Voor welke sectoren ze werkzaam zijn etc.

De mooiste quote tot nu toe was: “We hebben al iemand sneller kunnen plaatsen!”

Flex-software partijen
Zoals Marc Drees ook al schreef, TimeBox werkt het beste wanneer het in het primaire proces geïntegreerd is en dus opgenomen in de kantoorsoftware. We zijn met een aantal van deze partijen in contact (geweest), en zijn er ondertussen achter gekomen dat de flex-softwaremarkt ongeveer hetzelfde in elkaar zit als de flexbranche zelf: een aantal partijen is erg gericht op zichzelf, en een aantal partijen is innovatief en koppelt eenvoudig met andere dataleveranciers. Hierover in een volgende post meer 😉

De aankomende periode
De pilot duurt nog tot half september. We worden geregeld benaderd door nieuwe bedrijven die ook al met TimeBox aan de gang willen gaan. We hebben daarom besloten om eind augustus een extra moment in te lassen om nog een aantal bedrijven toe te voegen aan de app 🙂

Ondanks dat de zomer een rustigere periode is, krijgen we voldoende input uit de pilot, én bevestigen de flexwerkers en flexbedrijven dat we op de juiste weg zitten. Zo kregen we vandaag te horen dat we één van de winnaars zijn van de Startup Pitch van het Recruitment Tech Event aankomende november.

Voorwaarts!

Dit gastblog is geschreven door Edwin van de Bospoort, oprichter  van Timebox en Sciomino

Geef een reactie

1 Comment