NOA heeft begin november een rapport uitgebracht met als belangrijkste conclusie: Oriëntatie op de arbeidsmarkt gebeurt voor 71% via printmedia en voor 65% via Internet. Hilarisch!
Gelukkig is er meer onderzoek op dit terrein; en na enig speurwerk heb ik een onderzoek van Jupiter Research gevonden die het NOA rapport in het juiste perspectief plaatst.
Jupiter Research publiceerde in september 2008 een aardig rapport dat heeft gekeken naar de media (print en online) die mensen zeggen te gebruiken om rubrieksadvertenties (vacatures, auto’s, huizen, etc.) te lezen.
Het onderzoek bestrijkt overigens Europa; wat gezien het algemene beeld in online penetratie een nadeel voor de omvang van online gebruik zou kunnen betekenen in relatie tot de Nederlandse situatie.
Verdeeld over leeftijdsgroepen geeft het onderzoek het volgende beeld:
Dat is even schrikken als je alleen het NOA rapport zou hebben gelezen. In geen enkele leeftijdscategorie is er sprake van een dominantie van print!
Sterker nog, de belangrijkste conclusie van Jupiter Research is de volgende:
Consumers’ channel shift from print to online classifieds is
largely complete, with 80 percent of classified ad users now
reading classifieds online.
Dus hoe kan het toch dat NOA met zo’n volstrekt ander resultaat komt?
Nou, Jupiter Research geeft hiervoor (onbewust) twee zeer interessante overwegingen:
- Terwijl een grote meerderheid van gebruikers vooral online rubrieksadvertenties lezen, zijn adverteerders nog altijd grootgebruiker van het medium print
- Online adverteerders gebruiken vaker gratis diensten dan betaalde diensten
Het wordt ineens glashelder! Uitgevers hebben er absoluut geen baat bij dat adverteerders van print naar online overstappen. Dat is een gigantisch verlies van omzet.
Oftewel: het NOA rapport is een advertorial in onderzoekskleren!
Niet verrassend; maar nu ook vastgesteld op basis van ander onderzoek. Als adverteerders hebben opgelet weten ze dat er heel wat voordelen te behalen zijn… In print en online!
Mijn oorspronkelijke conclusie naar aanleiding van het NOA rapport blijft daarom onveranderd van toepassing:
De arbeidsmarkt zou er goed aan doen om het NOA rapport volstrekt te negeren. Want het rapport heeft geen enkele waarde. Sterker nog, het is misleidend voor bedrijven die mede op basis van dit rapport hun arbeidsmarktcommunicatie-strategie en -budget zou vaststellen.
1 Comment