RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 1060

Web 2.0 en online recruitment

  • Avatar foto Marc Drees
  • 24 november 2007
  • in Algemene vacaturesite, Web 2.0,
  • 3.269 views
  • 4 reacties

De grote spelers in online recruitment hebben in de afgelopen jaren weinig tot geen innovatie laten zien, als we de lego actiesite van Totaljobs tenminste buiten beschouwing mogen laten…

Maar dat wil niet zeggen dat online recruitment het lelijke eendje van de Web 2.0 vijver is geworden! Want er vinden een aantal interessante ontwikkelingen plaats die m.i. nog onvoldoende aandacht hebben gekregen.

(meer…)

Wekelijkse leesmap

  • Avatar foto Marc Drees
  • 23 november 2007
  • in Social netwerk,
  • 3.773 views
  • 2 reacties

Het weekend belooft guur en nat te worden, dus beschouw ik het als mijn plicht wat interessant leesvoer uit de blogosfeer aan te bieden. Is er tenminste nog een lichtpuntje in deze donkere tijd.

clip_image002

Waar in Nederland een ferme krapte op de arbeidsmarkt bestaat, lijkt China daar nog niet onder gebukt te gaan, getuige deze foto van een jobfair

Of is het optisch bedrog, en is het misschien simpelweg omdat er daar zo ontzettend veel mensen wonen?

Hoe het ook zij, mensen die last hebben van claustrofobie kunnen beter niet in China naar een jobfair gaan!

Een onderwerp waar altijd mooie, verhitte debatten over kunnen ontstaan: Internet toegang op het werk! En helemaal in deze tijd, waarbij online shoppen voor Sinterklaas en Kerst wel een meer dan gemiddeld persoonlijk surfen zal leiden. En dat blijkt zeker uit een onderzoek  van Accountemps.  Want daarin geeft 21% van de respondenten aan bijna 3 uur per week te gaan besteden aan online shoppen. Op het werk wel te verstaan.

(meer…)

Artikel Intermediair

  • Bas van de Haterd
  • 23 november 2007
  • in Algemeen,
  • 3.362 views
  • 2 reacties

Een leuk stukje in Intermediair deze week over werven met Linkedin, ook gericht op gehunt worden in Linkedin. Mede gebaseerd op de Recruitment Summer School die ik afgelopen augustus heb gegeven.

Wegwerpformaat

  • Floor Drees
  • 22 november 2007
  • in Gen Y,
  • 1.682 views
  • 0 reacties

Afgelopen maand woedde er een heftige discussie op de redactie: verschijnt het NRC Handelsblad voortaan op tabloidformaat? Lang hebben traditionele redacteuren hun poot stijf gehouden, maar de jongere garde heeft besloten. Met veel gemor aan de kant van de eerst-genoemden en enthousiasme bij de jonge vormgevers werd er gewerkt aan een dummy. Maar is het wel zo slim om je handelsmerk aan de kant te zetten?

Persoonlijk vind ik het ‘ouderwetse’ formaat prachtig. Nostalgisch kijk ik terug naar de (meer…)

Comment trolling

  • Avatar foto Marc Drees
  • 22 november 2007
  • in Spam, Weblog,
  • 2.079 views
  • 0 reacties

In zijn recente Transfer op HRlog verwijst Bas van de Haterd impliciet naar een fenomeen dat ‘comment trolling’ wordt genoemd door zijn ongenoegen te uiten over de aard van sommige reacties op zijn blog entries. Dit was eerder al aanleiding geweest voor een artikel van Bas op Marketingfacts waarin hij stelde dat commentatoren op blogs met een zakelijk karakter altijd een URL moeten vermelden.

Volgens TechCrunch kunnen reacties op blogs in één van de volgende categorieën worden geplaatst:

1. Serieuze reacties. Er wordt inhoudelijk en integer ingegaan op het onderwerp van de blog entry. Een daadwerkelijke bijdrage aan de discussie en de reden waarom reacties op blogs gewenst zijn. (meer…)

Social networking cijfers

  • Bas van de Haterd
  • 21 november 2007
  • in Social netwerk,
  • 1.961 views
  • 1 reactie

Zelf ben ik erg teleurgesteld in Xing, ik heb het gevoel dat ze hun eigen graf graven door mensen niet meer standaard een maand premium te geven waardoor een fatsoendelijke start maken bijna onmogelijk is (enkel wanneer je wordt uitgenodigd krijg je nog die maand premium. Maar nu lees ik op Emerce dat de cijfers nog erg meevallen. Xing is gegroeid van 1,5 miljoen gebruikers vorig jaar, naar 4,3 miljoen nu. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan Nederlands zijn, vorig jaar waren dat er nog zo’n 40.000. Linkedin heeft zo’n 14 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan naar mijn laatste gegevens zo’n 350.000 Nederlanders. Linkedin lijkt fors te groeien, Xing niet echt, in Nederland dan. Misschien dat ik toch mijn Xing profiel maar weer iets actiever moet houden, want de cijfers zijn hoopvol.

9 tot 5 mentaliteit

  • Bas van de Haterd
  • 21 november 2007
  • in Knipoog,
  • 2.919 views
  • 1 reactie

Stel, je werkt bij een groot bedrijf, ooit nog van de overheid geweest, wat al jaren in de vrije markt zit en het op zich best goed doet. Stel, je hebt de mentaliteit van een ‘echte’ online marketeer, flexibel en gedreven. En je wordt gebeld om 9 uur ’s ochtends door je HR manager met de vraag waar je eigenlijk bent. Je antwoord: lekker met een kop koffie op de bank. Het antwoord van deze HR manager is dat het toch wel de bedoeling is dat je om 9 uur op kantoor bent, want er is zoiets als kantoortijden.

En dan moet je voor zaken naar het buitenland, werk je hard en veel, en land je om 1 uur ’s nachts op Schiphol. Wat doe je dan? Nou, in ieder geval die HR manager even bellen op zijn privé nummer thuis dat je weer terug bent en dat je werkdag er nu wel op zit…

Online referral programma’s, overbodig en complex?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 21 november 2007
  • in Algemeen, Referral site,
  • 4.613 views
  • 1 reactie

Een online referral programma is een sociaal netwerk met een zeer duidelijk omlijnd doel; mijn netwerk en de netwerken van mijn netwerk inzetten om kandidaten vinden.

Online referral programma’s zijn geen onverdeeld succesverhaal. Wat bekende voorbeelden:

Jobster. Het meest gehypte online referral programma dat wegens gebrek aan financieel succes vervolgens als een kameleon allerlei andere kleuren heeft aangenomen. Zonder daarmee overigens succesvol te zijn.

H3. Bij dit systeem kan ik mijn bestaande relaties downloaden. En ik kan vervolgens een verzoek naar mijn netwerk sturen. Eventueel geïnteresseerden in mijn netwerk kunnen zelf reageren of het verzoek naar hun contacten sturen. Die op hun beurt weer hetzelfde kunnen doen. Enzovoorts, enzoverder. H3 heeft geen zieltjes gewonnen met hun recente, nogal forse prijsverhoging.

(meer…)

Privacy? Monster! HRMC!!

  • Avatar foto Marc Drees
  • 21 november 2007
  • in Online privacy,
  • 2.506 views
  • 1 reactie

Een bericht van gisteravond op BBC: UK’s families put on fraud alert. De Engelse belastingdienst (HRMC) heeft CD’s met daarop de gegevens van alle families met kinderen jonger dan 16 jaar verloren…

Volgens bovenstaand bericht gebeurde dit op 18 oktober en werd het management van HRMC pas op 8 november ingelicht.. Volgens de website van Standard Life gebeurde dit echter eind september en werd hierop pas op 26 oktober door HRMC gereageerd door klanten aan te schrijven…

(meer…)

De handelsgeest van mijn zusje

  • Floor Drees
  • 21 november 2007
  • in Gen Y, Knipoog,
  • 3.410 views
  • 1 reactie

8 november was het zo ver: Roberto Cavalli’s collectie voor H&M lag in een aantal winkels. Weken van voorbereiding waren aan dit moment vooraf gegaan. Wat heb ik geleerd van de vorige keer en wat worden dé items? Wie gaat waarheen en wanneer rijdt de eerste trein?

Mijn zusje ging dit keer naar Belgie, mijn moeder naar Den Haag en ik, traditiegetrouw, naar Rotterdam. Waar ik mijn vrienden van Stella, Viktor&Rolf en Karl tegenkwam. Je (meer…)

Berichten paginering

1 … 1.059 1.060 1.061 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1819 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1624 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1460 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1372 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1286 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1122 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1072 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    1009 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    964 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    888 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas