Personeelslog heeft de primeur: Volgens Intelligence Group (IG!) scoort de wervingssite van het UMC Utrecht het best in haar Recruitmentscan. Vanaf deze plek een felicitatie voor UMC!
Verleden jaar was ING de verrassende winnaar van de Recruitmentscan. En dat leidde, gezien de dramatische kwaliteit van het online sollicitatieproces bij ING, tot de nodige discussie. Met als gevolg dat IG! haar beoordelingscriteria stevig onder handen zou hebben genomen.
En wat schetst mijn verbazing? ING staat in de top 10 (ex-equo op de plaatsen 4 t/m 7) met een ‘rapportcijfer’ van 7,7. Toen ik nog op school zat heette dat een vette voldoende.
Is dit een indicatie dat het online sollicitatieproces bij ING aanzienlijk is verbeterd? Geen idee. Tijd voor een korte ‘haringtest’!
Geen goed begin…
Mijn eerste actie (zoeken zonder selectiecriteria) levert al meteen een matig resultaat op:
Hoeveel dingen zijn fout in dit plaatje? Heel veel:
- Een foutmelding met een intern nummer (277200,1115). Zeer informatief….
- Een foutmelding dat er teveel (?) zoekresultaten zijn. Waarom kunnen er niet meer dan 150 zoekresultaten worden getoond?
- Een verbluffende mix van Nederlands en Engels. Alle functiegroepen worden (vnl.) in Engels weergegeven. De rest van de pagina is in het Nederlands.
- Functiegroepen zijn blijkbaar de afdelingen zoals ING ze kent. Niet noodzakelijkerwijs een onderverdeling die direct duidelijk is voor een bezoeker?
In dit verband is de inhoud van de opleidingentabel overigens ook informatief:
Maar het vervolg is nog veel erger
Maar dit is nog niets. Want als ik een aantal criteria heb gekozen, krijg ik een lijst met beschikbare functies te zien. En als ik daar dan op een functie klik…:
Wat dacht je hiervan…
Nadat ik bijna in mijn lachen was gestikt ben ik direct gestopt met mijn ‘haringtest’. Dit heeft geen enkele zin. Ik kan niet eens een vacature bekijken. Wat een bagger!!
Conclusie
ING is er niet beter op geworden, integendeel! Het lijkt eerder nog verder te zijn afgegleden.
En wat betekent dit nu ten aanzien van de kwaliteit van IG!’s Recruitmentscan? Ook die is er niet beter op geworden. Hoewel… ING staat wel lager dan verleden jaar. De vraag is echter of een bezoeker van deze site hier veel aan heeft.
Disclaimer: Auteur is samen met Bas van de Haterd partner in Digitaal Werven.
Marc Drees
says:@Bas:
We moeten blijkbaar nog wachten tot de definitieve lijst is opgemaakt; maar ik zie al wel een leuke nieuwe serie om over te bloggen opdoemen…
Bas van de Haterd
says:Tot voor kort was het ook lachen. Als je als Firefox gebruiker (slechts 20% van Nederland) wilde solliciteren kreeg je een keurige ‘foutmelding’ dat niet het hele proces werd ondersteund met firefox en je je browser moest afsluiten en internet explorer of opera moest opstarten.
Op zich een verbetering t.o.v. vorig jaar toen je halverwege gewoon chraste in het systeem, maar nog een drama natuurlijk.
Ik weet overigens dat ING een nieuw systeem heeft aangeschaft en druk bezig is met een nieuwe site. Deze hoge score geeft wat mij betreft aan dat IG in ieder geval nog steeds weinig geleerd heeft.
Ook lijkt het me bijna dat men gekozen heeft voor een veilige haven met UMC, de tweevoudig winnaar. Ook daar was veel kritiek op destijds, alleen niet publiekelijk op blogs, maar de standaard reactie in een training was: tja, het zal wel heel specifiek onderzocht zijn voor academische mensen in de zorg, want ik hoef dit mijn (vul in.. IT’ers, bankiers, uitgevers, etc) niet voor te schotelen.
Ook opvallend is dat van de 9 genomineerden van Digitaal-Werven er maar 2 in de top 20 staan. Duidelijk toch een ander beeld van de recruitment branche, om nog maar te zwijgen van de cijfers…
Marc Drees
says:@Hanneke:
De laatste keer dat ik dat controleerde heette ik nog Marc 😉
En als functionaliteit apart wordt gezien van sollicitatieproces maakt dat het allemaal wel heel erg duidelijk…
Ik ga er dan maar vanuit dat we ING niet slechts uit de top 20 zien donderen, maar zich mogelijk enkele meters onder het maaiveld zien nestelen.
Hanneke
says:@ Marc
Het moest natuurlijk zijn @ Marc 🙂
Hanneke
says:@ Bas:
De Top 20 die nu gepubliceerd is gaat enkel over het eerste deel ‘de functionaliteit & inhoud'(ofwel de informatie en mogelijkheden op de site). Dit wordt onderzocht door middel van het onderzoeksinstrument Recruitmentsite Scan 2008 (niet: recruitmentscan).
Het proces van solliciteren op de recruitmentsite wordt door middel van het derde onderdeel van de Nationale Monitor onderzocht: de haringtest. Het tweede onderdeel van de Nationale Monitor meet de aantrekkelijkheid.
De drie onderdelen gezamenlijk bepalen de uiteindelijke winnaar die op donderdag 27 maart tijdens het seminar Succesvol Werven via Internet wordt uitgeroepen. Het is dan ook goed mogelijk dat ING nÃet de uiteindelijke winnaar wordt. Dit is dus afhankelijk van haar score op de andere onderdelen, waarvan de resultaten nog niet geheel bekend zijn. Deze resultaten komen eveneens naar voren op het seminar.