Gisteren kwam de OAWS (de Nederlandse officiële branche organisatie van bureaus voor werving, selectie en executive search ) met de resultaten van een marktonderzoek naar buiten.
En wat is de belangrijkste bevinding? Werving & selectiebureaus hebben wel degelijk een toegevoegde waarde in het sollicitatieproces.
Wat is dat nou weer voor een magere en defensieve zin? wel degelijk?
Zo’n zinsnede geeft mij direct het gevoel dat het marktonderzoek de vooropgezette bedoeling had om aan te tonen dat W&S bureaus iets te bieden hebben.
En dat is misschien niet verwonderlijk; met name nadat begin januari had OAWS nog gemeld dat het aantal W&S bureaus in 2009 zou halveren. Met daarbij de volgende mededeling van de (voormalige) OAWS voorzitter Peter Velseboer:
Het kaf wordt nu van het koren gescheiden. De kredietcrisis is voor onze branche dan ook niet per se een bedreiging, maar vooral ook juist een kans in ons streven naar verdere professionalisering
Hmm… zegt Velseboer dat 50% van de W&S bureaus kaf zijn? Dan is het inderdaad hard nodig om enige moraal boosting te doen. Maar is dit marktonderzoek daarmee bedoeld voor interne consumptie of toch voor de buitenwereld? Tijd om dit marktonderzoek eens nader te bekijken.
Het onderzoek is in de 2e helft van 2008 verricht onder 574 consumenten met een WO/HBO opleiding; jonger dan 55 jaar die werkzoekende zijn of zijn geweest.
En hoe zoekt deze groep als ze aan een nieuwe uitdaging toe zijn?
Nou, nou, 30% schakelt dus (ook) een W&S bureau in bij zijn/haar zoektocht. Da’s niet mis. Dan zullen die bureaus toch wel degelijk toegevoegde waarde hebben?
En wat vinden die 30% van de mensen die contact hebben gehad nou van de kwaliteit van zo’n bureau?
Nou, dat vind ik eerlijk gezegd een nogal mager resultaat. Of is het soms teveel gevraagd dat een W&S bureau zich in mij, als potentiële omzetgenerator, verdiept? Blijkbaar…
Van de 173 ondervraagden die via een W&S bureau een gesprek hebben gehad bij een bedrijf zijn er overigens 60% aangenomen. En dat is weer wel een heel fijne score.
Het onderzoek is overigens uitgevoerd door het Bureau Consumenten Onderzoek; een onderdeel van De Telegraaf.