Hans Hoekstra heeft twee interessante onderzoeksjes gedaan naar zoekmachine marketing en vacaturs. Eén naar SEO (Search engine optimalization), dus organisch vacatures terugvinden. Eén naar SEA (Search Engine Advertising), dus adverteren in adwords.
Op SEA gebied is er nog veel te winnen, aldus Hans. Op SEO gebied zijn de bedrijven goed vindbaar, hoewel ik zijn methodiek niet geheel onderschrijf. Want inderdaad zijn Philips vacatures goed vindbaar als je vacature philips in tikt. Alleen moet je uitgaan van het gedrag van werkzoekenden, en die zoeken minder vaak op bedrijfsnaam dan op functie. Dus moet je als bedrijf ook goed scoren op b.v. vacature bouw (voor bouwbedrijven) of vacature controller. En daar weten W&S bureaus en vacaturebanken ze ver af te troeven!
Bas van de Haterd
says:@paul: ik begrijp niet geheel wat je bedoeld, maar als het gaat om resultaten in google, wat hebben filtercriteria daar mee te maken? Die komen toch pas nadat je een zoekterm hebt ingetikt.
Mocht je overigens gegevens hebben m.b.t. zoekgedrag hoor ik dat graag.
paul
says:Bas,
“Alleen moet je uitgaan van het gedrag van werkzoekenden, en die zoeken minder vaak op bedrijfsnaam dan op functie.”
Dit is niet helemaal waar…Je maakt namelijk de fout door alleen te kijken naar zoektermen en niet naar filtercriteria.
Bas van de Haterd
says:@Niek: klopt. Deeplinking is door sommige ATS’en niet toegestaan. Te triest voor woorden, dat is iets waar je volgens mij ook op zou moeten selecteren. Helaas spelen met name in grote organisaties politiek een grotere rol dan kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid bij de keuze van een systeem.
Niek
says:Mmm.. Ben voor een project de bedrijfsvacaturesites aan het monitoren en kom zeer tenenkrommende situaties tegen. Er zijn zelfs grote jongens bij waarbij het onmogelijk is om een deeplink naar een vacature te maken. SEO is dan dus totaal niet aan de orde. Deze bedrijven zijn totaal afhankelijk van de algemene vacature sites Zonde!