RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1058

Recruitment 2.0 in de praktijk

  • Bas van de Haterd
  • 26 november 2007
  • in Web 2.0, Weblog,
  • 2.208 views
  • 0 reacties

John Kivit heeft een ‘open bedrijf’. Of hij geeft in ieder geval stukjes van zijn bedrijf bloot op zijn blog. Vandaag een artikel over recruitment 2.0 en wat ze daar met Multiscope mee gedaan hebben en mee doen.

Het fijne aan een klein bedrijf als Multiscope is dat je marketing en recruitment allemaal in één hand hebt en dus ook je normale marketing middelen, zoals je nieuwsbrief en je website, zonder enige moeite of interne strijd in kan zetten voor waar het nodig is, in dit geval werving.

Ook heeft men veel vacaturebanken ingezet, waarbij het mij opvalt dat John zonder moeite 2.500 euro uitgeeft aan advertenties, maar (zoals hij in de reacties aangeeft) tipgeld van 2.500 euro (waarbij je de zekerheid hebt dat het rendement heeft) ‘een gekte vind waar hij niet aan mee doet’.

Niet vermeld is zijn zoektocht in CV databanken, maar vooral bijzonder is dat iemand die zo midden in de nieuwe media zit ook niet linkedin heeft ingezet als tool. Bijzonder omdat met zijn netwerk hij daar waarschijlijk (zeker als hij overstag gaat en ook tipgeld uitlooft) denk ik wel veel rendement kan halen.

Tot slot nog één tip voor alle bedrijven, en dus ook Multiscope. Werven moet je niet pas gaan doen als je mensen nodig hebt. Je moet het dak ook niet repareren als het regent. Werven is een continue proces en dat is natuurlijk heel erg lastig en vervelend, zeker als kleine organisatie. Echter is contact houden met oud werknemers, maar zelfs misschien met oud sollicitanten (en full disclosure, dat ben ik in een ver verlend ook geweest bij Multiscope) is iets dat je op reguliere basis moet doen in mijn optiek. Werven is een proces dat altijd doorgaat, ook als je niemand direct nodig hebt. Voorkom een stuwmeer aan vacatures, blijf actief.

Wisdom of crowds meets prosumer

  • Avatar foto Marc Drees
  • 26 november 2007
  • in Social netwerk,
  • 4.199 views
  • 3 reacties

The Wisdom of Crowds is een zeer interessant boek, geschreven door James Surowiecki. De essentie van het boek is dat een grote groep mensen in vrijwel alle gevallen een beter besluit kan nemen dan een individu, zelfs als dat individu als expert te boek staat en er in de grote groep mensen niet noodzakelijkerwijs een expert aanwezig is. Lange zin, maar wel belangrijk!

Amazon is natuurlijk het voorbeeld van The Wisdom of Crowds in actie. Ik durf te bekennen dat de aanbevelingen op Amazon mij al heel wat extra dollars hebben gekost! James Surowiecki heeft gelijk: Het werkt! En op Amazon zijn velen van ons ook nog eens prosumer. Ik consumeer (lees en koop boeken) maar ik produceer ook (ranking van boeken en commentaar).

Maar dat moet toch ook binnen online recruitment kunnen werken? Natuurlijk wel! Alleen … hoe?

(meer…)

He gedver, ik ben modeljongere

  • Floor Drees
  • 26 november 2007
  • in Gen Y,
  • 2.053 views
  • 2 reacties

Moedertje Overheid verhoogt de prijs van drank en sigaretten om de drempel te verhogen voor de weerloze jeugd zich te laten verleiden tot een ongezonde leefstijl. En ze schrapt de uitkering voor werklozen jonger dan 27.

Ik rook niet, drink nauwelijks, bovendien werk ik al sinds mij veertiende en ben ik niet van plan om daarmee te stoppen in de nabije toekomst. He gedver, ik ben modeljongere! En afvallige in de kunstwereld, maar dat is geen nieuws.

Maar als ik (meer…)

Plasvlerk

  • Floor Drees
  • 24 november 2007
  • in Beleid, Gen Y,
  • 3.539 views
  • 5 reacties

Ik heb me weer eens zitten opwinden over mijn ochtendkrantje. Onderwerp was dit keer Plasterk’s idee om de basisbeurs voor studenten af te schaffen. Plasterk en de zijnen maken de gruwelijke fout ervoor te kiezen niet het tot nu toe gevoerde beleid van leven en laten leven door te zetten. Nee, in plaats van te vegeteren willen ze met jongensachtig enthousiasme dit soort ridicule veranderingen doorvoeren.

Eerder idee, om in plaats van veel kunstenaars met weinig (financiele middelen) te (meer…)

Mijn leesmap

  • Bas van de Haterd
  • 24 november 2007
  • in Arbeidsvoorwaarden,
  • 2.292 views
  • 0 reacties

Een interessant stukje van het CBS met wat mooie historische cijfers rondom het akkoord van Wassenaar. Een paar leuke feitjes hieruit:

in 2006 waren er ruim 2,5 miljoen mensen meer aan het werk dan in 1982

Het aantal overeengekomen uren van voltijders sinds ‘Wassenaar’ afgenomen met 5 procent (en sinds 1969 zelfs met bijna 15%).
Een interessant debat van De Volkskrant over topsalarissen met o.a. Jort Kelder en Dhr. Bakker (CEO TNT). Moeten topsalarissen worden aangepakt? Tja, ik heb er moeite mee (betutteling), hoewel ik ook moeite heb met de huidige niveaus. Echter is het nivelleren van inkomens zoals we in Nederland doen ook de doodsteek voor ondernemersschap. Dus meer verschil ben ik voor, echter moet je oppassen dat de top niet te extreem uit de pas gaat lopen.

Op Arbeidsmarkt blogo een grappig stukje over Ebbinge.

respons op printadvertenties de afgelopen 5 jaar met maar liefst 70% is gedaald. In de discussie zei van Dam (directeur Ebbinge): “adverteren in de krant werkt nauwelijks meer en er komt een moment dat we ermee ophouden”.

Tja, wat kan je daar anders op zeggen dan: welcom in the year 2000 (het is al 2007, maar goed, ook de grote W&S bureaus komen langzaam deze eeuw in).

En tot slot is VNU met een nieuw interim initiatief begonnen, waarbij de betaalmethoden wel heel typisch zijn voor een uitgever. Op Marketingfacts vraag ik me af of dit nu zal aanslaan en wat zowel bedrijven die freelancers inhuren als kandidaten eigenlijk willen.

Web 2.0 en online recruitment

  • Avatar foto Marc Drees
  • 24 november 2007
  • in Algemene vacaturesite, Web 2.0,
  • 3.255 views
  • 4 reacties

De grote spelers in online recruitment hebben in de afgelopen jaren weinig tot geen innovatie laten zien, als we de lego actiesite van Totaljobs tenminste buiten beschouwing mogen laten…

Maar dat wil niet zeggen dat online recruitment het lelijke eendje van de Web 2.0 vijver is geworden! Want er vinden een aantal interessante ontwikkelingen plaats die m.i. nog onvoldoende aandacht hebben gekregen.

(meer…)

Wekelijkse leesmap

  • Avatar foto Marc Drees
  • 23 november 2007
  • in Social netwerk,
  • 3.761 views
  • 2 reacties

Het weekend belooft guur en nat te worden, dus beschouw ik het als mijn plicht wat interessant leesvoer uit de blogosfeer aan te bieden. Is er tenminste nog een lichtpuntje in deze donkere tijd.

clip_image002

Waar in Nederland een ferme krapte op de arbeidsmarkt bestaat, lijkt China daar nog niet onder gebukt te gaan, getuige deze foto van een jobfair

Of is het optisch bedrog, en is het misschien simpelweg omdat er daar zo ontzettend veel mensen wonen?

Hoe het ook zij, mensen die last hebben van claustrofobie kunnen beter niet in China naar een jobfair gaan!

Een onderwerp waar altijd mooie, verhitte debatten over kunnen ontstaan: Internet toegang op het werk! En helemaal in deze tijd, waarbij online shoppen voor Sinterklaas en Kerst wel een meer dan gemiddeld persoonlijk surfen zal leiden. En dat blijkt zeker uit een onderzoek  van Accountemps.  Want daarin geeft 21% van de respondenten aan bijna 3 uur per week te gaan besteden aan online shoppen. Op het werk wel te verstaan.

(meer…)

Artikel Intermediair

  • Bas van de Haterd
  • 23 november 2007
  • in Algemeen,
  • 3.353 views
  • 2 reacties

Een leuk stukje in Intermediair deze week over werven met Linkedin, ook gericht op gehunt worden in Linkedin. Mede gebaseerd op de Recruitment Summer School die ik afgelopen augustus heb gegeven.

Wegwerpformaat

  • Floor Drees
  • 22 november 2007
  • in Gen Y,
  • 1.670 views
  • 0 reacties

Afgelopen maand woedde er een heftige discussie op de redactie: verschijnt het NRC Handelsblad voortaan op tabloidformaat? Lang hebben traditionele redacteuren hun poot stijf gehouden, maar de jongere garde heeft besloten. Met veel gemor aan de kant van de eerst-genoemden en enthousiasme bij de jonge vormgevers werd er gewerkt aan een dummy. Maar is het wel zo slim om je handelsmerk aan de kant te zetten?

Persoonlijk vind ik het ‘ouderwetse’ formaat prachtig. Nostalgisch kijk ik terug naar de (meer…)

Comment trolling

  • Avatar foto Marc Drees
  • 22 november 2007
  • in Spam, Weblog,
  • 2.069 views
  • 0 reacties

In zijn recente Transfer op HRlog verwijst Bas van de Haterd impliciet naar een fenomeen dat ‘comment trolling’ wordt genoemd door zijn ongenoegen te uiten over de aard van sommige reacties op zijn blog entries. Dit was eerder al aanleiding geweest voor een artikel van Bas op Marketingfacts waarin hij stelde dat commentatoren op blogs met een zakelijk karakter altijd een URL moeten vermelden.

Volgens TechCrunch kunnen reacties op blogs in één van de volgende categorieën worden geplaatst:

1. Serieuze reacties. Er wordt inhoudelijk en integer ingegaan op het onderwerp van de blog entry. Een daadwerkelijke bijdrage aan de discussie en de reden waarom reacties op blogs gewenst zijn. (meer…)

Berichten paginering

1 … 1.057 1.058 1.059 … 1.072
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1528 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1415 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1305 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1289 keer bekeken

  • Een verbijsterende about-face van 8vance

    1245 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1007 keer bekeken

  • Brekend: Oekraïnsche chirurg weer aan het werk dankzij skills-based matching!

    812 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    778 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    756 keer bekeken

  • ABU periode 10, 2025: een eindeloze droeftoeter

    745 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • Een verbijsterende about-face van 8vance

    1 reactie

  • Hinderlijke collega’s? Met Viven is dat verleden tijd!

    0 reacties

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

  • :
    Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    Edwin Vlems

  • :
    De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    Marco van Hurne

  • :
    10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    Marco van Hurne

  • :
    Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    Jan

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas