De vertwittering van Linkedin: Spam van bekenden!

Sinds de facelift van Linkedin is de hoeveelheid dagelijkse activiteitsmeldingen (Network updates) van ‘mijn’ netwerk aanzienlijk toegenomen.

‘Dankzij’ deze meldingen ben ik nu lid van 30 Linkedin Groups (and counting). Zonder overigens te weten wat ik daar mee aan moet. Maar het is een beetje zoals aan de boulevard zitten denk ik. Lekker andere mensen bekijken. Of zoiets…

Maar er is een schaduwzijde. Want tegenwoordig biedt Linkedin de “What are you working on?” feature. En deze Twitter voor newbies functie maakt het mogelijk van alles te melden. Met dezelfde kwaliteit en relevantie als Twitter berichtjes.

Wat een ellende! Ik wil niet weten of iemand leert golf te spelen, naar een galerie gaat, mailtjes aan het beantwoorden is, etc. etc. Val me niet lastig met die onzin! Heb je niets beters te doen? Ga je moeder pesten!

Er wordt ongelofelijk veel onzin gereuteld over de intensivering van het intermenselijke contact door dit soort kleine, frequente status updates. Als er mensen zijn die dat prettig vinden, so be it. Maar waarom moet ik hiermee worden lastig gevallen. Want het irriteert mij mateloos.

Het is mini colportage op een ongekende schaal en in een gekmakende frequentie. Het is gewoon spam. Maar dan van mensen die je kent. Wat een ellende!

Het zou goed zijn als Linkedin de mogelijkheid biedt om bepaalde soorten Network Updates uit te kunnen schakelen. Om Twitter diarree te voorkomen.

Tot die tijd een oproep aan alle mensen in ‘mijn’ netwerk: doe wat zinnigs achter die computer!

Geef een reactie

7 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Jacco:
    We hebben dezelfde Linkedin versie, maar niet dezelfde kennis! En nu staan er bij mij een paar updates uit.

    Maar voor ‘gewone’ gebruikers (waar ik mezelf onder schaar) zou het natuurlijk prettig zijn als Linkedin een kleine hint geeft wanneer ze iets nieuws introducerenEven laten weten hoe je het eventueel kan uitzetten.

  • Jacco Valkenburg
    says:

    Het lijkt wel of jullie een andere versie van LinkedIn hebben?! Want ik ben blij met deze nieuwe functionaliteit, is naar mijn mening ook goed uitgevoerd en bied veel interessante mogelijkheden. Het is logisch dat deze nieuwe functionaliteit nog even “uitgetest” wordt door iedereen maar het zakelijk nut ervan is mij wel duidelijk.

    Een vergelijking met Twitter gaat nauwelijks op, omdat:
    – Er is maar een status update per dag zichtbaar per connectie, ‘Twitteren’ heeft dus geen zin.
    – Het is alleen zichtbaar op de homepage. Het wordt niet gepusht via email, ofwel je moet eerst inloggen om het te zien!
    – Er zijn maximaal 3-4 updates van al je connecties zichtbaar. Wil je meer zien moet je op de link ‘show more status updates’ klikken.
    – Bovendien kun je het gewoon uitzetten! Zie Account & Settings / Network Updates

    Mits correct gebruikt, het is tenslotte een zakelijk netwerk, en NIET zoals Twitter of een krabbel of Hyves heeft het zeker toegevoegde waarde. Maar op dit punt is meen ik het wel iedereen het eens.

  • Marc Drees
    says:

    @Bas:
    Nou gefeliciteerd! Ik ga gewoon lekker door op de oude manier. Face to face netwerken. Vermoeiend hoor 😉

    Zoals ik al zei, deze Linkedin functie is een Twitter for newbies…

  • Bas van de Haterd
    says:

    Er zit denk ik wel toegevoegde waarde in, indien je inderdaad het zakelijk gebruikt. De updates die ik zie zijn dat meestal ook. Echter waar ik me mateloos aan irriteert is het feit dat ik ze niet uit kan zetten. Ik zit op Twitter, dus waarom zou ik dat nog op Linkedin willen zien? Wel nuttig soms hoor, Twitter. Mogelijk eerste klant gescoord dankzij het medium 🙂

    Maar Linkedin doet meer goede dingen, maar vaak slechte uitvoeringen. Het nieuws stukje kan ik niet uitzetten, leuk, verkeerde bedrijf (er zijn er meer met dezelfde naam) en dus onzin nieuws, maar wel bovenaan.

  • Marc
    says:

    Ik geef je voor een deel gelijk maar probeer er tegelijkertijd toch nog een positieve draai aan te geven. LinkedIn heeft (had?) een sterk zakelijk karakter. Als je de “Twitter-functionaliteit” nu eens puur zakelijk benut, dan kan het wat mij betreft nog toegevoegde waarde hebben. Voorbeelden: “Ik zoek een nieuwe opdracht” of “Wie weet een opleiding voor…”. Dat is een andere benadering dan wat-ben-je-aan-het-doen te communiceren. Dit staat of valt natuurlijk wel met de manier waarop je netwerk ermee omgaat.

  • Chris Stapper
    says:

    Dit vind ik dus wel een degelijk argument tegen gebruik van linkedin. Linkedin legt zo meer nadruk op sociale zaken en als een werkgever van mening is dat dat niet de bedoeling is, dan ben ik het daar helemaal mee eens.
    Ja, werk en privé lopen meer door elkaar, maar nee, dat hoeft niet te betekenen dat je hier op je werk gebruik van maakt.
    En inderdaad, het is maar 10 seconden, denken, typen, enter, klaar. En toch voelt het niet goed. Laat mij maar lekker reageren op Rm… ik bedoel mn werk doen.