Gisteren werd ik geïnterviewd door een drietal studenten die bezig zijn met een scriptie op het gebied van recruitment en HR. Ze wilde van mij vooral de trends en ontwikkelingen horen. Eén daarvan is natuurlijk de toename van het belang van alumni. Houd contact met je ex medewerkers. Toen ik dit zei zag ik een paar gezichten vertrekken, wat blijkt: hun HR docente vind dit onzin.
Google zegt dat ik niet besta
HRlog had donderdag een interessant onderwerp te pakken met de posting “Weblogs zijn de nieuwe CV’s”. De essentie zat voor mij in de laatste zin:
Afwezigheid van je naam in Google zal in de toekomst namelijk alleen maar als negatiever gezien worden voor steeds meer functies.
Op zijn zachtst een prikkelende stelling!
Microsoft TalentLab, zonde!
Microsoft TalenLab heeft haar interface aangepast. Als gevolg hiervan kan je niet meer zoeken op de Homepage.
Nu alle vacaturesites direct zoeken op de hompage bieden wil TalentLab zich blijkbaar onderscheiden. Met een wel buitengewoon rommelige homepage. Allemaal visuele items, buttons in vier (!)verschilende vormen en kleuren, veel bewegende onderdelen. Gewoon vreselijk.
Maar veel belangrijker, volgens mij is dit een ferme stap terug voor werkzoekers. Op basis van een eerdere evaluatie was de homepage van TalentLab verreweg het beste onderdeel van hun site. Nu dus niet meer.
Zonde!
Introduceren
Neil Pattel schrijft weer een zeer herkenbaar en goed stuk over de waarde van introducties. Iets wat ik altijd train in mijn trainingen, zorg ervoor dat je een introductie krijgt, je succesratio neemt een factor X toe. Waarom? Neil omschrijft het uitstekend. (meer…)
Connexxion wil diverser worden
Blijkbaar is het nodig dat een CEO er beleid van maakt: connexxion wil meer allochtonen en meer vrouwen in hogere functies. Ik vraag me altijd af: waarom is dit nodig? En dan bedoel ik: waarom is het nodig dat het specifiek beleid is? Blijkbaar selecteren we gewoon wat we kennen, en dus is een selecteur die blank en man is meer geneigd een blanke man te selecteren. Blijkbaar is het beleid nodig, gelukkig zien steeds meer bedrijven dit in.
Vertical search engine Careerjet: sneller en … even slecht als Lootzy
In de serie ‘Site gespot’ had Frankwatching gisteren de vertical search engine Careerjet in de aanbieding. Na Lootzy (52% flop met 52 stemmen) lijkt Careerjet (22% flop na 45 stemmen) een veel betere toekomst tegemoet te gaan, althans volgens de kiezer. Tijd om die Wisdom of Crowds eens te evalueren.
Even kort: wat zijn de belangrijkste criteria van een vertical search engine? In volgorde van belangrijkheid: Veel vacatures, snel zoeken, en correcte zoekresultaten.
Veel vacatures?
In deze categorie wint Careerjet met gemak. Als we tenminste de ongekende aantallen van Careerjet (meer dan 330.000 vacatures in Nederland) mogen geloven. En meten is weten: Careerjet heeft iets meer dan 140.000 vacatures met een provincie in Nederland; dus bijna 200.000 vacatures zonder locatie… is hier sprake van vacature inflatie? Overigens is 140.000 nog steeds een fors aantal vacatures!
Lokatiebeleid als recruitmenttool
Vandaag op Emerce: het internetbureau Mirabeau is 60% gegroeid. U vraagt zich af: wat heeft dat met recruitment te maken? Nou, groei is vooral in deze sector afhankelijk van het krijgen van de juiste mensen. En iets wat Mirabureau in ieder geval slim doet, is zich realiseren dat er meer is dan Amsterdam. Dat is iets dat de meeste bedrijven in de internet sector nog niet doorhebben namelijk. (meer…)
TFHR: Loek Bosman – Hay group
Loek Bosman is reeds 10 jaar werkzaam bij Hay en daarvoor ruim 20 jaar in de IT in verschillende P&O functies. Bij Hay is Loek verantwoordelijk voor veel beloningsprojecten in de IT/Telecom, zakelijke dienstverlening en industrie. Beloningsprojecten in de brede zin van het woord, van benchmarking tot het invoeren van bijvoorbeeld prestatiebeloning.
Op dit moment zien we de toenemende krapte op de arbeidsmarkt nog niet terug in exploderende beloningen. Het bewustzijn dat we geen eiland in de wereld zijn speelt hier ook in mee. De vraag is echter of dit de komende jaren zo zal blijven of niet, daar durft hij geen uitspraak over te doen. De oplossingsrichting is volgens hem differentiatie. We zijn heel erg gewend aan het feit dat iets dat voor één persoon geld, voor allemaal moet gelden. Dat is een onhoudbaar en onbetaalbaar systeem geworden en zal naar verwachting meer nuances gaan kennen. Het zou ook best kunnen zijn dat, zoals bij voetballers, werknemers gaan ‘cashen’ op het moment dat ze de hoogste toegevoegde waarde hebben, en dat is meestal niet op het einde van hun carrière. (meer…)
De dood of de gladiolen?
Al sind jaren gebruikt Gartner haar methode van de Hype cycle om aan te geven waar een bepaalde technologie of product zich bevindt in haar levenscyclus.
En die Hype cycle ziet er als volgt uit:
Ter verduidelijking: Een product gaat na zijn ‘geboorte’ (Technology trigger) door een aantal fasen; van overspannen verwachtingen en media hype (Peak of inflated expectations) via onderwaardering (Through of dissilusionment) naar passend gebruik en waardering (Plateau of Productivity).
Bakkus
In het nieuwe programma van de RVU wordt gestreden om droombanen. Een driekoppige sollicitatiecommissie, twee cabaretiers (Viggo Waas en Peter Heerschop), 3 concurrenten, presentatrice Isolde Hallensleben en een studio vol publiek, dat is ‘Aan de bak!’.
Vier sollicitanten strijden elke aflevering om die ene droombaan. Met sollicitaties ben je je beste zelf, op tv of niet. Het programma heeft een oja-erlebnis. Het heeft de vanzelfsprekendheid die elk goed idee kenmerkt. Bestond dit format dan nog niet? Nee. Geniaal!