RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1055

Reageren op weblogs

  • Bas van de Haterd
  • 8 december 2007
  • in Weblog,
  • 2.352 views
  • 1 reactie

Afgelopen week heb ik wat discussies gehad over het reageren op weblogs. Zo stelde Jorrit Blok dat hij zijn klanten, overwegend recruiters, probeerde te overtuigen om wél te reageren op blogs. Waarom? Tweeledig. Ten eerste wordt er nog al eens afgegeven op recruiters (ik ben daar zelf iemand van die dat ook goed kan) en dat is in zijn optiek slecht voor de markt. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Ten tweede is het goed voor je positie in google, want als je het slim aanpakt geef je aan voor welk bedrijf je werkt (in het geval van zijn klanten: het bureau) en een backlink is altijd goed voor je positie in google.

Ik weet echter ook dat er veel angst is onder mensen om te reageren. Het hebben van backlinks (blootgeven voor wie je werkt) is dan veelal nog enger, want ‘ik spreek niet voor mijn bedrijf’. Laat ik u één ding beloven: als u niet de bedrijfsnaam, maar uw eigen naam invult, zal niemand denken dat u namens het bedrijf spreekt. Die angst is geheel ongegrond, maar zit er goed in, zeker in Nederland. Maar dat is een argument om (semi) anoniem te reageren. Dan is er nog een heel groot aantal mensen dat helemaal niet reageert, en dat is jammer. (meer…)

Online referral programma’s, werken die eigenlijk?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 8 december 2007
  • in Referral site,
  • 4.642 views
  • 2 reacties

Een referral programma is de meest effectieve manier om nieuwe medewerkers te werven. Dus online referral programma’s zijn een goede oplossing? Nee. Althans, niet zonder meer. En zeker niet op dit moment.

Wat is een referral eigenlijk?
Stel; ik wordt benaderd door een recruiter die ik goed ken. Zij (grotere kans dan een hij) is op zoek naar een … schaap met vijf poten. En laat ik nou toevallig een schaap met vijf poten kennen. Ik bel het schaap, vraag of zij (het is tenslotte een schaap…) geïnteresseerd is. Zo ja, dan zorg ik ervoor dat beide dames met elkaar in contact komen: een referral. Zo nee, dan meld ik dat aan de recruiter: geen referral.

(meer…)

Kandidaatvriendelijk!

  • Avatar foto Marc Drees
  • 8 december 2007
  • in Kandidaat, Knipoog,
  • 1.813 views
  • 0 reacties

Dit is wel een heel originele brief als opvolging na een interview met een kandidaat. Kijk en leer!

Thanks

Met dank aan Jim Stroud.

IBM zegt: "Grote vacaturesites werken niet"

  • Avatar foto Marc Drees
  • 7 december 2007
  • in Algemene vacaturesite, Recruitment onderzoek, Referral site, Social netwerk, Wervingssite,
  • 10.212 views
  • 29 reacties

Generieke vacaturesites (zoals Monsterboards, Nationale Vacaturebank, Totaljobs) zijn zeer ineffectief in het leveren van nieuwe medewerkers. Dat blijkt althans uit mijn bewerking van de cijfers uit de Recruiting Trends Survey van 2007.

Volgens deze bewerking vreet dit type sites 34% van het recruitment budget op terwijl ze slechts 20% van het aantal nieuwe medewerkers leveren. Vergelijk dat eens met de effectiviteit van referral programma’s: met 6% van het budget wordt 21% van het aantal nieuwe medewerkers aangetrokken!

Dus waarom plaatsen bedrijven nog steeds vacatures op grote vacaturesites? Er is maar één reden te verzinnen: bedrijven meten niet! Bedrijven volgen het ‘onderbuik gevoel’. En die klopt niet.

(meer…)

Medewerkers online

  • Bas van de Haterd
  • 6 december 2007
  • in Algemeen, Online privacy,
  • 2.136 views
  • 0 reacties

Erwin van Lun’s Mens en merk schrijft vandaag over een aardig fenomeen: medewerkers online zetten. Dat is er fan van ben zal niemand verbazen, ik geloof in persoonlijk maken van bedrijven en mensen maken bedrijven persoonlijk.

Erwin heeft er een mooie quote bij staan: Voor headhunters lijken deze koplopers zich dus ook terecht geen zorg te maken. Wie zelfvertrouwen heeft als merk, straalt dat ook uit en zal alleen maar aantrekkelijker worden. 

En het zal niemand verbazen dat hij daar in mijn optiek gelijk mee heeft, ze zijn toch vindbaar, of zoals An de Jonghe altijd zegt: headhunting is niet over het vinden van iemand, maar het overtuigen dat hij elders beter af is.

Verhaal van een vertrekker

  • Bas van de Haterd
  • 6 december 2007
  • in Recruitment nieuws,
  • 1.812 views
  • 0 reacties

Nee, het gaat een keer niet over alumni. Hoewel Erwin Blom vertrekt bij de publieke omroep. Een man die daar veel goede dingen gedaan heeft. Zijn presentatie over de toekomst van TV en omroepen, in ‘Dick Hardt’ stijl, is goed leesbaar en heeft een aantal prachtige zaken. Ook voor recruiters zijn er een aantal van van belang.

Met alleen spannende of interessante TV is niets mis en live TV blijft lekker en belangrijk. Maar wie doet of de wereld niet veranderd, steekt zijn kop diep in het zand.

Het is niet ’the end of TV’, maar wel ’the end of TV as we know it’

Vraag je eerst af: welk verhaal wil ik vertellen of welk doel wil ik bereiken, bepaald dan je medium.

De hele presentatie is hier te zien

Recruiting Trends Survey: referral programma’s absolute nummer 1

  • Avatar foto Marc Drees
  • 6 december 2007
  • in Algemene vacaturesite, Recruitment onderzoek, Referral site, Wervingssite,
  • 3.840 views
  • 4 reacties

De Recruiting Trends Survey van 2007, gesponsord door de Direct Employers Association, presenteert de source value index (SV index), waarmee de waarde van elk recruitment kanaal in een cijfer wordt uitgedrukt. De SV index is gebaseerd op het percentage nieuwe medewerkers per kanaal gedeeld door het percentage van het recruitment budget dat voor dat kanaal wordt besteed. Employee referral programma’s en de eigen websites van bedrijven zijn afgetekende winnaars; algemene vacaturesites, offline media en headhunters zijn overduidelijke verliezers. Tot zover weinig nieuws onder de zon.

Omdat het rapport weliswaar de nodige kwantitatieve informatie bevat maar ‘vergeet’ de berekeningswijze van de SV index te beschrijven ben ik zelf eens aan het rekenen geslagen. Ik heb daarbij niet alleen het percentage nieuwe medewerkers (A) en het percentage van het recruitment budget (B) per kanaal betrokken, maar ook de kwaliteit (C) en het aantal kandidaten (D) per kanaal, eveneens uitgedrukt in een percentage. Vervolgens heb ik de effectiviteit per kanaal als volgt berekend: (A/B)*(C/D). Vervolgens heb ik de effectiviteit genormeerd van op een schaal van 0 tot 100%. Pfft, zijn we er allemaal nog?

(meer…)

Leentje Fideldeentje

  • Floor Drees
  • 6 december 2007
  • in Gen Y,
  • 1.546 views
  • 0 reacties

‘Studenten geven meer uit dan ze werkelijk hebben’, las ik vanochtend. Nogal wiedes, als je elke cappuchino gaat afwegen belandt je nog in een diepe depressie.

Veel van mijn leeftijdsgenoten leent een fiks bedrag bovenop het basisbedrag dat de IB-groep elke maand verstrekt. Sommigen hebben voor een bijbaantje de tijd noch de interesse, maar verruit de meesten kunnen op geen enkele andere manier hun geannexeerde stukje gang in Rotterdam of Leiden betalen en naast hun studie nog leven.

Toch (meer…)

Zeg me je postcode en ik weet wie je bent: Zipskinny

  • Avatar foto Marc Drees
  • 6 december 2007
  • in Recruitment nieuws,
  • 1.460 views
  • 0 reacties

Enige tijd geleden maakte Jim Stroud melding van een wel zeer interessante tool: Zipskinny. Volgens mij is hier in de Nederlandse blogosfeer nog geen melding van gemaakt, en dat dient te worden gecorrigeerd. Want Zipskinny is ongelofelijk!

Volgens Jim is Zipskinny een ‘hobby project’. Dan mogen wat mij betreft die hobbyisten snel onze kant op komen.

In het geval van Zipskinny zijn plaatjes inderdaad meer waard dan 1.000 worden. Dus hou ik even mijn mond om je te laten genieten.

(meer…)

Great place to work

  • Bas van de Haterd
  • 5 december 2007
  • in Recruitment nieuws, Recruitment onderzoek,
  • 2.013 views
  • 0 reacties

Gisteren op het congres: ‘het nieuwe werven” sprak Jeroen van Zelst van Andarr, winnaars van Great Place to Work. Of zoals hij het uitlegde: the greatest place to work (alle gouden bedrijven zijn winnaar, Andarr is de winnaar der winnaars). Het hele verhaal was zeer interessant, begonnen als een nul meting van wat kan beter wonnen ze ineens. Toch zijn ze niet tevreden, want het kan nog beter. De juiste instelling denk ik.

Maar vanuit recruitment was zeer interessant dat hij vertelde dat het aantal sollicitanten van 2 per week naar 14 per week is gegaan. Men kan nu selecteren, echt selecteren, in deze krappe IT markt!

Tevens zeer interessant was dat hij vertelde hoe mensen bij hen kwamen. Eén leuke casus was de vrouw die in een vrouwenblad een interview met hem las over het GTPW verhaal. Die gaf het aan haar man zo van: jij bent op zoek naar een nieuwe baan, kijk hier eens naar. Na veel getwijfel heeft de man gereageerd en uiteindelijk is hij in dienst gekomen, nadat hij eenmaal op gesprek was geweest. Een top IT architect binnen gehaald. Het leukste was dat tijdens de borrel één van de aanwezigen zei: tja, terwijl je dat zat te vertellen zat ik mijn vriend te SMS’en, die is ook IT-er en op zoek naar een nieuwe baan, dat hij eens naar jullie moest kijken….

Berichten paginering

1 … 1.054 1.055 1.056 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1827 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1628 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1464 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1376 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1292 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1139 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1085 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    1041 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    983 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    894 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas