Breakroom, een verhaal in drie delen

Logotype BreakroomEnige tijd geleden struikelde ik over Breakroom, een site die je het best kan omschrijven als een vacaturesite (bv. Totaljobs) meets werkgeververgelijker (bv. Glassdoor). Waarbij meteen moet worden aangetekend dat Glassdoor natuurlijk ook een vacaturesite is, en dat de nodige vacaturesites stukjes door werknemers achtergelaten informatie over de werkgever (bv. afkomstig van werkgeversvergelijkers als Glassdoor en kununu) bij vacatures tonen. Misschien iets meer achtergrondinformatie dan noodzakelijk, maar het geeft het Umfeld een beetje aan.

Breakroom is de eerste recruitmentsite in een zeer lange tijd waar ik met plezier op heb rondgedwaald, overigens zonder de weg kwijt te raken. Een belangrijke reden voor mijn plezier was de interface van Breakroom die met aandacht voor de gebruiker is ontworpen. Het is een site met een onnodig uitgebreid registratieproces, een langdradig proces om een werkgeverservaring in te voeren en een klassieke interactie voor het zoeken van vacatures. Maar dankzij de hoge aaibaarheid van de site is dat alles prima te verteren. In een miniserie van 3 afleveringen ga in op deze drie onderdelen van Breakroom, met vandaag aandacht voor het deel dat door moet gaan voor een vacaturesite.


De homepage
Dit is de homepage van Breakroom:

image
Homepage Breakroom

Het is een aantrekkelijk ogende homepage de lijkt duidelijk te maken dat het hier gaat om vacatures van (vooral) uitvoerende beroepen. Er is wel één probleem. Wat kan ik hier doen? De primaire call-to-action is Join Breakroom. Maar misschien wil ik eerst even weten of het de moeite waard is om Breakroom te joinen? De global navigation heeft opties Matches en Search, naast een hamburger menu.

Voor Matches moet ik weer joinen, maar als ik op Search klik krijg ik dit te zien:

Vacaturezoekresultaat Breakroom
Vacaturezoekresultaat Breakroom

Breakroom maakt gebruik van een klassiek vacaturezoekresultaatscherm, daar waar de grote vacaturesites gebruik maken van een combinatiescherm (vacaturezoekresultaat in de linkerkolom, details actieve vacature in de rechterkolom). Dominant aanwezig is de functie Save this search. Zowel linksboven de eerste vacature als in de footer is deze functie aanwezig. Verder lijkt het alsof er één zoekveld is, maar op het moment dat je de cursor in het zoekveld plaatst, krijg je dit te zien:

Wat/waar zoekveld Breakroom
Wat/waar zoekveld pop-up Breakroom

Dat is een knullige interactie die simpeler kan. Misschien wist Breakroom niet waar ze met haar Filters knop naar toe moest. Hoe dan ook, deze oplossing verdient geen schoonheidsprijs. Beter is het om twee zoekvelden met een zoekknop op de vacaturezoekresultaat pagina te tonen. Overigens verbergt de Filters nog een andere pop-up:

Filter pop-up Breakroom
Filter pop-up Breakroom

Niet zichtbaar maar wel aanwezig is het filter Date posted. Bij geen van de filteropties is het aantal vacatures te zien dat aan deze optie voldoet. Nog veel onhandiger is het feit dat niet alle filters direct zichtbaar zijn op de de pagina van het vacaturezoekresultaat. De kolom met de tabel Popular searches zou hier mooi voor kunnen worden ingewisseld. En als Breakroom zou kiezen voor een combinatiepagina dan kunnen de filters aan de bovenzijde worden getoond, boven of onder waar nu de user-generated informatie over werkgevers wordt getoond:”

Filter werkgeversinformatie Breakroom
Filter werkgeversinformatie Breakroom

Dit is tenslotte ook een filter, en in het geval van Breakroom is het hun USP. En het is duidelijk dat het overgrote merendeel van de vacatures een door werknemers aangegeven waardering bevat. En dat kan een waardevolle keuzehulp zijn voor werkzoekenden, waarbij wel moet worden aangetekend dat dit niet op het niveau van de individuele functie, maar op het niveau van de individuele werkgever van toepassing is. En hoe meer reviews er voor een werkgever zijn, hoe waardevoller deze waardering is.

Deze waarderingen zijn afkomstig uit een door bezoekers ingevulde quiz (rate your job) waar ik in een volgende blog posting dieper op in zal gaan:

Quiz rate your job, Breakroom
Quiz rate your job, Breakroom

Terug naar het vacaturezoekresultaat, en dan vooral de informatie die over een vacature wordt getoond:

Vacature uit het vacaturezoekresultaat
Vacature uit het vacaturezoekresultaat

Functietitel, bedrijfsnaam en de beoordeling van de werkgever zijn dominant aanwezig, salaris, locatie en fulltime/partime indicatie zijn aanvullend aanwezig. Een aantal waarderingen (positieve?) sluiten de boel af. Je kan een vacature bewaren (hartje) en je kan de details van een vacature bekijken (als je gek bent op eindeloos scrollen):

Vacaturedetails Breakroom
Vacaturedetails Breakroom

Yep, Breakroom gaat volledig uit haar dak om informatie verticaal uit te smeren, ik hoop dat haar bezoekers daar net zo gek op zijn, maar ik vermoed dat na de details van de derde vacature te hebben bekeken de gemiddelde werkzoeker het wel gelooft. Ik ben ook benieuwd of er werkzoekers zijn die het onderdeel Similar jobs weten te vinden.

Overigens lijkt de vacaturetekst automatisch te zijn ingeladen; dit verstoort het verder prachtig opgemaakte beeld aanzienlijk. Onleesbaar en teleurstellend. De kaart slaat natuurlijk nergens op, maar ik ga er vanuit dat we hier over een paar jaar definitief vanaf zijn omdat dan iedereen begrijpt dat de balans tussen toegevoegde waarde en in beslag genomen ruimte zeer negatief doorslaat.

Tegelijkertijd kan een gemotiveerde werkzoeker hier zo’n beetje alle informatie vinden waar hij/zij/x naar op zoek is! Laten we eerlijk zijn, zelfs de meest nadrukkelijke bitneuker komt hier uitgebreid aan zijn/haar/x trekken en kan goed voorbereid het sollicitatieproces beginnen.

En er is meer, want bij elk kenmerk dat wordt getoond is een verdieping aanwezig:

Vacaturedetails, kenmerk Breakroom
Vacaturedetails, kenmerk Breakroom

Ja, ja, daar sta je dan als werkgever. In je hemd…

Slotopmerkingen
Breakroom oogt als een site waar je wilt rondneuzen, en met de hoeveelheid content per vacature kan je dat ook heel makkelijk doen. Voor gemotiveerde werkzoekers is het daarmee een informatie-walhalla. De vormgeving vergroot het plezier om rond te neuzen en daarmee lijkt Breakroom haar zaakjes goed voor elkaar te hebben. Maar als professionele partypooper vind ik dat de site nog veel beter kan worden door ook serieus aandacht te besteden aan de usability. Daar schort serieus veel aan, ondanks de warme deken van de vormgeving.

Geef een reactie